25.936 lest ·
99 svar
26k lest
99 svar
Forslag om å innbruddsforsterke en eksisterende murt Lecavegg?
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Det kanskje er noe annet enn vanlig innbruddssikring som etterspørres......Jonatan79 skrev:
T Trulli skrev:Okei, da vet jeg at en sikkerhetsdør ikke er bortkastede penger.
Tanken er å beskytte seg mot ran. Vi har en grunnleggende sikkerhetstanke, med blant annet kameraer ute og inne, opptak 24/7, elektroniske låser på alle dører og vinduer, alltid automatisk låsing så alt er låst selv når vi er hjemme. Vi åpner aldri døren for ukjente. Vi har motorstyrte eletriske porter og innkjøringsalarm. Banker noen på inngangsdøren så har de klatret over.
Tanken er at man skal låse seg inn i sikkerhetsrommet om det skjer noe. Vel der inne i sikkerhetsrommet ringer man politiet, filmer alt og følger med på kameraene hva inntrengerne gjør.
Inne i rommet skal det være en mobil på lading hele tiden.
Sikkerhetsrommet skal være skjult og hvis de mot formodning finner rommet, skal det ta litt tid å komme seg inn. Da skal forhåpentligvis politiet ha rukket å komme fram. Regner med at politiet rekker fram på 10 maks 20 min.
Nå er det ikke slik at vi har en trussel mot oss, snarere at vi kan ha en noe forhøyet risiko for å bli utsatt, men først og fremst fordi jeg liker teknologi, litt annerledes ting og ikke minst å være forberedt![]()
Hvilken stein har du bodd under de siste årene?Jonatan79 skrev:
Så sent som forrige uke handlet tre av Expressens fem toppnyheter om familier som har blitt utsatt for væpnede ranere i sitt hjem. På mange steder har den typen av ran erstattet de tradisjonelle innbruddene fordi man under pistolløp kan få noen til umiddelbart å ta frem bilnøklene og verdisakene i stedet for å måtte gå rundt og rote. Så finnes det også kategorien som gjør innbrudd og etter en stund oppdager at noen er hjemme, ikke sjelden kommer da frem en kniv eller annet våpen.
Jeg sier ikke at alle trenger et saferoom, men hvis du har gått glipp av denne trenden, så lurer man litt.
Jeg skulle ønske jeg bodde under en stein utenfor dette syke samfunnet, nei, jeg vet at det skjer grovere og grovere forbrytelser. Men det hjelper likevel ikke å stålsette seg på den måten som TS planlegger...R bossebyggarn skrev:Hvilken stein har du bodd under de siste årene?
Senest forrige uke handlet tre av Expressens fem toppnyheter om familier som har blitt utsatt for væpnede ranere i sitt hjem. Mange steder har den typen ran erstattet de tradisjonelle innbruddene, fordi man under pistoltvang kan få noen til å umiddelbart hente frem bilnøkkelen og verdisakene i stedet for å gå rundt og rote. Så finnes også kategorien som gjør innbrudd og etter en stund oppdager at noen er hjemme. Ikke sjelden kommer det da frem en kniv eller annet våpen.
Jeg sier ikke at alle trenger et saferoom, men hvis du har gått glipp av denne trenden, så lurer man litt.
Vi må respektere din ståsted.T Trulli skrev:Men snill nå. Du har jo ingen anelse om hvem jeg er, hvor jeg bor eller bakgrunn, om vi har opplevd noe eller bekjente i vår nærhet. Men først og fremst har åpenbart ikke lest tråden, siden jeg har skrevet hvorfor jeg gjør dette... sukk.
Gjelder flere lystige forkjempere her som åpenbart ikke kan svare på trådens spørsmål, men har så mye fritid at de kommenterer en masse tøv.
Jeg har fått de svarene jeg ønsket angående murt vegg. Nå kan vi avslutte denne tråden.
Vi må stole på at du har gjort en ordentlig analyse av risikoer og trusler, alle påfølgende tiltak må jo styres ut fra det.
Jeg tenker at lavtstående Orts-ranere aldri vil klatre over noen gjerder. De jeg har hørt om, går helt enkelt frem og ringer på døren med kniv eller pistol i hånden. Om du har bra dørlås og inngangskamera, burde du klare deg. Dersom du derimot er mafiaboss, trenger du et saferoom, vaktstyrke osv.
Det var ikke det som jeg kommenterte.Jonatan79 skrev:
Jeg kommenterte det faktum at du og andre tror at kun "en høy eller virkelig full tyv" gjør innbrudd når noen er hjemme, og at scenariet er ren paranoia. Jeg ønsker at det var slik, men dessverre er trenden ganske tydelig og viser at mange kriminelle ikke nøler med å slå til mot sovende familier, f.eks. fordi de tilfeldigvis har en halvveis dyr bil parkert utenfor huset.
Hvorvidt TS' tiltak er rimelige eller ren paranoia får hver enkelt avgjøre, vi vet som sagt ingenting om hans situasjon annet enn at flere i hans omgivelse har opplevd akkurat dette.
Selv tror jeg mer på ulåste dører og å ikke eie mer enn man klarer å tape. Alarmer, sirener, "panic rooms", etc, da er vel neste steg å bevæpne seg. DET skremmer i hvert fall meg mer enn ranere og tyver. Så bør man være bevisst på at media fremhever det verste, sjelden motsatsen.
Jeg ble vitne til et innbrudd i Miami, de tok seg inn i nabolokalet som ikke hadde sikkerhetsdør og slo opp et hull i veggen med slegge. Det bråkte en del, og det tok nok 20 til 30 minutter å få opp et hull stort nok til å gå gjennom. Da jeg oppdaget dem og varslet politiet, var hullet stort nok til å krype gjennom, men ikke stort nok til å få tyvegodset gjennom, så de klarte ikke ta noe.T Trulli skrev:
Hvis du setter et nettverk av armeringsjern på innsiden og pusser over, vil det komplisere, for de må bruke en vinkelsliper eller skjærebrenner som de kanskje ikke har med seg, men det beste er selvfølgelig et hardere skall på utsiden. Det hardeste skal være mot angrepet, som prinsipp.
PS. Hvis du tror at trusselen er innbrudd når du er hjemme, så er den amerikanske politiets erfaringer med home defense kanskje relevant; jeg laget en video på svensk om det da jeg bodde i USA:
Om målet er personen som bor der, så føles ulåste dører som litt kontraproduktivt.Fadai skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 47 innlegg
Bank ned pussen. Legg på glassfibermatte og polyester i lag i stedet (GRP). Vil du forsterke ytterligere, lim opp et vanlig laminatgulv innenfor GRPn.
Ja det ville vel vært litt rart ellers. Men det betyr neppe at det som løftes fram er mindre sant eller ubehagelig, eller hva? Eller mener du at den økte rapporteringen av brutale ran i hjemmet kun er en konsekvens av økt rapportering? Kan du presentere litt belegg for det?Fadai skrev:
Syk mye OT i denne tråden der TS ønsket byggetekniske råd. Alle som vil diskutere ts psykiske helse, urimeligheter i eierskap og kriminalitetens utvikling i samfunnet kan vel starte egne tråder, ja ikke den om noens psykiske helse da såklart, det anser jeg snarere å være personlig angrep.
Skulle si at safe room spesifikt ikke er noe som hjelper mot den typen væpnede ran som har begynt å dukke opp. Det er ikke en elitestyrke som kommer og hilser på, men småkriminelle bevæpnet med pistol, i beste fall har de med seg et brekkjern; de stoler på at du kommer og åpner og jobber i den situasjonen med trusler for å få det de vil ha. Skal du beskytte deg mot disse scenariene, vil jeg heller fokusere på å gjøre huset til et "safe room light" f.eks. laminert glass i vinduer osv.
Høye låste gjerder kan jo som også nevnt være en indikator på at det finnes noe å ta, og da er det jo en kontraproduktiv løsning.
Rent generelt ser det også ut til å være ved biltyverier at denne fremgangsmåten har blitt vanligst, da dagens tyverisikring har blitt såpass avanserte at det er lettere å rett og slett true til seg nøkkelen... så en billig forsikring kan jo være å eie noe annet enn en dyr tysk bil...
Høye låste gjerder kan jo som også nevnt være en indikator på at det finnes noe å ta, og da er det jo en kontraproduktiv løsning.
Rent generelt ser det også ut til å være ved biltyverier at denne fremgangsmåten har blitt vanligst, da dagens tyverisikring har blitt såpass avanserte at det er lettere å rett og slett true til seg nøkkelen... så en billig forsikring kan jo være å eie noe annet enn en dyr tysk bil...
Platen bør være på utsiden. Absolutt. Angående at du ikke føler behovet for saferoom kan man bare gratulere. Det er ingenting man skulle ønske noen hadde behov for. De som har brukt det i en skarp situasjon, er dog oftest positive til slike rom.mrVoodoo skrev:
Jeg ville ha satt platen på utsiden, eller det som er/blir "angrepssiden". Da vil den fungere mer som en seig membran og ekstremt/umulig vanskelig å slå seg gjennom. Setter du den på innsiden, vil det bli betydelig enklere å bare slå inn platen når man først har smuldret opp litt av lecablokkene.
Så skjønner jeg meg ikke på tanken engang på å bygge et saferoom, men det er jo opp til hver enkelt, heldigvisPersonlig hadde jeg nok heller satset på et playroom
![]()
Har alltid syntes safe roms er interessante, spiller ingen rolle hvorfor man velger å ville ha det (selv om så bare for fornøyelsens skyld). Har man penger og tid/plass til å lage en.. og det får en til å sove bedre om natten (være mindre engstelig når man lar familien være alene) så sier jeg bare ”kjør på” 
Vi håndterer alle ulikt livet (hvordan vi ser på samfunn, farer og, mennesker osv).
Har fundert på det noen ganger selv tidligere i livet
Nå er det ingen prioritet lenger, livet har roet seg, og de problemene man har hatt tidligere med folk/rov har ”bleknet”.
Har både kameraer og alarm, men mener at det gir mange falsk trygghet.. dvs alarmen brukes ikke så ofte og kameraene har jeg kjøpt for å få bilnummer på de som kjører ”feil” her og evt ansikt..
Så at noen kan se dem/spore dem hvis noe skjer på gården.
Her i husholdningen er det jeg som stikker ut midt på natten om det kommer en ukjent bil (det skal pokker ikke snike omkring noen om jeg ser det!) .. og jeg er fullt klar over at det bare er et jordskjelv som får de andre på gården til å våkne midt på natten.. så.. om det finnes et kameraklipp kan det i det minste hjelpe politiet om jeg er forsvunnet..(Når de nå kommer på det en gang på morgenkvisten når de har våknet, i det minste håper jeg mannen savner meg da i det minste!).
Har ingen konkrete tips mer enn.. ta selvforsvarskurs.. leie inn noen og trene som en familie noen ganger.. ofte både gøy/nyttig og det øker på selvtillit og selvfølelse.
Tenk på svakhetene i rommet, døråpninger, ventilasjon, el, sending..
Man må ha fungerende ventilasjon, men det skal ikke være lett for gass/brannrøyk osv å komme inn..
Døråpninger og hengsler (evt lås) er alle litt ”svakheter”.. ofte klarer man seg veldig langt i normaltilfellene med sikkerhetsdører.. men fortsatt bra å sjekke dem selv og se om man synes der er en svakhet.. kan man banke ut sprintene/sage av holderene.. hvordan er dørkarmens innfestning osv.
El og internett kanskje man vil ha, men det er jo lett for hvem som helst å klippe på utsiden, så der vil man tenke ”backup”. Dvs ikke regn med at du kan ta noe utenfra når du først har låst deg inn..
Har du mobil, tenk på å teste sendingen før.. (allerede før evt forstyrrelsesapparater kommer inn i bildet).. med tykke steinete vegger blir det lett tvert stopp.. vi bor i gammelt steinhus og det tok flere år før vi fant produkter som klarer å få Wi-Fi til å funke pga alle de tykke bastante veggene.. og det er også påvirkning på visse steder for vanlige mobiler. Trenger ikke være et problem hos deg, men verdt å sjekke før du stoler på mobilen..
Uansett lykke til

Vi håndterer alle ulikt livet (hvordan vi ser på samfunn, farer og, mennesker osv).
Har fundert på det noen ganger selv tidligere i livet
Nå er det ingen prioritet lenger, livet har roet seg, og de problemene man har hatt tidligere med folk/rov har ”bleknet”.
Har både kameraer og alarm, men mener at det gir mange falsk trygghet.. dvs alarmen brukes ikke så ofte og kameraene har jeg kjøpt for å få bilnummer på de som kjører ”feil” her og evt ansikt..
Så at noen kan se dem/spore dem hvis noe skjer på gården.
Her i husholdningen er det jeg som stikker ut midt på natten om det kommer en ukjent bil (det skal pokker ikke snike omkring noen om jeg ser det!) .. og jeg er fullt klar over at det bare er et jordskjelv som får de andre på gården til å våkne midt på natten.. så.. om det finnes et kameraklipp kan det i det minste hjelpe politiet om jeg er forsvunnet..(Når de nå kommer på det en gang på morgenkvisten når de har våknet, i det minste håper jeg mannen savner meg da i det minste!).
Har ingen konkrete tips mer enn.. ta selvforsvarskurs.. leie inn noen og trene som en familie noen ganger.. ofte både gøy/nyttig og det øker på selvtillit og selvfølelse.
Tenk på svakhetene i rommet, døråpninger, ventilasjon, el, sending..
Man må ha fungerende ventilasjon, men det skal ikke være lett for gass/brannrøyk osv å komme inn..
Døråpninger og hengsler (evt lås) er alle litt ”svakheter”.. ofte klarer man seg veldig langt i normaltilfellene med sikkerhetsdører.. men fortsatt bra å sjekke dem selv og se om man synes der er en svakhet.. kan man banke ut sprintene/sage av holderene.. hvordan er dørkarmens innfestning osv.
El og internett kanskje man vil ha, men det er jo lett for hvem som helst å klippe på utsiden, så der vil man tenke ”backup”. Dvs ikke regn med at du kan ta noe utenfra når du først har låst deg inn..
Har du mobil, tenk på å teste sendingen før.. (allerede før evt forstyrrelsesapparater kommer inn i bildet).. med tykke steinete vegger blir det lett tvert stopp.. vi bor i gammelt steinhus og det tok flere år før vi fant produkter som klarer å få Wi-Fi til å funke pga alle de tykke bastante veggene.. og det er også påvirkning på visse steder for vanlige mobiler. Trenger ikke være et problem hos deg, men verdt å sjekke før du stoler på mobilen..
Uansett lykke til