Får man be om noen tips fra dere? Har endelig kjøpt hus og etter å ha bodd der litt over ett år nå, begynner det å bli på tide å renovere :)

Jeg har en murpipe som grenser til kjøkkenet som jeg til slutt vil flislegge i forbindelse med at jeg legger nye fliser i hele kjøkkenet. Som grunnarbeid vil jeg legge puss- eller gipsmørtel over murpipa, men står overfor noen utfordringer som jeg lurer på hvordan dere ville håndtert. Utfordringen består hovedsakelig i hvordan man får det pent mot den delen av murpipa hvor det ikke utføres noe grunnarbeid.

På det øverste bildet nedenfor ser man at den grenser mot en hvit gipsplate(?) og høydeforskjellen er omtrent 1 cm.

Mursteinsvegg ved siden av kjøkkenvifte, med luftventil i veggen. Veggen er rød murstein, tilstøtende hvitmalt kjøkkenpanel og vifte.

På det midterste bildet ser dere en av utfordringene. Hvordan skal jeg få en "bra" avslutning mellom kjøkken og neste rom som siden av murpipa grenser mot? Dette da det er store sprekker mellom teglsteinene.

Rød murvegg i forgrunnen med kjøkken i bakgrunnen, viser nivåforskjell mellom murvegg og hvit gips.

Det siste bildet viser den siste utfordringen. De som bygde pipen lagde en midje(?) på den for syns skyld. Også denne antar jeg skaper problemer, så jeg ønsker bare å gjøre grunnarbeidet på én side av pipa og la de andre sidene av pipa være intakt.

Rødfarget murvegg i murstein som grenser mot en lys vegg dekket med gipsskive, viser høydeforskjell på cirka 1 cm mellom overflatene.

Sist redigert:
  • Liker
Emma_w
  • Laddar…
M
Jeg antar at murstocken ikke brukes til fyring, da pleier det å være et krav at den skal være pusset.

Ytterhjørnet mot øvrige rom kan du sette noen type list kanskje? Hva synes du ville vært fint?

Midjen kan du antageligvis banke bort og, om hele steiner løsner, bygge ut i omganger med bruk før pussing. Det skiftet ser ut til å bestå av doble stående tegel.

Takk for ditt svar!

Murpiparen brukes i dag delvis til fyring når lysten faller på. Så da går altså gipsbruket bort og det gjenstår puss.

En enkel hjørnelist høres fornuftig ut.

Hvis jeg begynner å slå vekk midjen, og hele steinen løsner. Kan man bare fylle igjen med pussmørtel (likt sparkling av hull i vegg)?

M
butchbob skrev:
Takk for ditt svar!

Murstocken brukes i dag delvis til fyring når lysten faller inn. Så da går altså gipsmørtelen bort og det gjenstår puss.
Det er ingenting som sier at gipsmørtel går bort kontra kc-mørtel.

Merkelig dog at det er godkjent som upusset og til og med utkrasede fuger. Skulle kunne være en ekstra skalmur utenpå den gamle murstocken. Det som vitner om det er dels bredden på hele murstocken, at den synlige teglstenen ser moderne ut og at den aldri har vært pusset på før.

butchbob skrev:
En enkel hjørnelist høres fornuftig ut.

Om jeg begynner å slå bort midjen, og hele steinen løsner. Kan man bare fylle igjen med pussmørtel (likt sparkel av hulrom i vegg)?
Ja, med pussmørtel type kc-mørtel kan du da legge en centimeter om gangen med omtrent ett døgns tørk imellom. Hvis du bruker gipsmørtel så kan du legge 5-6 cm per lag.

Hvis jeg hadde gjort dette og vært 100% sikker på at muren som synes er en ekstra skalmur, så hadde jeg slått bort midjen og bare "sparklet i" hullene som ble og alle utkrasede fugene. Det ser ut til å være veldig rett murt.

Aha! Det er naturligvis slik at det som ses på bildet er en skalmur. Min kamin er koblet til rør og man kan se at det er annet tegl på innsiden av skorsteinen.

Og angående valg av KC-mørtel, om jeg ikke vet hvilken mørtel som ble brukt tidligere: bør jeg velge B eller C? Eller bør man gå for hydraulisk mørtel (som påstås å unngå sprekker)?

M
C-mørtel er hva jeg ville brukt ut fra det lille jeg vet om akkurat dette objektet. Sørg for å forvanne og ettervanne skikkelig, tørre teglvegger vil ellers suge ut vannet av påført mørtel på nulltid, og da sprekker det garantert. Gipsmørtelen er ikke like tilbøyelig til å sprekke og kan også være enklere å håndtere for noen som er uvant med murskjeen, men det blir dyrere da muren bør primes først og gipsmørtelen koster mer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.