Har noen mer enn jeg reflektert over at forborret standardkarm så ser det ut som hullene sitter 30mm inn fra karmfronten. Slik at døren (når den er lukket) skjuler skruer/plastplugger. Men dører pleier ofte å stå åpne (bortsett fra klesskap og toalett).

Så poenget med at det skjules av døren føles litt svakt. Derimot kommer man langt ut på regelen når man bygger med doble plater, f.eks. osb og gips.

Hva er poenget med at det er forborret der? Det kunne like gjerne vært midt i karmen, der den er "tykk".

Oppfølgingsspørsmål, når man har satt inn karmhylser (fra utsiden) og justert inn karmen, må man være så nøye at skruen kommer midt i hylsen. Ellers risikerer man at karmen glir av gårde. Finnes det noe triks her? Eller kan man bruke karmskruen for å få en markering til skruen, men bare litt forsiktig, man vil jo ikke kjøre den inn i hylsen og gjøre den sløv...?

Om man bygger innervegger av 45x70 med doble plater så setter man 45x95 i dørhullet. På den måten får man noe å skruve karmen i. Første laget plater støter man mot 45x95 regelen og den andre setter man utenpå. Eneste ulempen er at det kreves doble regler ved hullet, men det gjør også at eldoserne kommer lenger unna karmen og ikke krasjer med dørkarmene.

jeg pleier aldri å forbore når jeg skrur i karmacylindere, men jeg pleier bare å bruke slike i betong, teglvegger i trevegger går det fortere med vanlig karmskrue. Gothia har en karmskrue som heter Framequick som er suveren til innerdører.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Ok, bra tips med reglene, litt sent nå bare :)

Har brukt karmskrue før, men så mange lovpriser karmhylse så jeg ville prøve.
Så jeg kjøpte det, og så får det bli, er vel litt innkjøring bare...

Framquick var jo smart, justere på skruen i stedet for på hylsen, så slipper man bore opp alle "halvborede" hull med.

8 dører igjen nå bare...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.