Jag har byggt med takstolar ungefär enligt bild, tanken var att ha ett kallförråd på vinden. Men så slog det mig att kanske kunde fördela isoleringen på både tak och golv, sett från vindsutrymmet och få ett lite varmare vindsutrymme. Alltså istället för att höja golvet så lägga den volymen i taket istället, där takstolarna ändå redan tar platsen.

Kan man göra så? Eller bör man...?

Takstolskonstruksjon med piler som viser isoleringsforslag for å optimere vindsutrymmet.

Min første tanke er at hvis du isolerer oppe i taket, så vil jo rommet bli varmere, og dermed vil du ha varm luft som beveger seg inn i isolasjonen og kjøles ned når den nærmer seg yttertaket. Den varme luften inneholder mer fukt enn kald, og således får du kondens på innsiden av yttertaket.

Så enten må isolasjonen du setter i taket være tett slik at luften ikke kan vandre ut, eller så må man ha en sperre, typ plastfolie, som forhindrer luften i å bevege seg. Har sett sånn der sprutisolering som de spruter opp mellom takbjelkene, mistenker at den er så tett at det kanskje fungerer, men jeg ville ikke satt vanlig glassull eller lignende. Så jeg ville nok vært forsiktig med å prøve hvis du ikke får svar fra noen som VET en bestemt metode som fungerer bra.

Mja altså, jeg vil jo ikke ha eksponert isolasjon i rommet, naturligvis skal det opp plater på alle overflater. Luftspalte mot yttertaket, osv.

Jeg uttrykte meg kanskje uklart, spørsmålet er egentlig om man kan ta hensyn til tykkelsen av isolasjonen, selv om man deler den opp på to steder med et loftsrom mellom. Like gjerne som 380 mm i gulvet, kan jeg velge å ha 245 mm i gulvet og 135 mm i taket?

• Liker
Tomtom79
  • Laddar…
Isoleringsmessig blir det jo det samme. Det vanskelige blir vel hvordan man skal få til luftspalte og ventilasjonen av denne. Luftspalten ender jo ofte ut oppe på denne vinden og luftes ut gjennom gavlene. Men det går sikkert an å løse om man bare vil!

Luftspalten skal vel være ukomplisert: Noen list og en masonittplate fra spondstoppen opp til mønet og ventiler ut under teglen tenker jeg. Det finnes jo noe de kaller mögelstopper, de kanskje går å bruke ved mønet.

Strip Strip skrev:
Luftspalten skal vel være ukomplisert: Noen list og en masonittplate fra sponstoppen opp til mønet og ventiler ut under steinen tenker jeg. Det finnes jo noe de kaller mögelstopper, de kanskje går å bruke ved mønet.
Ja, man må vel på et vis ha en kanal helt øverst som luftspaltene ledes til og så lede ut luften der. Kanskje går med slike under steinen. Alternativt at man har en mindre "vind" helt øverst som elds mot gavlene, men da spiser den jo opp litt takhøyde.

Post gjerne bilder av hvordan løsningen blir! Interessant problem det der.

Du tenker helt rett!
Når vi bygde, gjorde vi en såkalt klimatvind.
Vi har 290 mm gullfiber-isolasjon i mellomgulvet og 100 mm celleplast over rupanelet,
altså til sammen 390 mm isolasjon oppover. Loftet er uventilert.
Det er nå 3,6°C ute og >95% RH, på loftet (uoppvarmet) har vi 7,8°C og 66% RH.
Nede i boligen har vi 22°C 28% RH (som egentlig er for tørt). Oppvarming LLVP.

Kanskje ikke like lett å ordne når det er ferdigbygd. Men se her:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takisolering-utvaendigt-med-cellplast.31475/#post-3160950

• Liker
Tomtom79
  • Laddar…
Sitter deres diffusionsspärr i boligarealet, under klimavinden og nevnte isolasjon?

Strip Strip skrev:
Sitter er diffusionsspärr i boligarealet, under klimattaket og nevnte isolasjon?
Svar ja. Vi har plastfolien over spilepanelet i "underetasjens" tak.

Hvordan løser man luftspalten i de fagene som ikke slutter i takfoten? Jeg har bygget i vinkel, så ved rennedalen er det jo tett...
Kunne man sette en ventil også i nedre kant?

• Liker
Jonte87
  • Laddar…
Ja, det må man kunne gjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.