15.818 lest ·
25 svar
16k lest
25 svar
Forbruk finja finbetong.
Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
Men Slipsats koster vel nesten like mye som flytspackel hvilket koster 4 ganger så mye som finbetong.
Isåfall kan jeg like gjerne støpe alt med flytspackel?
Isåfall kan jeg like gjerne støpe alt med flytspackel?
Skal du komme unna så billig som mulig så kjøp noen sekker standardsement på Byggmax. På veien hjem tar du med et lass støpesand fra grustaket. Når du vel er hjemme så sjekker du rundt i nabolaget hvem som har en oransje cementblander som du kan låne.
Bland i henhold til oppskriften og du har et gulv for et par hundre. Max.
Tørketidene må du leve med, men det blir billigst. Ferdigblandet betong i sekk er jo apedyrt, og inneholder mest sand.
Bland i henhold til oppskriften og du har et gulv for et par hundre. Max.
Tørketidene må du leve med, men det blir billigst. Ferdigblandet betong i sekk er jo apedyrt, og inneholder mest sand.
Byggare Henke:
Vi har noen scenarier å ta stilling til (flytsparkel, betong, slipsats). Jeg antar at du mener at det er like dyrt å kjøpe ferdigblandet betong som å kjøpe sement og riktig type ballast fra grustaket. Jeg hevder at det er billigere å blande selv.
Ferdig betong:
16 sekk ferdigblandet finbetong = 16 x 39.95 = 639,20 kr
Blande selv:
4 sekk sement = 4 x 43,95 = 175,80
180 liter grus 0-8 mm
160 liter stein 8-16 mm
Grusen og steinen kan du få på en henger. I Stockholm koster en henger 300 kr. Vet at grus og stein er billigere andre steder i Sverige
Sum: 475,80
Man sparer således 163,40 på å blande selv kontra ferdig betong i det aktuelle tilfellet. Ingen kjempepenger så klart.
Byggare Henke:
Om man ser på innholdet i en betongsekk - hva inneholder den da ifølge deg rent volummessig? Weber (tidligere Maxit) sier at en sekk finbetong inneholder 70-80 % sand.
Vi har noen scenarier å ta stilling til (flytsparkel, betong, slipsats). Jeg antar at du mener at det er like dyrt å kjøpe ferdigblandet betong som å kjøpe sement og riktig type ballast fra grustaket. Jeg hevder at det er billigere å blande selv.
Ferdig betong:
16 sekk ferdigblandet finbetong = 16 x 39.95 = 639,20 kr
Blande selv:
4 sekk sement = 4 x 43,95 = 175,80
180 liter grus 0-8 mm
160 liter stein 8-16 mm
Grusen og steinen kan du få på en henger. I Stockholm koster en henger 300 kr. Vet at grus og stein er billigere andre steder i Sverige
Sum: 475,80
Man sparer således 163,40 på å blande selv kontra ferdig betong i det aktuelle tilfellet. Ingen kjempepenger så klart.
Byggare Henke:
Om man ser på innholdet i en betongsekk - hva inneholder den da ifølge deg rent volummessig? Weber (tidligere Maxit) sier at en sekk finbetong inneholder 70-80 % sand.
Sist redigert:
ja fin betong mer fin matriall
grov betong mer grov matriall
SPØRSMÅL på det?
prøver bare å dra det lett
skal vi ta det i henhold til min klasse 2 utdanning?
nok kan jeg regne opp hvor mye filler,sand, stein "sement" det er i betong, også litt andre tilsetninger
grov betong mer grov matriall
SPØRSMÅL på det?
prøver bare å dra det lett
skal vi ta det i henhold til min klasse 2 utdanning?
nok kan jeg regne opp hvor mye filler,sand, stein "sement" det er i betong, også litt andre tilsetninger
Sist redigert av en moderator:
Byggare Henke. Hvilken er din anbefaling til trådstartaren?
Ville du anbefalt at denne støper inn rørene med betong, slemmemasse eller avrettingsmasse evt rask flyt?
Jeg hadde nok stått og blandet betong selv - mest av gammel vane.
Spørsmål til trådstartaren:
Hva har du som underlag? Ville EPS-cement funka?
http://www.epscement.com/?sid=44
Ville du anbefalt at denne støper inn rørene med betong, slemmemasse eller avrettingsmasse evt rask flyt?
Jeg hadde nok stått og blandet betong selv - mest av gammel vane.
Spørsmål til trådstartaren:
Hva har du som underlag? Ville EPS-cement funka?
http://www.epscement.com/?sid=44
Sist redigert:
Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
Jeg bor i leilighet og jeg skal fjerne den nåværende lettbetong eller hva det er som ligger på gulvet så jeg kommer ned ca 9 cm til betongplaten under og så bygge opp.Fasting65 skrev:
EPS-cement tror jeg ikke blir det beste da det sto slik:
EPSCement fungerer utmerket i kombinasjon med gulvvarme, men gulvvarmesystemet skal legges oppå EPSCementstøpen.
For EPS ser ut til å ha lignende isolerende egenskaper som cellplast jeg tenkte ha i bunnen. Da tror jeg slangen kommer for høyt opp. Men takk for tipset uansett.
Jeg kjører nok på det enkleste og det jeg har gjort før og vet hvordan man gjør. Cellplast, armeringsmatte, finbetong og flytsparkel.
Jeg trodde du svarte på mitt spørsmål i innlegg nr 21 der jeg stilte et direkte spørsmål til deg hva din anbefaling til trådstarteren var.
Det ville uansett vært interessant for å få et bredere bilde av hvordan man kan løse ovenstående problem om du - byggare henke - ga litt mer utfyllende svar på hvordan du tenker. Det er jo tross alt et selvbyggerforum der folk vil ha hjelp.
Å bare si at man hadde brukt noen Ardex mix leder jo ingensteds. Hvordan ville du bygget opp gulvet fra grunnen av? Alle fakta rundt konstruksjonen finnes jo. Siden du også virker å være innsatt kan du jo forsøke å gi et bilde på hva materialet koster og gi andre fordeler ved å bruke Ardexprodukter.
Det ville uansett vært interessant for å få et bredere bilde av hvordan man kan løse ovenstående problem om du - byggare henke - ga litt mer utfyllende svar på hvordan du tenker. Det er jo tross alt et selvbyggerforum der folk vil ha hjelp.
Å bare si at man hadde brukt noen Ardex mix leder jo ingensteds. Hvordan ville du bygget opp gulvet fra grunnen av? Alle fakta rundt konstruksjonen finnes jo. Siden du også virker å være innsatt kan du jo forsøke å gi et bilde på hva materialet koster og gi andre fordeler ved å bruke Ardexprodukter.
Sist redigert:
Klikk her for å svare