Har rom med gammel murt kalksteinsvegg (1800-tallet om ikke eldre) der forrige eier har pusset med sementmørtel og så malt med en slags plastmaling
Dette skal nå bli en liten snekkerbod så har begynt å ta ned pussen da jeg synes det er fryktelig stygt gjort
Mitt problem er at jeg vil beholde kalksteinen som den er og ikke pusse om
Det gamle mørtelverket (kalkmørtel?) er imidlertid så mykt at det er mer som presset sand og dette støver og faller ned bare man ser på det

Hva gjøre??
Går det an å pusse av ordentlig og forbedre med nyere "fug"?
Eller går det an å bare pusse av overfladisk, forbedre der man må og så binde opp med olje eller primer?

I verste fall kan jeg tenke meg å pusse om og male med en betong/kalkmaling, men om det går an å beholde kalksteinen synlig så er jeg villig til å legge litt tid på dette

• Gammel kalkstenvägg med avskallande puss, viser murverk bak. Rom hjørne, delvis avdekket murstein.
Må stenene være synlige som de er nå? Ellers går det jo an å lage en lettere grøt av kalkmørtel som man så å si børster ut og fyller igjen småskadene. Men da kanskje ikke stenene synes i sin prakt senere. Blir jo mer som en slammet vegg der man dog ser at det er stein.
Personlig tror jeg ikke de har pusset med sementmørtel, det hadde sittet bedre eller ellers løsnet i store flak. Ser mer ut som kalkmørtel av en slags.

Jo i verste fall blir det som du sier at jeg slammer veggen, men jeg kommer i så fall til å male over med en kalkmaling også.

Med tanke på øvrige renoveringer som forrige eier har gjort, kan jeg garantere at det er en vanlig murpuss overmalt med den billigste plastmalingen kjøpt på en vilkårlig lavprisbutikk :P
Det synes kanskje ikke så godt på bildene, men pussen slipper ganske lett i større eller mindre stykker avhengig av tykkelsen.
Det som sitter igjen mellom steinene er imidlertid en gammel kalkmørtel.

Hei. Leser dette gamle innlegget og blir litt nysgjerrig på hvordan det endte. Jeg har en vegg i kjelleren som ser nøyaktig ut som på ditt bilde. Rive ned det gamle eller forsøke å reparere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.