J justusandersson skrev:
Det tror jeg også men jeg unngår å rette når det ikke er nødvendig. Vedlagte, skalalike, skisse viser hvordan du kan gjøre det.
[bilde]
Jeg tror jeg kjører på det forslaget. Hvordan hadde du skrudd sammen 45x95 med 95x95 henholdsvis 45x95 med bærbjelken? Gjennomgående skrue med vognbolt eller vanlig litt kraftigere treskrue, for eksempel 6x90?

Hadde du limt med denne løsningen?
 
Vognbolt tror jeg er best. Lim stiver opp men føles ikke helt nødvendig her.
 
Når jeg regner på dimensjoner for takkonstruksjonen på svensk tre, sier den at det ikke fungerer med 4 stk 95x95 stolper i forkant på taket som går ut 3,5 meter fra fasade og er 490 meter bred. Stolpene hjelper også til med å bære gulvkonstruksjonen.

Altanen er bygget med nedgravde søyler med maks 170 cm mellom. Innerste bjelkelag er festet i husets grunnmur.

Bjelkelagene er 45x195 (rød på tegning). Deretter er skrueregler på 60 cc i 45x170.

Burde ikke de 4 stk 95x95 stolpene være tilstrekkelig for taket om det festes i fasaden? Hvilke dimensjoner på øvrige takkonstruksjonen ville vært passende? (Gjerne konstruksjonsvirke om mulig)

Snøsone 1,5. Taktype blir kanalplast ca 20 mm.

Se tegning der stiplet område er tenkt tak.
 
  • Håndtegnet skisse av en terrasseplan med mål. Viser posisjoner for støttebjelker, stolper og festepunkter, med takområde markert som stiplet felt.
  • Liker
Vattenkärlet
  • Laddar…
Det er et urimelig resultat. Skal se om jeg kan regne på det litt senere i dag.
 
J justusandersson skrev:
Det er et urimelig resultat. Skal se om jeg kan regne på det litt senere i dag.
Takk, setter pris på det! For å gjøre det klart så er tanken altså at taket kun festes i hus og så i en bærelinje/hammarband ytterst oppå de fire stolpene i ytterkanten.
 
Skal jeg være ærlig ville jeg byttet stolpene. Ta en om gangen og støtt opp under bjelken så blir det ingen stor jobb å bytte. Ville ikke tro at du mister verken mye tid eller penger på å bytte dem hvis du tenker litt på forhånd...
 
En romhøy 95x95 stolpe av C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den er ustaget. I ditt tilfelle ligger maks taklast snarere rundt 5 kN.
 
J justusandersson skrev:
En rumshøy 95x95 stolpe av C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den er ustøttet. I ditt tilfelle ligger maks taklast snarere rundt 5 kN.
Ok, og hvis jeg legger kanalplast som skal ha ca 120cm cc mellom takbjelker hvilke bjelker skal jeg velge da? De blir altså ca 350cm lange
 
Minste limtre-dimensjon du kan bruke er 42x225. Vil du ha en lavere bjelke kan du velge 78x180.
 
  • Liker
Villa1949
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Minste limtre dimensjon du kan bruke er 42x225. Vil du ha en lavere bjelke kan du velge 78x180.
Takk så mye for all hjelp. Gjetter at jeg som hammarband/bærline klarer meg med konstruksjonsvirke 45x170 både på stolpene og på huset?
 
J justusandersson skrev:
Det er nok.
Kan jeg ta mindre?
 
Da må man regne mer nøyaktig på det. Takbjelkene havner jo på litt forskjellige avstander fra de fremre søylene.
 
J justusandersson skrev:
Minste limtre dimensjon du kan bruke er 42x225. Ønsker du en lavere bjelke kan du velge 78x180.
Trenger jeg å legge takbjelkene oppå sjestein/bærlinjen til taket i forkant, eller kan jeg feste dem i samme høyde som sjesteinen? Hvordan gjøres en slik innfesting uten å miste for mye av bæreevnen.
 
Det krever ordentlige beslag. Ev. må du la en smed/mek verksted produsere slike.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.