23.667 lest ·
37 svar
24k lest
37 svar
Forlenge 90x90 stolpe
Jeg tror jeg kjører på det forslaget. Hvordan hadde du skrudd sammen 45x95 med 95x95 henholdsvis 45x95 med bærbjelken? Gjennomgående skrue med vognbolt eller vanlig litt kraftigere treskrue, for eksempel 6x90?J justusandersson skrev:
Hadde du limt med denne løsningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vognbolt tror jeg er best. Lim stiver opp men føles ikke helt nødvendig her.
Når jeg regner på dimensjoner for takkonstruksjonen på svensk tre, sier den at det ikke fungerer med 4 stk 95x95 stolper i forkant på taket som går ut 3,5 meter fra fasade og er 490 meter bred. Stolpene hjelper også til med å bære gulvkonstruksjonen.
Altanen er bygget med nedgravde søyler med maks 170 cm mellom. Innerste bjelkelag er festet i husets grunnmur.
Bjelkelagene er 45x195 (rød på tegning). Deretter er skrueregler på 60 cc i 45x170.
Burde ikke de 4 stk 95x95 stolpene være tilstrekkelig for taket om det festes i fasaden? Hvilke dimensjoner på øvrige takkonstruksjonen ville vært passende? (Gjerne konstruksjonsvirke om mulig)
Snøsone 1,5. Taktype blir kanalplast ca 20 mm.
Se tegning der stiplet område er tenkt tak.
Altanen er bygget med nedgravde søyler med maks 170 cm mellom. Innerste bjelkelag er festet i husets grunnmur.
Bjelkelagene er 45x195 (rød på tegning). Deretter er skrueregler på 60 cc i 45x170.
Burde ikke de 4 stk 95x95 stolpene være tilstrekkelig for taket om det festes i fasaden? Hvilke dimensjoner på øvrige takkonstruksjonen ville vært passende? (Gjerne konstruksjonsvirke om mulig)
Snøsone 1,5. Taktype blir kanalplast ca 20 mm.
Se tegning der stiplet område er tenkt tak.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er et urimelig resultat. Skal se om jeg kan regne på det litt senere i dag.
Skal jeg være ærlig ville jeg byttet stolpene. Ta en om gangen og støtt opp under bjelken så blir det ingen stor jobb å bytte. Ville ikke tro at du mister verken mye tid eller penger på å bytte dem hvis du tenker litt på forhånd...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En romhøy 95x95 stolpe av C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den er ustaget. I ditt tilfelle ligger maks taklast snarere rundt 5 kN.
Ok, og hvis jeg legger kanalplast som skal ha ca 120cm cc mellom takbjelker hvilke bjelker skal jeg velge da? De blir altså ca 350cm langeJ justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Minste limtre-dimensjon du kan bruke er 42x225. Vil du ha en lavere bjelke kan du velge 78x180.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er nok.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da må man regne mer nøyaktig på det. Takbjelkene havner jo på litt forskjellige avstander fra de fremre søylene.
Trenger jeg å legge takbjelkene oppå sjestein/bærlinjen til taket i forkant, eller kan jeg feste dem i samme høyde som sjesteinen? Hvordan gjøres en slik innfesting uten å miste for mye av bæreevnen.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det krever ordentlige beslag. Ev. må du la en smed/mek verksted produsere slike.