J justusandersson skrev:
Det räcker.
Hadde det vært bedre å ta 42x180 som fremre bjelke til taket og som bjelke ved husveggen til taket enn 45x170? Hvilket tåler mest vekt?

Pleier man å ta noen av de bjelkene i trykkimpregnert?

Limtre 42x180. Man bruker ikke trykkimpregnert når virket er værbeskyttet.

J justusandersson skrev:
En rumshøy 95x95 stolpe av C 14 klasse klarer en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den er ustaget. I ditt tilfelle ligger maks taklast snarere rundt 5 kN.
Så det er ingen fare å bruke stolpene i konstruksjonsvirke (95x95) selv om de skal bære hele taket og deler av gulvkonstruksjonen? Hadde kunnet byttet ut dem med limtre, men vanskelig å finne stolper i limtre som er impregnert.

Blir litt bekymret når jeg leser om 95x95 impregnert konstruksjonsvirke at de ikke får brukes i bærende konstruksjoner.

V Villa1949 skrev:
Blir litt bekymret når jeg leser om 95x95 impregnert konstruksjonsvirke at de ikke får brukes i bærende konstruksjoner.
Det er mest en formell innvending siden de ikke er styrkeklassifiserte. Man må forsøke å anslå deres styrkeklasse. Er de noenlunde rettvokste og kvistfrie bør det ikke være et problem. Det bør fremgå hvilken tresortering de tilhører. Det gir også veiledning.

Ja, jeg har ikke funnet noen merking, men har heller ikke noen god idé til annet materiale til stolpe, så håper det skal holde. Vil gjerne ha impregnert når den er så nær marken i søylen. De impregnerte jeg fant til rimelig pris i limtre var 3 meter, noe som er for kort. Disse er allerede på plass, så vil ikke bytte dem hvis det ikke er nødvendig.

Uansett, i dag bygde jeg en prototype på forlengelsen, der bjelken kommer opp ca 17 cm, noe som føles helt greit. Tror jeg nøyer meg med det. Håper det blir stabilt. Den liggende bjelken blir i limtre og skal erstatte den liggende regla på bildene.

• Trelimbjelke festet til en stående stolpe mot en overskyet himmel.
  • Trekonstruksjon med sammenføyde stolper og bjelker av tre i en hage, nær et hus med grønn vegg og rød takstein.
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Fant denne bildet fra Martinsson.se, hadde det vært fornuftig å bruke en slik plankebit for å stabilisere konstruksjonen og gjøre den sterkere på fram- og bakside, kanskje av 34x95? Hvor langt opp og ned skal den i så fall gå?

Tenker at det kanskje er et godt alternativ til beslag, som likevel gjør konstruksjonen sterk, eller er det unødvendig? Synes de skråkappede kortsidene så bra ut.

• Diagram som viser infesting av bjelke til pelartopp med trelast. Beskrivelse av horisontallast og teknisk info inkludert. Kilde: martinsson.se.
Om noen lurer så ble det til slutt at jeg byttet ut stolpene mot impregnert limtre 90x90 som jeg lot tørke et par måneder i kjelleren før jeg malte og så monterte.

Måtte fjerne litt terrassebord, ellers gikk det greit. Foruten stolpen ved trappen som var vanskelig og tok lang tid da alt satt sammen i hverandre.

Takk for alle tips.

Jeg torde imidlertid ikke å kappe dem før jeg monterte dem, så det gjenstår før jeg legger opp bjelkelaget.

• Grønn trefasade med veranda under ombygging, med snødekt bakke foran.
  • Snødekket terrasse med nye impregnerte limtrestolper 90x90, sett utenfra et vindu. Trappetrinn vises, vinterlandskap i bakgrunnen.
  • Terrasse med nylig montert, hvitmalt limtræstolpe i vinterhage, snødekte trær og en bil i bakgrunnen.
  • Liker
AndersF87 og 4 andre
  • Laddar…
Oppfølging

• En treterrasse med overbygg, bord og stoler, omgitt av grønne planter og hage ved et grønnmalt hus.
  • Liker
AndersF87 og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.