Som overskriften lyder, "våger" man å plassere et fordelerstativ til gulvvarme i en yttervegg? Vegen består av 12 cm tegl og 25 cm betonghullstein. Feller jeg inn stativet får jeg 12 cm tegl og 10 cm betonghullstein bak fordelerstativet. Er varmen i funksjon burde det jo ikke være noen problemer, men hva skjer ved et lengre strømbrudd om det er minusgrader ute?

Det ville vært den helt klart enkleste plasseringen, men kanskje er dumt? Hva sier dere?

J
Skjer det ikke mye på dine breddegrader, annet ville det vært om det var i Jokasjärvi med - 40 og så lange avbrudd er det vel ikke snakk om, vil du kan du frese noen centimeter til og legge en isolerskive bak, gjerne da ca 5 -10 cm ut på sidene om skapet.

J jojo123 skrev:
Skjer ikke mye på dine breddegrader , annerledes hadde det vært om det var i Jokasjärvi med - 40 og så lange avbrudd er det vel ikke snakk om , vil du kan du frese noen centimeter til og legge en isoleringsplate bak, gjerne da ca 5 -10 cm ut på sidene av skapet
Da handler det kanskje mer om hvorvidt styrken i veggen påvirkes om man lager et "hull" på 700x500x150 + eventuell plass for isolering:thinking:??

J
Du sa tegel+hullstein, hvilken side er teglsteinen på

Teglet er ytterst, altså teglfasade:)

J
Teglet 12 cm ingen påvirkning det ligger der det ligger, hølsteinen, det blir 10 cm igjen da på den, hvordan vil uttaket bli mellom to skift eller blir det en halv stein opp

J jojo123 skrev:
Teglet 12 cm ingen påvirkning det ligger der det ligger, hålstenen, det blir 10 cm igjen da på den, hvordan vil utsparingen bli mellom to skift eller blir det en halv stein opp
Jeg forstår ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt?

J
Hålstenen hvor høye er de vet du det , finnes fra 15 - 40 cm , og på hvilken høyde vil du begynne
Mellom steinen er det bruk , kommer det til å være hele steiner nederst eller skal du hugge ut en bit der .

J jojo123 skrev:
Hullsteinen hvor høye er de vet du det, finnes fra 15 - 40 cm, og i hvilken høyde vil du starte?
Mellom steinene er det mørtel, vil det være hele steiner nederst eller skal du hugge ut en bit der?
Har ikke banket pussen ennå så vet ikke helt hvordan det ser ut bak akkurat der... får undersøke det i morgen og legge ut et bilde:) tror at steinene er 15 høye, men kan ikke si sikkert...
Men veggen på det aktuelle stedet er tykkere enn øvrige vegger, man har lagt på ca 9 cm. Antar at man har gjort det for at veggene akkurat her er over bakken, kanskje for bedre isolasjon? Øvrige vegger ligger under bakkenivå. Sutereng-hus.

J
Bank opp og se hvordan det ser ut, og hvor steinen begynner på hvilken høyde du vil bruke, og kom tilbake.

• Liker
one-
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Bank opp og se hvordan det ser ut, og hvor stenen starter på for høyde som du vil bruke og kom tilbake
Ikke hatt tid til noe "grejande" i dag, men tok et par bilder iallfall.

Roterte bildet av en halvferdig vegg med rør og kabler; radiator står mot veggen, to små vinduer øverst gir inn lys. Veggen skal inneholde et fordelingsskap.
Her i rotet ser man at veggen er "påbygd".

Ubygget vegg med synlige mursteiner og en hvit kabel på venstre side, et hull øverst og skisser på overflaten for installasjon av fordelerskap.
Her har jeg tenkt meg fordelingsskapet. Vet ikke hvordan jeg holdt kameraet, ser skeivt og vint ut alle veier:rolleyes:

K
Er det der langsiden på huset som jeg tolker det? Da vil jo mellomgulvet spenne den veien = veggen er en bærende bygningsdel. Det blir ikke helt uproblematisk å lage hull i den uten å sikre at du får ned lasten på rett sted.

Nå er jeg ingen konstruktør, så ta meg ikke på ordet, men mitt bilde av det hele:
Vinduene bør jo rimeligvis ha en bjelke eller avveksling ovenfor. Skal du felle inn noe, bør du gjøre det rett under og i sentrum av et vindu, og ikke ta et bredere hull enn vindusbredde-150-150.
Dvs hvis vinduet er 1000mm bredt, så tar du maks 700mm bredt hull med 150mm inndrag fra høyre/venstre.
Du bør helt klart rådføre deg med en konstruktør før du sager opp veggen.. @justusandersson pleier å kunne slikt, får vel håpe at han finner hit. :)

Står selv foran typ samme greie som deg, jeg har dog besluttet meg for å mure opp 90mm Leca fra innsiden mot eksisterende yttervegg og mure inn fordeler skapet og spore inn alle vann og el rør i denne i stedet.
Ingen påvirkning på bæringen av ytterveggen, og man får litt isolasjon på kjøpet.

Takk for svar @KjellTimell(y)
Det er ikke langsiden på huset men kortsiden. Er selv usikker på å ta et sånt hull, men tenker meg at det ikke burde spille noen rolle å gjøre inngrep i den delen som er "påmurad". Da får jeg inn fordelerskapet delvis i hvert fall:) kommer til å havne i en del som blir entre.

J
Det er den inntegnede overflaten som skapet skal inn i, hvor dypt blir det inn i steinene?

J jojo123 skrev:
Det er den inntegnede flaten som skapet skal inn i, hvor dypt blir det inn i steinene
Skapet er ca 15cm dypt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.