Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
Hei. Tenkte å støpe inn slange til gulvvarme i gangen neste helg. Men jeg har søkt og søkt etter hvor mye jeg trenger men finner det ikke noe sted. Jeg var og snakket med en av guttene som jobber på jernvarehandelen der jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe celleplast, armeringsnett, finbetong og flytsparkel. Han visste ikke sikkert han heller, men trodde at det skulle gå med 13 sekker til mine 4m² på 50mm tykt. Jeg har selvfølgelig sjekket på finjas hjemmeside men der står det bare hvor mye som trengs når man støper i rør. Samme info han hadde i butikken. Link.
Det jeg vil vite er: Hvor mange liter finbetong går det med per m²/mm.
Skulle vært fint å se en link der det står. Og skriv gjerne hvordan dere fant svaret.
Takk på forhånd mvh Micke.
Det jeg vil vite er: Hvor mange liter finbetong går det med per m²/mm.
Skulle vært fint å se en link der det står. Og skriv gjerne hvordan dere fant svaret.
Takk på forhånd mvh Micke.
Jeg pleier å regne 13 liter per sekk, og det har stemt bra
4 x 0,05 =0,2 200 liter
200 /13 = 15 sekker
4 x 0,05 =0,2 200 liter
200 /13 = 15 sekker
En sekk på 25 kg blir ca 13 liter ferdigblandet betong. Til ditt gulv trengs altså 400*0,5/13=15,4 sekker. Altså 16 sekker.
En mm per m² blir 0,01*100=1 liter. Det tilsvarer 25/13=1,92 kg tørrbetong. Til ditt gulv trengs altså 4*50=200 liter, dvs 200*1,92=384 kg. I sekker regnet blir det 384/25=15,4 sekker. 16 sekker igjen
En mm per m² blir 0,01*100=1 liter. Det tilsvarer 25/13=1,92 kg tørrbetong. Til ditt gulv trengs altså 4*50=200 liter, dvs 200*1,92=384 kg. I sekker regnet blir det 384/25=15,4 sekker. 16 sekker igjen
Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
4m² x 0,05meter dyp = 0,2 m3 liter = 200 liter.
200 liter / 13 liter sekken = 15,4 sekker = 16stk sekker. For å tydeliggjøre.
Heldig at man har dere som kan det "lilla" jeg ikke kan. ☺
Tusen takk. Da vet jeg at jeg skal kjøpe 16stk sekker finbetong og 3stk sekker flytsparkel, noe som burde være nok for ca 1cm sparkel.
200 liter / 13 liter sekken = 15,4 sekker = 16stk sekker. For å tydeliggjøre.
Heldig at man har dere som kan det "lilla" jeg ikke kan. ☺
Tusen takk. Da vet jeg at jeg skal kjøpe 16stk sekker finbetong og 3stk sekker flytsparkel, noe som burde være nok for ca 1cm sparkel.
Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
Synes dere det er verdt å dra til byggmax tur-retur = 9 mil? Da det koster ca. 400 kr mindre der enn i den lokale byggevarehandelen? Jeg har uansett rabatt der via jobben, men det er dyrt likevel.
De har også celleplast, armeringsmatte, finbetong og flytsparkel på byggmax.
Bra eller anus som det pleier å kalles. Ville dere gjort det?
De har også celleplast, armeringsmatte, finbetong og flytsparkel på byggmax.
Bra eller anus som det pleier å kalles. Ville dere gjort det?
Leilighetsfikser
· Dalarna
· 24 innlegg
Er en uke for lite for betongen å brenne før man kan legge på sparkel? Eller må man vente 2 uker?
Så mellom sparkling og fliser holder vel en uke?
Så mellom sparkling og fliser holder vel en uke?
Slipesats kan være passende i stedet for fin/grovbetong. Da kan du gå videre innen noen dager med flytesparkel og egentlig kan du støpe opp helt med slipesatsen og hoppe over flytesparkelen direkte.
Vi har kjørt med Maxit Fibre Flow 4310 (heter vel Weber noe nå til dags) når vi har flytet. Billig og helt grei for privatpersoner. Maks tykkelse er vel 50 mm. Tørker dog sakte 1 uke/ cm hvis man skal legge teppe/tettesjikt, men kan brukes relativt snart ved flislegging uten tettesjikt (som i gang).
Slipsats er jo et bra alternativ - det kan man vel bygge mer og ligger vel noen tiere lavere i pris sammenlignet med 4310 har jeg for meg.
Slipsats er jo et bra alternativ - det kan man vel bygge mer og ligger vel noen tiere lavere i pris sammenlignet med 4310 har jeg for meg.