5.467 lest ·
6 svar
5k lest
6 svar
Forlenge skorstein med metall ved takløft?
Hei, skal gjøre et takløft i sommer og innser at skorsteinen må forlenges ca. 4m. Den eksisterende skorsteinen er fra 1939 og delt i et hvelv på underetasjen, er usikker på om den gamle konstruksjonen holder for ytterligere 4m stein.
Kan/får man forlenge eksisterende stein-skorstein med metall, for å få ned vekten?
:x
Kan/får man forlenge eksisterende stein-skorstein med metall, for å få ned vekten?
:x
Du må ta ned eksisterende skorstein litt under taketasjen som du skal løfte på plass (om dere ikke har et spesialtilfelle).
Jeg har akkurat gjort dette og tatt for gitt at det kommer til å gå å sette på en metallskorstein
Muligens mine her da
Jeg har akkurat gjort dette og tatt for gitt at det kommer til å gå å sette på en metallskorstein
Muligens mine her da
Ved mitt takløft kappet jeg den murede skorsteinen i nivå med bjelkelaget i underkant slik at det fra etasje 1 så ut som om den murede delen gikk opp i neste etasje. Jeg la deretter på en stuss av metall som ble skrudd fast og tettet mot det murede. Så monterte jeg en stålpipeskjørt videre opp gjennom det nye taket. Dette avklarte jeg med feieren som syntes det var helt OK, og vi prøvetrykket før vi kledde igjen.
En positiv effekt var at trekken i skorsteinen økte og fyringen fungerer nå helt perfekt.
En positiv effekt var at trekken i skorsteinen økte og fyringen fungerer nå helt perfekt.
Ja det går an å dreie skorsteiner, det blir litt dyrere sa min leverandør.
Men takstolene kanskje kan plasseres slik at skorsteinen går forbi.
Men takstolene kanskje kan plasseres slik at skorsteinen går forbi.
Klikk her for å svare