Hei, døren til leiligheten min er av eldre modell. Står antagelig verken imot innbrudd eller brann, og absolutt ikke lyd.

Har hørt at man kan fikse opp gamle dører så de klarer lyd- og brannkrav som nyere. Noen som vet hvordan?

Det som er viktigst for meg er å få døren stillere.

Det beste er å bytte døren helt og holdent til en metall dør fra daloc eller swedoor type. Men man kan fikse gamle dører ved å sette på laminat osv. Et hett tips hvis du vil gjøre litt selv er å.

1) montere nye tetningslister
2) innvendig bruker du ikke 7-tilholder låsen. Skru av dekkplaten der og teip igjen, fyll deretter med litt mineralull eller lignende. Sjekk at det går an å låse og åpne ordentlig utenfra, funker det så tilbake med platen og du har vunnet litt dB i form av direkte overføring...

En annen skisse er at i noen eldre leiligheter har man en dyp karm, ofte en der det tidligere var en innerdør. Man kan da montere en innerdør ....
I gamle dører er også brevsprekken et dilemma der det lekker lyd...
DA kan man skisse på et tungt gardin/draperi innvendig. Dette sluker bokstavelig talt lyd i talefrekvenser og helt ned til si 100 Hz gir sannsynligvis sikkert minst en halvering av lydnivået (6 dB)

Har fått forslag på å sette en gulvgipsskive på innsiden av døren. Høres ganske fornuftig ut, men går det an å få tak i finer så det går å få tilbake original-looken?

Smelte på laminat som du skriver om, hvordan fungerer det?

Gulvgips på innsiden kan sikkert fungere, men tross alt, luftlyd er ingen piknik det heller. Der ligger den høyfrekvente lyden og skraper. Tyngre dør hjelper for så vidt til i lavere frekvenser.

Laminat på utsiden som man limer på for å klassifisere døren for lyd og brann og til en viss grad innbrudd....

Men jeg sier gulvgips hjelper ca 20% av hva et tungt gardin gjør.... Det kan jeg love!!

Hvor får man tak i slikt laminat alt. hva slags type firma kan tenkes å gjøre det?

Jeg kan dessverre ikke svare på det. Men hør hos en lokal byggevarehandel av rang og ikke Byggmax, Bauhaus eller dem, men prøv noe større.. Typ Beijer eller noe. Du kan nok også forhøre deg hos firmaer som fikser dører, det finnes en del... kan dog ikke nevne navnet på noen da jeg ikke har noe...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.