Jeg vil bygge en liten gapahuk for to personer. Budsjettet er begrenset, og det er nok om gapahuken varer i cirka fem år. Gapahuken skal stå beskyttet i en skog i Stockholm.

Jeg har CAD-tegnet en design som føles rimelig, men trenger hjelp med å gjennomgå designen min.
Kan jeg fjerne noe? Tåler den vind- og snøbelastning? Trenger jeg å stive av noen steder?
Reglene i tegningen er alle 45x95 mm. Gulvarealet er 2x2 m og høyden 1,6 m.
//Oscar
 
  • CAD-tegning av et lite vindskydd med en ramme i treverk, dimensjoner 2x2 m i bredde og 1,6 m i høyde, designet for å plasseres i en skog.
  • Rammeverk for et lite vindskydd, laget av tre, med skråtak. Bygget er designet for å passe to personer, og er planlagt for en skog i Stockholm.
  • 3D-modell av et vindskydd med reisverk, bestående av 45x95 mm reglar. Skisse viser strukturen med takbjelker og støttebjelker for et lite bygg.
  • Liker
Jorel03
  • Laddar…
Designen er nok ok, selv ville jeg forenklet den ytterligere og fjernet 'skjermen' og strukket ut takfallet istedenfor, byttet 2*4 mot vanlige granslanor (eller evt. 45*70 overalt unntatt bjelken over åpningen som evt. kan få være høyere enn 95 mm eller noe bedre enn billigste c14)
 
  • Liker
  • Wow
Jorel03 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hadde også latt taket fortsette rett frem. foruten at det blir enklere så slipper man en del drypp foran åpningen når det regner.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi sover en del i gapahuk, og av de fire jeg fant på bilde har samtlige nedovervinkling på forsiden.
 
Hva er hensikten med nedvinklingen bortsett fra å skape en vannridå når det regner?
 
Om jeg får gjette, mindre åpning for vinden samt at regnet ikke når like langt inn.
 
  • Liker
Jorel03 og 1 annen
  • Laddar…
Man kan/bør jo bygge en vegg mot vinden.


Tømmerhytte i skog, delvis åpen foran. Vegger av trestokker gir ly mot vind.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Er kanskje bare en skånsk greie da ;)
 
F fribygg skrev:
Designen er nok ok, selv ville jeg forenklet den ytterligere og fjernet 'skjermen" og dratt ut takfallet istedenfor, byttet 2*4 mot vanlige granslanor (eller evt 45*70 overalt unntatt bjelken over åpningen som evt kan få være høyere enn 95 mm eller noe bedre enn billigste c14)
Takk for innspill! Vanlige granslanor, hva er det?
Så den tverrgående bjelken over åpningen bør være mer solid. Check. Ny tegning på gang :-)
 
useless useless skrev:
Hva er hensikten med nedovervinklingen bortsett fra å skape en vannridå når det regner?
En del beskyttelse mot vær og en del for å holde lav profil. Kommunen er ikke helt informert om mine planer om å sette opp et vindskjerm i deres skog 😬
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan/bør jo bygge en vegg mot vinden.


[bilde]
Mmm, men 2x2m gir ikke så mye prutmån.
Hengerennen kanskje hadde vært noe? 😀
 
oshu oshu skrev:
Vanlige granslanor, hva er det?
Runde stammer, hvis du skal kjøpe dem må du nok lete etter gärdsgårds virke men det naturlige når man bygger et enkelt vindskjerm er jo å bruke materiale fra stedet og ikke kjøpe sagede og høvlede reglar.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Mmm, men 2x2m gir ikke så mye prutmån.
Dra da ut taket en eller en og en halv meter foran åpningen
 
  • Liker
oshu
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
En del beskyttelse mot vær og en del holde lav profil. Kommunen er ikke helt informert om mine planer om å sette opp en gapahuk i deres skog 😬
Ulovlig avvirkning er ikke noe jeg anbefaler.

I mine øyne ville en konstruksjon av 2*4 være mer iøynefallende enn granslanor
 
  • Liker
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ulovlig hogst er ikke noe jeg anbefaler.

I mine øyne ville en konstruksjon av 2*4 vært mer iøynefallende enn granslanor
Ingen ulovlig hogst er planlagt 😊
Men selv om jeg fikk tak i granslanor så gir de (nok) ikke tette vegger, noe en gapahuk må ha.
Men du har helt rett. Min kloss kommer til å bli iøynefallende så forhåpningen er at selv om den blir oppdaget skal den oppleves så ubetydelig at oppdageren skal avstå fra å rapportere den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.