finnes det noe korrekt måte å forlenge en stående 90x90 impregnert stolpe uten å miste bæreevnen for mye?

Stolpene skal gå opp og bære et terrassetak i forkant. Helst vil jeg ikke bruke synlige jern hvis jeg ikke må da stolpene blir synlige.

Spør fordi jeg har ombestemt meg og nå vurderer å bygge terrassetaket (plast) 20-40 cm høyere enn jeg tidligere hadde tenkt for at det ikke skal føles innestengt innenfra huset da terrassegulvet ligger litt lavere enn gulvet inne i huset.
 
  • Stående impregnert trestolper langs kant av terrasse, med hage og annen vegetasjon i bakgrunnen. Utsikt over hustak i morgendisen.
Vanskelig å gjøre det pent og "usynlig". Det blir nok like store kostnader og arbeid som å bytte ut stolpene.
 
  • Liker
Buildgates og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vanskelig å gjøre det pent og "usynlig". Det blir nok like store kostnader og arbeid som å bytte ut stolpene.
Hvis man ikke skal gjøre det usynlig da, hvordan gjør man det da?

Kostnadene for stolpene hadde jeg kunnet ta, men stolpene går ned til fundamenter og de samme stolpene bærer altangulvet. Så det føles veldig tungvint å bytte stolpene.
 
Hadde dette vært en god løsning? Da hadde jeg i alle fall fått opp den 17 cm. Opprinnelig stolpe i grønt
 
  • Skisse av konstruksjon i firkantede former, en grønnfarget stolpe med målene 45x90 og forsøk på forhøyelse med strekede deler merket 45x130.
Så kan du selvsagt gjøre.
 
J justusandersson skrev:
Så kan du givetvis göra.
Så bra. Og du tror ikke det blir en svak konstruksjon? Da har jeg det som et bra alternativ.

Så er mitt andre forslag som dette bildet, fordelen med det alternativet er at jeg kan bygge på så mye som jeg vil. Hva tror du om det?
 
  • Skisse av en konstruksjon med dimensjoner 45x170 og 45x90, hvor det grønne området representerer fleksibilitet i å bygge videre.
Jeg tror mer på alternativ 1. Du bør tegne i skala når du gjør denne typen skisser. Ellers lurer man seg.
 
Jeg må innrømme at jeg misforstod dine skisser. 45x90 er altså stående reglar?
 
J justusandersson skrev:
Jeg må innrømme at jeg har misforstått dine skisser. 45x90 er altså stående lekter?
Ja akkurat
 
Rettelse. Stolpene som sitter er sikkert 95x95 og de stående på tegningen er tenkt å være 45x95
 
Det tror jeg også men jeg unngår å rette når det ikke er nødvendig. Vedlagte, skalerte, skisse viser hvordan du kan gjøre.
3D-skisse av en skalenlig konstruksjon, med en l-formet struktur montert på en stang eller bjelke.
 
  • Liker
Gramse69 og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det tror jeg også men jeg unngår å rette når det ikke er nødvendig. Vedlagte, skalafylt, skisse viser hvordan du kan gjøre.
[bilde]
Takk for skissen. Akkurat som mitt forslag 1 bare mye finere tegning. Ser bra ut
 
Synes du jeg skal lime også? Hvilken type lim pleier man i så fall å bruke? Setter pris på svarene dine. Takk
 
Mats-S
Alternativt, sterkere og typ penere synes jeg;
Kle inn stolpene med 95mm/145mm bord, innenfor kledningen lager du skjøten som aldri kommer til å synes.
Grovere stolper er alltid penere, det får du på kjøpet med denne løsningen ;-)
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Det er den usynlige løsningen som jeg tenkte på. Det blir sterkt og pent om du limer, men innebærer en del arbeid og kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.