Status
Stengt for ytterligere svar.
E EI30-SaC skrev:
Elektrisk sluttstykke med elektrisk passering i form av tagg som du oppbevarer i en liten tavle ved siden av. Tagg-sensoren kan du tapetsere over. Da trengs ikke noe trykk, og du kan montere et stort speil over hele dørbladet. Sørg bare for å velge en stor nok ramme som dere kan få grep om for å åpne. Innenfra har du trykk som vanlig. Dog faller fôrbildende karm da. Du må ganske enkelt injisere passende masse i hele fugen som deretter skjules av speilet. Her kan jeg faktisk sykt nok bistå med nevnte dør hvis du vil gå videre fra fantasi til handling :)
Haha... ja, jeg har allerede bestemt meg for å gjøre dette. Du har mange bra ideer som jeg liker :) Jeg hadde ikke tenkt å ha noe trykk i det hele tatt. Døren er alltid "åpen" men lukket. Låser gjør man innenfra var tanken. Det er viktig å komme raskt inn. Jeg lurer på hva som er best, skjult uten fôr eller bruke fôr.

Scouten skrev:
Jeg kjenner ikke deg, eller dine trusler, men du bør nok vende deg til proffer om du føler et seriøst behov for et saferoom.

Med det sagt, så synes jo dette å gi et ganske stabilt resultat: [media]
Nja det synes jeg nok ikke. Hva er galt med å forbedre sikkerheten og være forberedt ifall noe skjer? Hvorfor har folk alarm? Jeg går bare steget lenger.
Som jeg skrev tidligere;
"Nå er det ikke sånn at vi har en trussel mot oss, snarere at vi kan ha en noe forhøyet risiko for å bli utsatt, men fremfor alt fordi jeg liker teknologi, litt annerledes greier og ikke minst liker å være forberedt".

• Liker
civilingenjören og 2 andre
  • Laddar…
Bunker kanskje er tryggere?

O olofh skrev:
Tænker det blir vanskelig å få mobiltdekning inne i et plsskjermet rom? Og så vil du vel ha en løsning som beskytter mot at man røker dere ut med typ tåregass eller lignende. Altså, hvordan skal dere håndtere friskluft? Hver rørgjennomføring for kabling etc blir vel et svakt punkt men kanskje lav sannsynlighet.
Du har et poeng med mobildekningen.
Hva gjelder tåregass m.m. så finnes det ingen gjennomføringer i veggene. Jeg har en løsning på friskluft men tror ikke at det er et reelt problem. Jeg skal ikke sitte der inne flere timer direkte. Som du sier, lav sannsynlighet.

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jeg kan forstå et ønske om å beskytte seg mot ”random ranere”. Men om du har noe som motiverer et planlagt ran, der noen faktisk finner på å begynne å bryte seg gjennom en vegg, så kommer de til å lykkes uansett hva du gjør.
Selvfølgelig, men alt handler om å vinne tid.

H hempularen skrev:
Men i så fall handler det om noen hundre kilo gull du har hjemme, eller din store samling av Picasso i original. Den type ranere som går løs på en vanlig familie, vil ikke være der mange sekunder uten å ha full kontroll på hva du gjør. De kan ikke vite om politiet er der innen ett eller 20 minutter akkurat i dag.
Nei, akkurat, jeg gjetter at om noe skjer så er det forstadsgjenger eller annet løst folk. Ikke spesialiserte kunsttyver.

H hempularen skrev:
Jeg tror at du klarer deg ganske langt med en alarm koblet til alarmsentralen. En raner blir ikke hvis overfallsalarmen går. Ren innbruddsalarm mot tyver fungerer ikke alltid. De kan finne på å fortsette å lete i noen minutter selv etter at alarmen har gått.
Bra men ikke tilstrekkelig. Har jeg på en enkel og billig måte muligheten til å beskytte familien fra ran gjennom et safe room så er det en god løsning.

Jeg er overbevist om at de fleste som har blitt ranet, har tenkt tanken at det der skjer aldri meg.

• Liker
civilingenjören og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bunker kanskje er tryggere?
Ja og når jeg likevel holder på så kanskje jeg skal bygge inn fallgroper, skjulte feller og strøm i dørhåndtakene.

• Liker
civilingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Mobildekningen løser du med en ekstern antenne fra taket ned til rommet.

C cpalm skrev:
Om det skal være godkjent av forsikringsselskapet finnes det spesielle regler for hvordan veggen skal forsterkes (med plate).
Kan man gjøre tilleggsforsikring for trussel av panservåpen? Man vil jo ikke gjerne ha hard plate ytterst..og få gjennomslag fra RSV-ladningen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ærlig talt, du burde søke hjelp hos psykiatrien.
Men snill noen. Du har jo ingen anelse hvem jeg er, hvor jeg bor eller bakgrunn, om vi har vært med om noe eller bekjente i vår nærhet. Men fremfor alt har åpenbart ikke lest tråden, siden jeg har skrevet hvorfor jeg gjør dette... sukk.
Gjelder flere luringer her som åpenbart ikke kan svare på trådens spørsmål, men har så mye fritid til å kommentere masse babbel.

Jeg har fått de svarene jeg ville angående murt vegg. Nå kan vi avslutte denne tråden.

• Liker
Lintto1 og 13 andre
  • Laddar…
Vennligst oppdater tråden med bilder når du begynner å bygge. Det er veldig interessant og spennende med et så unikt prosjekt :)

• Liker
Pin og 2 andre
  • Laddar…
Om du har gassikkert så ville jeg sørget for at oksygenet er tilstrekkelig for verst mulige scenario... Men hvis noen nå vil skade... hva hindrer at man tenner på huset... Og hvordan håndterer man det?

T Trulli skrev:
Haha...ja jeg har allerede bestemt meg for å gjøre dette. Du har masse gode ideer som jeg liker :) Jeg hadde ikke tenkt å ha trykk over hodet. Døren er alltid "åpen" men skjøvet til. Låse gjør man innenfra var tanken. Det er viktig å raskt kunne komme inn. Jeg lurer på hva som er best, skjult uten gerikt eller kjøre med gerikt.
Men tenk deg litt om i andre scenarioer også. Det er for eksempel tenkbart at barn leker der og ved et uhell låser seg inne. Da er det typisk ugunstig med en sikker dør som bare kan åpnes fra én side. Kanskje kan du ha kodelås fra utsiden? Med tastaturet gjemt og ikke i direkte tilknytning til døren.

Nå vet jeg ikke hva slags trusselbilde du har, men hele situasjonen føles veldig lite sannsynlig. Jeg tror at du ville komme veldig langt med din nåværende leca-vegg i kombinasjon med at du fra rommet kan sette på en høylytt alarmsirene i og utenfor huset. Da vil ikke innbruddstyvene være komfortable med å bli værende og hakke seg gjennom en vegg. For du har vel naboer som kan høre en sirene?

• Liker
Dan_Johansson og 5 andre
  • Laddar…
T Trulli skrev:
Men snill noen. Du har jo ingen anelse om hvem jeg er, hvor jeg bor eller bakgrunn, om vi har vært med på noe eller bekjente i vår nærhet. Men fremfor alt har tydeligvis ikke lest tråden, fordi jeg har skrevet hvorfor jeg gjør dette... sukk.
Gjelder flere luringer her som tydeligvis ikke kan svare på trådspørsmålet, men har så mye fritid til å kommentere masse vrøvl.

Jeg har fått de svarene jeg ønsket angående murt vegg. Nå kan vi avslutte denne tråden.
Mure inn armeringsnett på veggen, det burde være besværlig for den som vil ta seg inn.
Ha en kasse med noen gassmasker om de prøver å røyke deg ut.
En internettkabel inntrukket samt en datamaskin dersom de har sendestøyere så kan du likevel ringe samtaler.
Skulle noen mot formodning ta seg inn må du ha et overraskelsesmoment, en superstark lyskaster rettet mot døren, en armbrøst klar etc.
Sirener og blinkende varsellys knappstyrt fra rommet.
Spørsmålet er rekker dere alle til tilfluktsrommet om man forcerer porten med en gammel SUV midt på natten og 5 personer hopper ut og kaster stein på et vindu og klatrer inn?

• Liker
civilingenjören
  • Laddar…
Jeg rev flere lecavegger innendørs for noen måneder siden. De som hadde et rom bak var helt revet på noen minutter med en slegge. Den som var murt tett inntil en dobbel teglvegg tok lengre tid men var helt revet på kanskje 20 minutter.

Kan du ikke bygge en støpeform på utsiden av veggene og støpe 100 mm betong? Borre noen gjengestenger gjennom lecaen som støpes inn i den nye platen og armere skikkelig så får den godt feste i den eksisterende veggen. Da må inntrengere ha med seg en skikkelig borhammer eller sag for å komme inn. Fester du dørkarmen med bra betongskrue fra Hilti og sparkler over sprekken med ordentlig betongsparkel (eller setter en form og støper i sprekken) så er du nok trygg der inne.

• Liker
civilingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Har innbruddstyvene begynt å fylle verktøykassen med slegge, vinkelsliper og murslegge? Har jeg gått glipp av noe?

• Liker
TobbeP og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.