Jeg har murt vegger innendørs med lecablokker og disse er deretter grunnet med Finjas Grundningsbruk A. Denne overflaten er ikke tilstrekkelig jevn for å flislegge på, jeg trenger noe som er RETT.
Hvordan pleier man å gjøre det? Veggen er nok rimelig rett for å være murt ...
Jeg tenker meg tynnpussing med KC Puts B eller C (0-1mm) og deretter rive av med større planke, men lurer litt på hva som er vanlig. Man kunne selvfølgelig ha droppet grunningsbruket, men nå sitter det jo der og gjør ikke saken verre.
Gipsmørtel virker lett å jobbe med og ville nok funket egentlig, men føles ikke helt riktig på kjellervegger selv om de burde være tørre (kun i tilknytning til yttervegg og hjertevegg er det teoretisk sjanse for fukt).
Hvordan pleier man å gjøre det? Veggen er nok rimelig rett for å være murt ...
Jeg tenker meg tynnpussing med KC Puts B eller C (0-1mm) og deretter rive av med større planke, men lurer litt på hva som er vanlig. Man kunne selvfølgelig ha droppet grunningsbruket, men nå sitter det jo der og gjør ikke saken verre.
Gipsmørtel virker lett å jobbe med og ville nok funket egentlig, men føles ikke helt riktig på kjellervegger selv om de burde være tørre (kun i tilknytning til yttervegg og hjertevegg er det teoretisk sjanse for fukt).
Byggefirmaet som hjalp meg med det momentet brukte begge variantene (KC B/C og gipsmørtel). Først ble vertikale aluminiumstenger for formålet festet (vet ikke hva de kalles) med litt mørtel direkte på Leca, og deretter ble det påført KC-mørtel med stengene igjen i den mørtlede veggen som støtte for mørtelbrettet. Gjenstående ujevnheter ble fikset med gipsmørtel.
Hvorfor skulle gipsmørtel være et problem på fuktige vegger?
Hvorfor skulle gipsmørtel være et problem på fuktige vegger?
Gips puss er big-nono på fuktige vegger. Hell vann på en gipsplate så er det åpenbart hvorfor.
Jeg skulle jo ønske å slippe tykksparklingen med skinner å dra av mot, men det er kanskje slik man pleier å gjøre.
Jeg skulle jo ønske å slippe tykksparklingen med skinner å dra av mot, men det er kanskje slik man pleier å gjøre.
Jeg ville bruke gipsputs om det ikke er udrenert yttervegg... Jeg har påført gipsputs på alle våre vegger og det sitter som fjell. Jeg har på noen steder lagt nye el-rør, og jeg kan si at det er betydelig mye hardere å komme gjennom gipsputsen enn den eksisterende vanlige putsen som finnes igjen på enkelte steder...
Gipsmørtel og gipsplate er helt forskjellige materialer... Gipssparkel derimot er det samme som i gipsplate.MathiasS skrev:
Problemet med gipsmørtel er ikke at det løser seg opp, men at det kan slippe fra betong hvis betongen blir fuktig, men da skal det nok bli ganske ordentlig vått bak, så som jeg sa, på ikke-drenerte kjellervegger under mark, nei, ingen gipsmørtel, men ellers skal det fungere fint.
Jeg har ingen egen erfaring med gipsmørtel, rådene fra f.eks. Finja og weber er dog ganske entydige på det punktet. I min kjeller ville det nok funket, men spørsmålet er om man vil ta sjansen, spesielt hvis man skal flislegge på.....
Men, er det altså slik at i kjellere der det skal flislegges så er det vanlig å tjukkpusse før flislegging?
Men, er det altså slik at i kjellere der det skal flislegges så er det vanlig å tjukkpusse før flislegging?
Hvor kan man lese Finjas mening om gipspuss i kjeller?
Jeg spurte Finja en gang, og da mente de at det var ok så lenge man ikke hadde rennende/fritt vann siden gipsputsen kan ta opp og avgi fukt. Men det var noen år siden, så rådene har kanskje endret seg (kan jo endre seg raskt innen bygg)?
Jeg spurte Finja en gang, og da mente de at det var ok så lenge man ikke hadde rennende/fritt vann siden gipsputsen kan ta opp og avgi fukt. Men det var noen år siden, så rådene har kanskje endret seg (kan jo endre seg raskt innen bygg)?
Jeg tror at Anders har rett i at det er forskjell på gips og gips. F.eks. har Casco et produkt som heter Gipsfiller som jeg har blitt anbefalt på et byggvarehus. Casco selv mente imidlertid at husfix, våtromssparkel eller vanlig fix var riktig vei å gå for å bredsparkle veggen.
Hadde jeg gjort dette fra begynnelsen, ren lecavegg, ville jeg nok ha droppet grunningen og bare brukt fix direkte med bredsparkel som forberedelse for flisleggingen.
Jeg gjorde feilen å bredsparkle veggen med vanlig sandsparkel, noe som er helt feil (og det kom jeg på når jeg var ferdig), så i går slipte jeg bort 2kg sandsparkel som fint spredte seg i HELE huset (ja, hele huset).
10 minutter bredsparkling, 30 minutter sliping, 3 timer støvsuging og våtvasking.
Nå har jeg primet og kommer til å bredsparkle med vanlig fix. Veggene som skal males kommer jeg til å sandsparkle.
Hadde jeg gjort dette fra begynnelsen, ren lecavegg, ville jeg nok ha droppet grunningen og bare brukt fix direkte med bredsparkel som forberedelse for flisleggingen.
Jeg gjorde feilen å bredsparkle veggen med vanlig sandsparkel, noe som er helt feil (og det kom jeg på når jeg var ferdig), så i går slipte jeg bort 2kg sandsparkel som fint spredte seg i HELE huset (ja, hele huset).
10 minutter bredsparkling, 30 minutter sliping, 3 timer støvsuging og våtvasking.
Nå har jeg primet og kommer til å bredsparkle med vanlig fix. Veggene som skal males kommer jeg til å sandsparkle.
Når jeg flislauderet fyrrommet så jukset jeg bort ganske grove ujevnheter på Lecaveggen med bra blanding med flismassen og bra (større) tenner på spaden.
Bygget sakte meg forbi en kant og det merkes ikke direkte i dag.
Ingenting har falt ned ennå hehe men primet skikkelig før.
Dette er vel kanskje ikke den mest passende metoden men det fungerte for meg
Bygget sakte meg forbi en kant og det merkes ikke direkte i dag.
Ingenting har falt ned ennå hehe men primet skikkelig før.
Dette er vel kanskje ikke den mest passende metoden men det fungerte for meg
Klikk her for å svare