finnes det noe korrekt måte å forlenge en stående 90x90 impregnert stolpe uten å miste bæreevnen for mye?
Stolpene skal gå opp og bære et terrassetak i forkant. Helst vil jeg ikke bruke synlige jern hvis jeg ikke må da stolpene blir synlige.
Spør fordi jeg har ombestemt meg og nå vurderer å bygge terrassetaket (plast) 20-40 cm høyere enn jeg tidligere hadde tenkt for at det ikke skal føles innestengt innenfra huset da terrassegulvet ligger litt lavere enn gulvet inne i huset.
Vanskelig å gjøre det pent og "usynlig". Det blir nok like store kostnader og arbeid som å bytte ut stolpene.
Hvis man ikke skal gjøre det usynlig da, hvordan gjør man det da?
Kostnadene for stolpene hadde jeg kunnet ta, men stolpene går ned til fundamenter og de samme stolpene bærer altangulvet. Så det føles veldig tungvint å bytte stolpene.
Alternativt, sterkere og typ penere synes jeg;
Kle inn stolpene med 95mm/145mm bord, innenfor kledningen lager du skjøten som aldri kommer til å synes.
Grovere stolper er alltid penere, det får du på kjøpet med denne løsningen ;-)