Status
Stengt for ytterligere svar.

Jeg vet ikke, men. Når jeg skulle bygge ut med kjeller, lecablokker som grunnmur. Anbefalingen var dobbelt armert hvert tredje lag. Jeg kjørte dobbelt armert hvert lag, sterkere, seigere som jeg innbilte meg da. Med en foldekniv kan man pirke bort listene og vindusrutene om de ikke er sikret mot det, Spesielle vinduer. Vi har ikke det, men derimot 2 Schäferhunder som er litt "drillet". Så vi føler oss trygge så lenge ingen galning kommer og dreper hundene, men de er jo to til antallet, så det vil til tusan at de skal lykkes med, det er det det henger på.

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Cheesen
Jeg ville være litt forsiktig med grinder, kameraer og sikkerhetssystemer. Hvis man nå er redd for å bli ranet i hjemmet, så viser jo slike systemer at man har noe som er verdt å beskytte. Den tunge kriminaliteten bryr seg ikke spesielt mye om det er et kamera eller et sikkerhetssystem, men de bryr seg hvis det finnes potensial for å gjøre et godt kupp. Med ditt fine system så flagger du om at her er det ting å hente. (Se bare helikopterranet av G4S. Der hadde man sikkerhet som man skiltet med, men nettopp derfor ble fristelsen stor nok til å forsøke å rane stedet.) Hvis man nå sammenligner G4S med for eksempel lagringsplassen for landets gullreservasjon, vil jeg påstå at sikkerheten var mye høyere hos G4S, men der ble fristelsen for stor for bandittene fordi det var så tydelig at her er det noe å beskytte. Låven som gullreserven oppbevares i signaliserer ikke at den er full av gull og forblir dermed trygg.

• Liker
Rasputitsa og 2 andre
  • Laddar…
R
Cheesen Cheesen skrev:
Jeg ville vært litt forsiktig med porter, kameraer og sikkerhetssystemer. Om man nå er redd for akkurat å bli ranet i hjemmet så viser jo slike systemer at man har noe som er verdt å beskytte.
Så var det på tide igjen å spre denne myten. Ovenstående er basert på hva du selv tror eller hva du selv synes ville være logisk eller hvordan det var for lenge siden, det finnes ingen støtte for dette i statistikken.

Det var en viss sannhet i din påstand på 90-tallet da det begynte å dukke opp hemealarm. Å ha alarm var noe som skilte seg ut og signaliserte at det fantes noe å stjele fordi det bare var en viss målgruppe som hadde behov for alarm.

På stadig flere steder i Sverige er det i dag tvert imot, å være den eneste boligen i gaten som mangler alarm anses som det som skiller seg ut. At det ikke er slik der akkurat du bor betyr ikke at det ser slik ut for resten.
Tidene har endret seg, kom inn i kampen. Det er ikke lenger en kiste med gull og smykker og en dyr tv man ønsker å oppnå, det er snarere pass og bil for å selge eller bruke til andre planlagte forbrytelser. De fleste har ingenting av verdi å stjele i hjemmet, det er først og fremst seg selv og sin familie man ønsker å beskytte. Jeg tror få egentlig bryr seg om å miste bilen sin, sammenlignet med å få en pistol trukket mot seg foran sin familie midt på natten når man lå og sov. For noen av dere er dette åpenbart science fiction. Gratulerer til dere, men for mange andre skjer dette i nærområdet stadig oftere.

At G4S ble ranet beror på at det var en (kjent) verdisentral. At de hadde mange sikkerhetssystemer beror på at det var en verdisentral. Riktig merkelig argument å sammenligne brutale hjemmeran med ran av en verdisentral, og trekke feilaktige slutninger ut fra dette. Anbefaler du altså at verdisentraler skal redusere sikkerheten for å minske risikoen for ran? Lykke til med å selge inn det konseptet.

• Liker
Husdjur og 6 andre
  • Laddar…
M
Jeg får gi bossebyggarn medhold her. Det fungerer vel ikke riktig slik at bråkmakerne glir rundt i forstedene og sjekker hvem som har elektriske grinder og kameraer og velger objekter ut fra det. Denne silingen gjør bråkmakerne hjemme foran datamaskinen. Man sjekker hvem som kjører Amg-merca, Audi RS6 eller Range Rover osv. Hvilken inntekt man har, hvilke selskaper man er sjef for osv. Ikke sjelden fanger man deres interesse hvis man forekommer mye i media, kanskje først og fremst sosiale medier.

Ikke altfor sjelden så havner man i trøbbel hvis man krysser alle boksene så å si. Man skal gjøre ombygging hjemme og bruker seg av litt halvskummel arbeidskraft, man kanskje driver et eget suksessrikt selskap eller er sjef i et større selskap, man har dyre attiraljer hjemme, fine malerier på veggene, dyre tepper på gulvet, dyr bil i oppkjørselen osv. Kanskje en Franz jäger i boden. Arbeiderne kanskje har kompiser som liker å stikke fingrene i syltetøykrukken, snakket går, ja dere vet hvordan det kan høres ut, "vi var hjemme hos denne fyren....osv.".

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
På vår gate fikk de som ikke hadde alarm innbrudd. I hytta i Småland 20 mil unna har jeg noe så enkelt som Alfred med varsling, typ sms. Etter asfaltveien er det 2 1/2 km grusvei til en veibom, deretter er det 500m til hytta. Nå for tida kjører jeg Subaru så jeg holder ikke veien brøytet, da vil de fleste varebiler ikke komme langt. Får jeg en alarm på mobilen, så vil folk dra ut og stille bilen på tvers og gå derfra for å blokkere tyvenes retrettvei, jeg kaster meg i bilen med mine to hunder (de kan spore og hvorav den ene er veldig potent, den andre er i ferd med å lære seg) og ut ifra dette får vi se hvor det tar veien.. Dette stiller som dere forstår store krav til hundeføreren, dvs meg, men ærlig talt så gir jeg blaffen i om skurkene/tyvene blir litt frynsete i kanten. Så enkelt er det.

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Hvorfor kan ikke alle som har vanskelig for å forstå konseptet spørre-svar bare svare på trådskaperens spørsmål og så legge sine personlige refleksjoner og meninger om hva som er nødvendig og ikke et annet sted? Utrolig hvor vanskelig det kan være å være saklig.

For å svare: lettest må være som et par andre sa: støp 10-15 cm betong med grov armering på utsiden og ha en ekstra dørløsning på innsiden, tar ikke mye plass.

En liten generator med drivstoff innendørs som kan startes opp hvis ekstern strømtilførsel opphører kan jo med fordel installeres.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
@
T Trulli skrev:
Absolutt du har helt rett @S_O_B. Det finnes mange svakheter hvis man analyserer alle tenkelige scenarier (som jeg gjerne gjør) men jeg anser at jeg har en større sjanse til å klare meg enn den som aldri har tenkt tanken.
Jeg vil unngå å løpe rundt og lete etter telefonen i den situasjonen. Bare så raskt som mulig inn i rommet.
Det er også vanlig at hemealarm i utlandet har røykgeneratorer for å gjøre det vanskeligere for en inntrenger. Det er mange morsomme ting å fundere på :)
Har du vurdert å flytte til et tryggere sted? :thinking:

R
@ @ndreas skrev:
Har du vurdert å flytte til et tryggere sted? :thinking:
Det er kanskje ikke så lett å flytte når man har hele sitt liv på et bestemt sted? Og skal man virkelig måtte akseptere situasjonen og gi opp og flytte? Deretter kan man lure på hvilken sted du mener som er fredet fra å møte samme framtid. Hjemmeranene skjer for øvrig ofte ikke i steder som ville blitt klassifisert som kriminelle gettoer, men i helt vanlige middelklasseområder. Disse skal man altså også unngå å bo i?

Sist redigert:
  • Liker
civilingenjören
  • Laddar…
R
  • Liker
civilingenjören
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Ny uke, nye brutale ran i hjemmet. Jeg mistet tellingen på hvor mange som skjedde forrige uke, av de som nå i det hele tatt tør å anmelde dvs.
[lenke]

Eller som Thomas_Blekinge ville sagt: høhøhø, paranoia, høhøhø.
Vel eller så gjør man som jeg, funderer på hvor stort problemet virkelig er? Expressen er ikke akkurat kjent for å aldri forstørre ting.
200% økning av voldssaker i byhøl høres veldig ille ut, men om man i stedet sier 6,pers høres det ikke så ille ut. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Artikkelen din henviser til én stakkars familie der mannen var kjent bedriftseier. Så lenge du ikke tjener masse penger og gjerne vifter med disse, trenger du ikke bekymre deg. Ikke så mye mer.
Men Panic room? Hadde det hjulpet? Bedre å se over skallsikringen.
Ikke les Expressen, det er ingen sunn avis.

• Liker
Fadai
  • Laddar…
M
B Byggdjuret skrev:
Tja eller så gjør man som jeg, funderer på hvor stort problemet virkelig er? Expressen er ikke direkte kjent for å aldri forstørre ting.
200% økning av mishandlingssaker i byhull høres veldig ille ut men om man i stedet sier 6, personer høres det ikke så ille ut. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Din artikkel henviser til 1 stakkars familie der mannen var kjent forretningsmann. Så lenge du ikke tjener masse penger og gjerne vifter med disse trenger du ikke bekymre deg. Ikke så mye mer.
Men Panic room? Hadde det hjulpet? Bedre å se over skallbeskyttelsen.
Les ikke Expressen de er ingen sunn avis
Selvfølgelig ser hver mann dette fra sitt perspektiv. Du har ingen Ferrari eller bor i en villa verdt 8-sifret beløp mistenker jeg.
Dessverre øker segregeringen i samfunnet, mange av de som ikke har vil ha det som de som har har.
Vi har importert ganske store mengder kriminalitet de siste 20 årene. Sverige ligger på topp i crime index, Ukraina er et tryggere land enn Sverige, Ukraina!
Den som ikke forstår hva som skjer trenger nok å løsne skylappene!
https://www.reddit.com/r/Sveriges_p...e_ligger_på_plats_1_i_europeiska_crime_index/

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
R bossebyggarn skrev:
Hvilken stein har du bodd under de siste årene?
Senest forrige uke handlet tre av Expressens fem toppnyheter om familier som har blitt utsatt for væpnede ranere i sitt hjem. På mange steder har den typen ran erstattet de tradisjonelle innbruddene siden man under pistoltrussel kan få noen til å umiddelbart finne frem bilnøkkelen og verdisakene i stedet for å måtte gå rundt og rote. Så finnes det også kategorien som gjør innbrudd og etter en stund oppdager at noen er hjemme. Ikke sjelden tas det da frem en kniv eller annet våpen.

Jeg sier ikke at alle trenger et saferoom, men hvis du har gått glipp av denne trenden så undrer man seg litt.
Ja, hva faen, jeg burde kanskje begynne å låse døren hjemme, i hvert fall om jeg er borte mer enn noen timer ... :thinking::crysmile:

Når det gjelder selve trådens spørsmål så virker den ganske godt besvart nå. Men finnes det mer å tipse om, så gjør det, innlegget mitt kan man gjerne se bort ifra da.

R
B Byggdjuret skrev:
Tja eller så gjør man som jeg, funderer på hvor stort problemet egentlig er? Expressen er ikke akkurat kjent for å aldri overdrive ting.
200% økning av overfallsaker i byhøla høres veldig ille ut, men hvis man i stedet sier 6 personer høres det ikke så ille ut. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Artikkelen din henviser til 1 stakkars familie der mannen var kjent forretningsmann. Så lenge du ikke tjener masse penger og gjerne vifter med dem, trenger du ikke å bekymre deg. Ikke så mye mer.
Men Panic room? Ville det ha hjulpet? Bedre å se over skallsikringen.
Les ikke Expressen, det er ingen sunn avis
Klassisk forsøk på å bagatellisere det hele bare fordi jeg tilfeldigvis hadde med en lenke til Expressen, som om det skulle være mindre sant bare derfor. Så grunnen til at media nå daglig skriver om brutale hjemmeran er altså fordi de helt plutselig har bestemt seg for å overdrive dette, ikke at det har skjedd en økning? Det skal bli interessant å få del i din kilde til denne påstanden. Har du også noen kilde på at ranene opphører om man slutter å lese Expressen? Gjør heller rede for hvilken del som var oppblåst i artikkelen jeg henviste til. For du kaster vel ikke ut grunnløse anklagelser uten saklige argumenter?

Du får gjerne mislike Expressen eller annen media, men informasjonen i artikkelen var i dette tilfellet altså hentet direkte fra politiets hendelsesrapportering som et dagsferskt eksempel for å vise at det dere benekter faktisk skjer daglig i manges umiddelbare nærhet selv om det føles fjernt for dere.

Å i tillegg begynne å slenge deg med oppdiktede tall for å bevise at din egen teori stemmer, det er heller ikke en helt seriøs måte å resonnere på.

Om TS bygge er rimelig eller står i forhold til trusselbildet har jeg ikke engang kommentert. Vi vet som sagt ingenting om hans situasjon og det trenger vi ikke å spekulere i, han ville bare ha byggråd. Jeg har aldri påstått at alle skal gå rundt og bekymre seg for dette, men når noen av dere kommer med hånende innlegg som om alt dette var vrangforestillinger, føler jeg at det er på sin plass med litt fakta.
Og nei, det er ikke bare rike forretningsfolk som har vist frem sine pengesekker som blir rammet, det er ofte helt vanlige familier som velges ut tilfeldig fordi man raskt trenger en bil eller raske penger.

Dette var for øvrig ikke det eneste hjemmeranet i Stockholm i dag. I det andre tilfellet var det 3-4 knivranere som trengte seg inn i en leilighet. Formentlig fordi leilighetsinnehaveren i Bredäng har vist frem hvor rik han er...?

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja hva faen, jeg kanskje burde begynne å låse døra hjemme, i hvert fall om jeg er borte mer enn noen timer ... :thinking::crysmile:
Gøy at du kan raljere om det. De rammede barnefamiliene som lå og sov og fikk besøk av ranere som pekte våpen mot dem for litt raske cash kan sikkert se det morsomme i det hele. Om det står i Expressen så har det ikke engang skjedd, det har jeg nettopp lært meg.

• Liker
Markarbetaren og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.