73.497 lest ·
76 svar
73k lest
76 svar
Sannsynligvis klart å puste inn asbest
Nja er tidl storrøyker dog for mange år siden. De siste 2 årene har dog kona fått med meg ut og ta 1 til 2 stk på kveldene. Har lenge tenkt å slutte med det uvesenet for vil egentlig ikke. I går sa jeg faktisk stopp til det pga dette som skjedde. En bra anledning til å slutte med det.
Vi bor dessuten i hus med litt radon så røyking er utrolig dumt på alle måter.
Vi bor dessuten i hus med litt radon så røyking er utrolig dumt på alle måter.
En slik eksponering øker den livslange risikoen for lungekreft og mesolitism, og eksponeringen er gjort og kan ikke gjøres ugjort. Det finnes en tråd om den vitenskapelige faren med asbest her på byggahus, og basert på den infoen som finnes kan man regne ut omtrent hvor farlig det du har utsatt deg for er. Uten å ha sjekket tråden vil jeg gjette på at det kan sammenlignes med å røyke noen dusin kartonger sigaretter. Jeg ville også lufte huset grundig og våtvaske alle flater.
Disse sykdommene tar 20-40 år å utvikle, og jeg er ganske sikker på at legene kommer til å renovere lungene dine om 15-20 år. Legevitenskapen går raskt fremover, og det finnes mange pasienter med sønderrøkte lunger som ville trenge en slik behandling.
Disse sykdommene tar 20-40 år å utvikle, og jeg er ganske sikker på at legene kommer til å renovere lungene dine om 15-20 år. Legevitenskapen går raskt fremover, og det finnes mange pasienter med sønderrøkte lunger som ville trenge en slik behandling.
Da er det mye mulig at det er glassull og ikke asbest, lever inn for analyse! Har du flaks så får du beroligende beskjed.Pippirull skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 266 innlegg
Naboen har jobbet med asbest og har aldri røkt en sigarett, nå går han med lungekreft.
Vet du hvilken tråd det er? Hvilken forumdel skal jeg lete i?pelpet skrev:En slik eksponering øker den livslange risikoen for lungekreft og mesolitisme, og eksponeringen er gjort og kan ikke gjøres ugjort. Det finnes en tråd om den vitenskapelige farligheten hos asbest her på byggahus, og basert på den infoen som finnes kan man regne ut omtrent hvor farlig det du har utsatt deg for er. Uten å ha sjekket tråden, ville jeg gjette at det kan sammenlignes med å røyke noen dusin kartonger med sigaretter. Jeg ville også ha luftet huset skikkelig og våttørket alle overflater.
Disse sykdommene tar 20-40 år å utvikle, og jeg er ganske sikker på at legene vil renovere lungene dine om 15-20 år. Legevitenskapen går raskt fremover, og det finnes mange pasienter med ødelagte lunger som ville trenge en slik behandling.
Han har jo forsåvidt jobbet med det så han løper klart større risiko for å rammes av noe. Ikke overrasket i det hele tatt faktisk.Thomas_Blekinge skrev:
Njae tror alt at det er glassull som isolasjon men i endene og bøylene er det som en hvit kake, noe jeg tolker som hvit asbest. Men kanskje skal sende prøve og få beskjed likevel.mlkjhr skrev:
Tips på firma å sende til?
Ja du Pippirull, nå har du stelt til det. Dette påfunnet betyr jo at du kommer til å dø ...
... en dag ...

Men spøk til side da.
Først og fremst så har du etterspurt lenke her:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html
Så er det slik at de fleste som er bekymret for asbest ofte er urimelig bekymret, ikke i forhold til den reelle risikoen.
Det er litt som med flyskrekk, edderkoppfobi osv. Frykten tilsvarer ikke den reelle risikoen. Og frykten i seg selv kan skade livskvaliteten.
Er det så ille bør man nok forsøke å bearbeide frykten i seg selv og/eller søke hjelp.
I et forum som dette kan man knapt nok få hjelp, da fornuftsargumenter og vitenskapelige argumenter som regel faller rett flatt til bakken.
Men les vedlagt lenke.
Tenk over det der med hvor mange asbestfibre du puster inn hver dag når du beveger deg i en vanlig storby, sammenlignet med den engangseksponeringen du nå eventuelt har blitt utsatt for.
Prøv å lage en lang liste med ulike risikoer, f.eks. bilkjøring, røyking din, at du blir mishandlet utenfor puben, at du får mage- eller tarmkreft av dine matvaner, at du får hjerteinfarkt eller hjerneslag av din øvrige livsstil, at du blir drept, at noe setter seg fast i halsen og du kveles osv osv.
Jobb deretter med å prøve å finne statistikk osv som gjør at du kan skrive ned et tall på prosentuell risiko for de ulike tingene, så vil du nok innse at mange ting du ikke bekymrer deg for i det hele tatt egentlig er veldig sannsynlige sammenlignet med annet du er bekymret over.
Dette kan være en vei til selvhjelp og forståelse, eller så blir det ikke noe resultat.
... en dag ...
Men spøk til side da.
Først og fremst så har du etterspurt lenke her:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html
Så er det slik at de fleste som er bekymret for asbest ofte er urimelig bekymret, ikke i forhold til den reelle risikoen.
Det er litt som med flyskrekk, edderkoppfobi osv. Frykten tilsvarer ikke den reelle risikoen. Og frykten i seg selv kan skade livskvaliteten.
Er det så ille bør man nok forsøke å bearbeide frykten i seg selv og/eller søke hjelp.
I et forum som dette kan man knapt nok få hjelp, da fornuftsargumenter og vitenskapelige argumenter som regel faller rett flatt til bakken.
Men les vedlagt lenke.
Tenk over det der med hvor mange asbestfibre du puster inn hver dag når du beveger deg i en vanlig storby, sammenlignet med den engangseksponeringen du nå eventuelt har blitt utsatt for.
Prøv å lage en lang liste med ulike risikoer, f.eks. bilkjøring, røyking din, at du blir mishandlet utenfor puben, at du får mage- eller tarmkreft av dine matvaner, at du får hjerteinfarkt eller hjerneslag av din øvrige livsstil, at du blir drept, at noe setter seg fast i halsen og du kveles osv osv.
Jobb deretter med å prøve å finne statistikk osv som gjør at du kan skrive ned et tall på prosentuell risiko for de ulike tingene, så vil du nok innse at mange ting du ikke bekymrer deg for i det hele tatt egentlig er veldig sannsynlige sammenlignet med annet du er bekymret over.
Dette kan være en vei til selvhjelp og forståelse, eller så blir det ikke noe resultat.
Rent statistisk sett bør man bekymre seg for hjerte- og karsykdommer, alkohol, ulykker, psykisk helse og kreft. Her er det verdt å gjøre seriøse tiltak for å redusere risikoen for å bli rammet. Andre risikoer er veldig uvanlige.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html
Mine livstips er å bevege seg og holde vekten, drikke moderat, ikke røyke, kjøre forsiktig og bruke verneutstyr, unngå idiotiske ting som for eksempel tung narkotika og en kriminell livsstil og ellers ikke bekymre seg så mye.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html
Mine livstips er å bevege seg og holde vekten, drikke moderat, ikke røyke, kjøre forsiktig og bruke verneutstyr, unngå idiotiske ting som for eksempel tung narkotika og en kriminell livsstil og ellers ikke bekymre seg så mye.

Joda jeg lever 😁
Har hatt fullt opp med denne hyggelige sysselen som på bildet, koke 25 liter øl.
Har også lest tråden i lenken her oppe og visst er beroligende å se man puster inn asbest hver dag, samtidig litt skremmende på en måte at vi kommer til å måtte leve med det materialet i luften i all evighet på grunn av bygningsmaterialer fra før. Nå er det som det er og ingenting man kan gjøre.
Så så jeg at arbeidet jeg gjorde tok et sted mellom 15-25 minutter, og ifølge lenken har jeg da fått i meg et sted mellom 60-140 millioner fibre av å rive et par asbestbiter isolasjon. En hel livstids eksponering i øvre sjiktet, selv om risikoen for å få noe ondt er liten så har man jo tross alt fått i seg en solid dose fibre.
Men samme der, det har skjedd og ingenting man kan gjøre. Jeg kommer ikke til å gå rundt og være redd, men derimot kommer jeg til å leie en god støvsuger og forsøke å sanere mer. Har allerede våttørket gulv og rør osv, men støvsuge øvrig føles godt å gjøre. Eventuelt leie luftrenser som kan rense bort det øvrige. Da har man gjort det man kan for å minimere eksponeringen for øvrige familien.
Jeg skulle tro at de tallene innebærer at man har utført arbeidet uten vernemaske. Du har jo brukt maske, selv om du burde ha hatt en annen. Jeg tror at din eksponering er betydelig mye lavere.
Her er noen interessante ting som det forskes på akkurat nå. Så snart kan man kanskje røyke som en skorstein, bryte mengder av asbest uten beskyttelse, legge seg inn til lungetransplantasjon i en uke og så komme ut med en 20-årings lunger igjen.
CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE
Normal lung development is controlled in a tight spatio-temporal fashion by several soluble factors, as well as cell types required for proper organ development [1]. It is likely that the capability of the lung to initiate repair and regeneration following any insult is altered over the life span of an organism. If and how the human adult lung regenerates are two of the most exciting questions that remain to be answered.
CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS
The bone marrow represents a potent source for several progenitor cell populations, such as haematopoietic stem cells, mesenchymal stem cells or fibrocytes. Many of these cell types have recently been reported to modify chronic lung disease;
REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS
Recently, signalling pathways essential for organ development, such as Notch, Sonic Hedgehog, or Wnt signalling, have been demonstrated to be aberrantly altered in several chronic lung diseases.
TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION
Another promising approach for lung regeneration is based on tissue engineering. Here, the community has witnessed major breakthroughs in recent years.
Her er noen interessante ting som det forskes på akkurat nå. Så snart kan man kanskje røyke som en skorstein, bryte mengder av asbest uten beskyttelse, legge seg inn til lungetransplantasjon i en uke og så komme ut med en 20-årings lunger igjen.
CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE
Normal lung development is controlled in a tight spatio-temporal fashion by several soluble factors, as well as cell types required for proper organ development [1]. It is likely that the capability of the lung to initiate repair and regeneration following any insult is altered over the life span of an organism. If and how the human adult lung regenerates are two of the most exciting questions that remain to be answered.
CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS
The bone marrow represents a potent source for several progenitor cell populations, such as haematopoietic stem cells, mesenchymal stem cells or fibrocytes. Many of these cell types have recently been reported to modify chronic lung disease;
REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS
Recently, signalling pathways essential for organ development, such as Notch, Sonic Hedgehog, or Wnt signalling, have been demonstrated to be aberrantly altered in several chronic lung diseases.
TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION
Another promising approach for lung regeneration is based on tissue engineering. Here, the community has witnessed major breakthroughs in recent years.
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Det er vel snarere i bøyningene at asbest finnes ifølge saneringsfirmaet som fikset vårt bad.
Selv teipet jeg skjøtene, stengte alle dører, HEPA-filter i grovstøvsugeren, P3 filter i åndedrettsmasken, tett engangsdress og sagde forsiktig kun på rette rør.
Selv teipet jeg skjøtene, stengte alle dører, HEPA-filter i grovstøvsugeren, P3 filter i åndedrettsmasken, tett engangsdress og sagde forsiktig kun på rette rør.