1.150 lest ·
17 svar
1k lest
17 svar
Løvetann - Er dette et greit design?
Jeg vil bygge en liten gapahuk for to personer. Budsjettet er begrenset, og det er nok om gapahuken varer i cirka fem år. Gapahuken skal stå beskyttet i en skog i Stockholm.
Jeg har CAD-tegnet en design som føles rimelig, men trenger hjelp med å gjennomgå designen min.
Kan jeg fjerne noe? Tåler den vind- og snøbelastning? Trenger jeg å stive av noen steder?
Reglene i tegningen er alle 45x95 mm. Gulvarealet er 2x2 m og høyden 1,6 m.
//Oscar
Jeg har CAD-tegnet en design som føles rimelig, men trenger hjelp med å gjennomgå designen min.
Kan jeg fjerne noe? Tåler den vind- og snøbelastning? Trenger jeg å stive av noen steder?
Reglene i tegningen er alle 45x95 mm. Gulvarealet er 2x2 m og høyden 1,6 m.
//Oscar
Designen er nok ok, selv ville jeg forenklet den ytterligere og fjernet 'skjermen' og strukket ut takfallet istedenfor, byttet 2*4 mot vanlige granslanor (eller evt. 45*70 overalt unntatt bjelken over åpningen som evt. kan få være høyere enn 95 mm eller noe bedre enn billigste c14)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 innlegg
Vi sover en del i gapahuk, og av de fire jeg fant på bilde har samtlige nedovervinkling på forsiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 innlegg
Om jeg får gjette, mindre åpning for vinden samt at regnet ikke når like langt inn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 innlegg
Er kanskje bare en skånsk greie da 
Takk for innspill! Vanlige granslanor, hva er det?F fribygg skrev:
Så den tverrgående bjelken over åpningen bør være mer solid. Check. Ny tegning på gang
Ingen ulovlig hogst er planlagt 😊F fribygg skrev:
Men selv om jeg fikk tak i granslanor så gir de (nok) ikke tette vegger, noe en gapahuk må ha.
Men du har helt rett. Min kloss kommer til å bli iøynefallende så forhåpningen er at selv om den blir oppdaget skal den oppleves så ubetydelig at oppdageren skal avstå fra å rapportere den.



