Jeg holder på å ta fram pussen i min stue. Under generasjoner av tapet er den skadet enkelte steder, går det an å legge på ny puss selv om skaden ikke er så dyp som ned til sivet, dvs. fester den uansett? Så lurer jeg på om noen kjenner til hva man forsegler puss med uten at det endrer fargen?
Takknemlig for svar!
Takknemlig for svar!
Gipsputs sier jeg også. Glem bare ikke å fukte de gamle skadene med vann før du sparkler på gipsputsen. Normalt trenger du ikke å forsegle den gamle pussen på annen måte enn å grunne den. For jeg antar gjennom ditt spørsmål at du hadde tenkt å male veggen?
Antar at gipsstukkatur er hvit? Jeg har tenkt å beholde stukkaturen som overflatesjikt, men slipe den for å få en jevn, grå tone samtidig som jeg beholder stukkaturens råe karakter som kontrast til sokler, vinduskarmer etc. Det er altså det som gjør det hele litt utfordrende. Jeg har hørt om en slags voks som man tilsynelatende behandler frilagte teglvegger og lignende med innendørs, kan det stemme? Må takke for raske svar ellers!
I så fall primar du veggene. Lett å bruke bare bland ut med litt vann og plask på med en myk børste. Men det kan bli litt vrient ved reparasjonene som du sier. Du kommer nok ikke til å finne noe å reparere med som ikke gir en fargeforskjell. Selv nypålagt kalkpust (for det er det som du nå har i veggene) vil gi en fargeforskjell.
Klikk her for å svare