Ta hensyn til bærighet så synes jeg du kan pigge ut maks dybde der og legge inn en så tykk pir skive som får plass utenfor skapet
Hvordan mener du "ta hensyn til bærighet"? Jeg har jo egentlig ingen anelse om jeg engang tør å ta ut veggen så mye at skapet får plass
Men jeg tenker likevel at de 9 cm som veggen er bygget ut sammenlignet med øvrige vegger ikke kan være noen fare å ta bort? Helst skulle jeg jo likevel ville forsenke hele skapet naturligvis.
Så om jeg biler rett under et av vinduene så skal det være "rolig"? Jeg har tenkt på det selv at det kanskje er dumt å ta det nær hjørnet. Jeg får måle og gruble litt på hvordan jeg skal gå videre. Men dere tror ikke jeg skal legge ned tankene på grunn av eventuell fryserisiko ved å plassere skapet i en yttervegg?
Rett under vinduet får det altså bli.
Begynner med å fjerne 9cm på dybden, hvilket er det som tilsvarer ”påbyggnaden”.
(Bildet tatt nedenfra)
Tror dere ”påbyggnaden” hadde med ekstra ”isolering” å gjøre, eller hva kan grunnen til denne være?
Den plassen du har merket som mulig er det ingen feil på. Ligger litt på siden av vinduet og er full bæring der, hullet skal bli 500 og en stein er 600. Er det yttervegg der så er den steinen trolig ca 300 og går ut over hullet litt. Neste stein er fullvoksen og bærer på halve lengden,. Synes du at du vil ha en forsterkning ovenfor, så skrap ut et spor ca 12 mm og ca 5-10 cm inn og legg inn ett eller 2 stk. 12 mm armeringsjern med litt smet (sement, vann litt først) som holder den/de på plass, det blir en avlastning som holder.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.