31.071 lest ·
20 svar
31k lest
20 svar
Forankre Lecablokker i betongplate
Jeg forstår ikke helt hva du mener med kileformet. En skrånende mur har høyere stabilitet. Ved å lene den reduserer du den kileformede jordmassens trykk som vil rase ned og presse ut muren din. Estetisk ser jeg heller ikke noe problem med en skrånende mur. Det enkleste er å forskyve hver steinskift 1 - 1,5 cm innover. Det vanskelige er hvis muren skal svinge, fordi radien oppe og nede blir forskjellig. Skal man bygge loddrett kan L-elementer i betong brukes, ikke pent dog, eller forankre med stag innover, men alt avhenger av høyden og konstruksjonen.vojma skrev:
MVH Stickan
Her er man borte en uke fra tråden og så har det rast inn svar, herlig! 
Med kileformet antar jeg at Vojma mener loddrett utside, skråstilt innside.
Dere har jo rett i at kreftene er sidekrefter og har man som sagt et tight hull i plata burde armeringsjernene ikke kunne komme noen vei. Det finnes jo i alle fall ingen løftekrefter som kunne dra dem opp av hullene.
Jeg skal prøve det på et hull og se hvordan det føles.
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal fylle hullene i Lecablokkene med men trolig lager jeg en slags finbetong av støpesand (0-8) og sement. Kan det holde, tro? (Har nemlig en sekk sement liggende)
Jeg har planlagt å armere hver runde i muren selv om Weber anser at det er nok med øverste og nederste.
Med kileformet antar jeg at Vojma mener loddrett utside, skråstilt innside.
Dere har jo rett i at kreftene er sidekrefter og har man som sagt et tight hull i plata burde armeringsjernene ikke kunne komme noen vei. Det finnes jo i alle fall ingen løftekrefter som kunne dra dem opp av hullene.
Jeg skal prøve det på et hull og se hvordan det føles.
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal fylle hullene i Lecablokkene med men trolig lager jeg en slags finbetong av støpesand (0-8) og sement. Kan det holde, tro? (Har nemlig en sekk sement liggende)
Jeg har planlagt å armere hver runde i muren selv om Weber anser at det er nok med øverste og nederste.
Hvor tykke "kaker" går det egentlig å lage i murverk? Flexoheft M5 har som sagt en angitt maksimal tykkelse på 8mm.Stickan56 skrev:
Det gikk litt fort der. Skal man støtte på baksiden gjør man det med jordfuktig betong som kan pakkes, men i ditt tilfelle kan man nok hoppe over den delen..Quist skrev:
MVH Stickan
Sist redigert:
Klikk her for å svare