Ja, som overskriften sier har jeg vært hodestups klønete og dum.
Det er slik at vår utendørskran er halvveis ødelagt, og jeg har derfor tenkt en stund på å bytte den. Det er et hus fra 1957 og derfor gamle stålrør. Utendørskranen sitter i et lite lager i kjelleren, kanskje 3 kvm stort.
Fikk et innfall i går og gikk ned og tenkte å forberede litt ved å fjerne isolasjonen på rørene. Jeg var klar over at det med største sannsynlighet er asbest i isolasjonen, så jeg tok på et ansiktsvern og satte ganske enkelt kniven i isolasjonen og begynte å skjære. En treveisforgrening fjernet jeg, tror ikke det var asbest der i, benyttet også anledningen til å fjerne rundt en bøy, og det er her jeg er ganske sikker på det var asbest. Som et vev omtrent og hvitt pulver, men jeg vil dog huske at det mest kom ned litt større biter.
Kastet det i en søppelsekk, tok også en ende på den andre enden av røret for å forberede enkel demontering senere, bare kappe og løfte bort typ. Nå i etterkant innser jeg at det også kan ha vært asbest i enden mot veggen.
Uansett, dum som jeg er, leste jeg på etter jeg hadde gjort det, og for det første innser jeg at masken jeg hadde på var en p2, noe som er for dårlig for asbest. Det er også nå i etterkant jeg har lest og blir bekymret for risikoen med asbest.
Tog grep og kjøpte i dag en halvmaske med p3-filter, gikk ned igjen i kjelleren og moppet gulvet vått med gulvmopp, ettertørket med papir som gikk i søppelpose. Kastet så mye jeg kunne utenfor rommet der isolasjonen ble fjernet. Moppet gulvet utenfor og gangen i kjelleren inn mot den andre kortenden av huset så godt det gikk.
I rommet der isolasjonen ble fjernet gjorde jeg det samme, tørket først med vått papir på gulvet og fjernet det verste, så med gulvmopp og ettertørket med vått og tørt papir. Tørket rørene med vått papir og alt i det lille rommet ble tørket av, løse ting ble kastet eller lagt i pose for avspyling av vann utendørs.
Det som jeg bekymrer meg for akkurat nå er hvordan det er med resten av kjelleren. Har kanskje hele kjelleren blitt kontaminert med asbest?
Det er veldig vanskelig å rengjøre hele kjelleren for rommet ved siden av rundt hjørnet er et snekkerrom som ser ut som rot med masse støv og elendighet. I den andre kortenden av huset har det blitt lager av all mulig så det står mange esker og annet skrot der. Der er også en vaskekjeller ved siden av.
Hvis hele kjelleren har blitt kontaminert med asbest, hvordan i all verden gjør man da? Er alle klærne i vaskekjelleren bare å kaste?
Har det spredd seg til hele huset?
Selv får jeg vel leve med vissheten om at jeg med største sannsynlighet har fått ned asbest i lungene men vil være veldig trist om hele huset har blitt kontaminert.
Takk for innspill, hjelp en bekymret person.

Edit: vet ikke om rett forumemne men moderator får gjerne flytte innlegget om det ligger feil.

Sist redigert:
R
Så lenge du ikke tenker å rote rundt i asbestmateriale åtte timer om dagen de neste 50 årene så kan du nok være rolig. Du får antagelig i deg hundre ganger mer dritt i lungene under en vanlig spasertur til ica.

• Liker
UPS-tekniker og 18 andre
  • Laddar…
Ja jeg vil gjerne også tro det. Samtidig blir man nervøs når man leser om risikoene. Akkurat det at annen skit man drar inn, tar kroppen antagelig hånd om, men asbest blir der for alltid.
Det jeg mest er redd for, er jo som sagt om jeg har klart å kontaminere hele kjelleren, og kanskje resten av huset også.

F
Ta det med ro! Du er langt fra den første som bekymrer deg for asbest!
Asbest er ikke radioaktivt eller giftig, risikoene med asbest finnes ved regelmessig, typ yrkesmessig, inhalasjon av fibrene. En enkelt eksponering er i prinsippet helt risikofri, spesielt sammenlignet med øvrige risikoer du utsetter deg for: posen med avfallet skal kastes på avfallsstasjon, du kan skli i kjellertrappa når du skal panikkvaskegulvet osv.
Til neste gang kan du sørge for å bruke beskyttelsen din og lukke døra etter deg så slipper du å bekymre deg.
Men, følelser er sjelden rasjonelle og veldig vanskelige å styre. Akkurat asbest ser ut til å være spesielt angstfremkallende, og mange rammes av panikk. Risikoene er som sagt meget små, og det meste som gjøres i forbindelse med oppussing er betydelig mer risikofylt. Arbeid fra stige f.eks, der kan vi begynne å snakke om store risikoer, men noe som nesten alle gjør uten å tenke over det.
Se litt rundt blant trådene her så dukker det opp mange lignende historier, eller la være, hvis du ikke vil øke angsten ytterligere.

• Liker
Appendix og 6 andre
  • Laddar…
F
Pippirull skrev:
Ja jeg vil gjerne også tro det. Samtidig blir man nervøs når man leser om risikoene. Akkurat det at annen dritt man drar ned tar kroppen antagelig hånd om men asbest blir der for alltid.
Det jeg mest er redd for er jo som sagt om jeg har klart å kontaminere hele kjelleren, og kanskje resten av huset også.
Vet du engang sikkert at det var asbest i isolasjonen?

• Liker
EvertL og 1 annen
  • Laddar…
Det virker ofte som angsten for asbest er et betydelig større helseproblem enn selve asbesten.

• Liker
Appendix og 11 andre
  • Laddar…
Nei visst noia man og kanskje overreagerer, samtidig ser man jo at lungekreft kan dukke opp bare av enstaka eksponering. Kommer definitivt bruke p3 maske neste gang, eller snarere ansette firma neste gang som har utstyr for det. Som sagt mest redd for å ha kontaminert øvrige kjelleren og hus :/

Helt 100 kan jeg såklart ikke være, men ser klart ut som hvit asbest det jeg har sett. Det jeg rev var som en gasbind med noe hvitt.
Sett nå senere på endene av isoleringen, ser ganske tydelig en hvit kake, typ som gips.
Huset er jo bygd 1957 så det meste taler for asbest.

Så kan det være, men en klen trøst for de 200-300 som dør hvert år i kreft relatert til asbest :/

• Liker
Lina Berger og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor ikke ta en liten bit og sende for analyse? Kunnskap er ofte beroligende og definitivt en stor fordel hvis tiltak skal gjøres. Du kan sikkert også prøve å få støv fra ditt lager til å sitte fast på en teipbit og sende med samtidig. Farlige fibre bør kunne ses i analysefirmaets mikroskop.

• Liker
Kronprinsen
  • Laddar…
Jo det er en idé. Skal nok gjøre det lenger frem.
Har vært i kontakt med firmaet som gjorde omdrenering av vårt hus. Eieren har tidligere jobbet med sanering og han ga et beroligende svar omtrent som dere her, hovedsakelig langvarig eksponering som er farlig og jeg trenger ikke bekymre meg for min familie.
Har dog tatt kontakt med Ramirent og Cramo for leie av støvsuger og luftrenser. Føles bedre psykisk å få bort så mye som mulig av det som evt. har blitt forurenset.
Tusen takk så langt. Lever forhåpentligvis i morgen med 😂

• Liker
kuwi
  • Laddar…
Mikael_L
Pippirull skrev:
Så kan det være, men en mager trøst for de 200-300 som dør hvert år av kreft relatert til asbest :/
Er det virkelig så mange?
Kilde på det?

• Liker
nissenhj og 1 annen
  • Laddar…
Raskt googlesøk, tok feil, men ganske sikker på at jeg så tror det var svt som rapporterte 300. Kan dog ha vært en ekstrem topp akkurat det året. Men 100-150 er altfor mange ofre.

http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/

• Liker
kuwi
  • Laddar…
K
Så tar det jo 20-30+ år å utvikle kreften etter Asbest, høyest sannsynlig er at de som dør i dag er de som daglig arbeidet med det før totalforbudet trådte i kraft.
Trolig vil vi se en nedgang i løpet av de kommende 10-20 årene.
En riving som privatperson er langt fra samme eksponering som i Eternitfabrikken eller som den stakkars togstasjonen fikk etter alt bremse-støv på perrongen.

Hvis du ikke jobber som håndverker hadde jeg bekymret meg mer for E-stoffer, kunstig kjøtt etc og vurdert å spise mer økologisk og trene regelmessig.

Edit; Spørsmålet er om man tar hensyn til hvilken bakgrunn de som rammet har? Tenker meg om det er mennesker fra Baltikum eller øvrige verden som ikke har samme tenkning om asbest som Sverige har som har jobbet mye med Asbest i utlandet og nå når de bor i Sverige rammes av kreften? Det kan jo bygge på statistikken litt også.

Sist redigert:
  • Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Sant, tror neppe de skiller på innfødte svensker og tilflyttede. Noen tilflyttet person fra en landsby i Kina løper så klart større risiko for å få noe fra de dårlige fabrikkene de har der.
Så har vi vel alle bilmekanikere som jobbet fram til 90-tallet med asbestbelegg. Vil huske det fantes bremsebelegg bra lenge med asbest. Så klart løper de stor risiko for å få noe.

• Liker
Ludvig Hagberg og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.