Spiller det noen større rolle hvilken type vindsperre man velger innenfor ytterpanelet? Jeg skal bygge med eko-isolasjon så antar at det er litt mer vindfølsomt iom at det er diffusjonsåpent på innsiden. Fungerer byggmax billigste vindsperre eller burde jeg skaffe noe mer avansert?
 
Kjøp ikke den billige vindpappen. Den er slitsom som tusan å håndtere. Vindvev er mye bedre.
 
takk for tipsene! jeg kommer til å kjøre med lin-skiver, så da trenger jeg vel ikke såpass stivt (og dyrt) som den du lenket til? i og med at de er fastere enn løsull
 
klarer ikke finne vindväv på de store butikkene (byggmax, bauhaus mfl) ...heter det noe annet som man kan søke på? vil gjerne kunne handle på det lokale kjøpesenteret
 
moga skrev:
lykkes ikke å finne vindväv på de store butikkene (byggmax, bauhaus mfl) ...heter det noe annet som man kan søke på? vil gjerne kunne handle på det lokale kjøpesenteret
Vindsperrefolie kanskje?
 
Egentlig så er de samme for både plater og løsull, du skal ha konstruksjonen bygd opp slik at den kan puste, det innebærer at du ikke får ha plast som dampsperre, du må da ha noe annet som gjør at konstruksjonen oppfyller kravet 3g ganger tettere på innsiden enn utsiden, om du bruker produktene fra siden jeg linket så blir resultatet optimalt og enklest å bygge, men du kan også gå for noe i stil med dobbel gips+vanlig vindsperre, og deretter ha vanlig vindsperre på utsiden også (forutsatt at du har luftspalte mellom ytterpanelet og vindsperren som man vanligvis har). Du kan også gå for gips+treplate+vindsperre og deretter vindsperre på utsiden. Det viktige med en diffusjonsåpen konstruksjon er følgende, at fukt har 3 ganger vanskeligere for å komme seg fra rommet inn i veggen enn fra veggen ut i friluft.

Jeg kjenner mange som bruker vanlig windy duk, (helt vanlig vindduk) og de setter først windy, deretter blåser inn trefiber, så råspont eller trebassert plate og til sist gips, fungerer utmerket det også, men siden jeg linket har et helhetskonsept som er praktisk for den som ikke orker å fordype seg i fysikkens lover;)
 
Ok, visste ikke at man kunne bruke gips! Jeg bygger et lite hus på hjul så må tenke på vekten så gips går dessverre bort. Jeg har allerede kjøpt denne til å bruke på innsiden: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html

pluss noen ruller vanlig vindtett papp (Teno AC350) som jeg vurderer å bytte til noe annet, om det skulle være slik at de ikke fungerer sammen med den jeg lenket til ovenfor. Har forsøkt å få tak i produsenten for å sjekke - tallene er nemlig i forskjellige format.
Isolina angir i dette formatet: Vann dampgjennomtrengelighet: 46 g/m2d @ RH=75%
mens Teso-pappen har dette formatet: Dampsperremotstand 1,15 ± 0,2 m

noen som vet hvordan man omregner noen av dem så jeg kan sammenligne? Vil jo gjerne sjekke så det blir 3 ganger mer gjennomtrengelighet utover, ellers må jeg bytte vindtett pappen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.