Jeg skal skifte tak på huset snart og tenkte benytte anledningen til å forlenge takutstikket, er litt usikker på hvor mye jeg skal bygge det ut dog! Jeg har allerede forlenget takfoten på langsidene av huset - der bygde jeg så det ble ca. 45-50 cm fra fasade til takfotbrett, altså ekskl. takrenne.

Men nå gjelder det kortsidene/gavlene på huset.. Skal jeg bygge like stort utstikk der eller hva tror dere blir penest? Pleier man å ha like langt utstikk på gavlene som på langsidene eller kortere/lengre?
Tror dere at ca. 45 cm blir passende utstikk på kortsidene også? :)

Det er en 1,5-plans trevilla btw..
Takknemlig for tips!

vollerys skrev:
Jeg skal bytte tak på huset snart og tenkte benytte anledningen til å forlenge takutstikket, er litt usikker på hvor mye jeg skal bygge ut det dog! Jeg har allerede forlenget takfoten på langsidene av huset - der bygde jeg så det ble ca 45-50 cm fra fasade til takfotbordet, dvs ekskl. takrenne.

Men nå gjelder det kortsidene/gavlene på huset.. Skal jeg bygge like stort utstikk der eller hva tror dere blir penest? Pleier man å ha like langt utstikk på gavlene som på langsidene eller kortere/lengre?
Tror dere at ca 45 cm blir passe utstikk på kortsidene også? :)

Det er en 1.5-plans trevilla btw..
Takk for tips!
Samme mål fungerer bra, 45cm er et godt mål. Kanskje spiller størrelsen på huset en rolle for hvordan proporsjonene ser ut, men på vårt hus fungerer 47cm fra panelbord - utside vindskive / utside pannbord bra. Det er ca 5m bredt og 12m langt.

Gult hus med rødt tak i solnedgang, omgitt av trær. Huset har store vinduer og en veranda.

Jeg har forlenget bena og takutstikket så de er samme mål (ca 45cm). Prøvde med flere forskjellige mål, men syntes at 45-50 cm så best ut, man vil jo ikke at det skal se avkuttet ut og heller ikke som at man har gitt huset en hatt... :)

Jeg har forlenget mine slik at det er plass til 4 stk 22x120 bord pluss litt mellomrom. Samme rundt hele huset.

Takk for deres svar! Ser ut som jeg ikke er helt på villspor i det minste..
Legg gjerne opp bilder av deres hus og takutspring som ronolo gjorde! Fint hus forresten :)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.