Hei, skal bygge en støttemur av Lecablokk i hagen (=mitt første mureprosjekt). Jeg har støpt en såle i betong som jeg skal mure opp blokkene på, og nå lurer jeg på hvordan jeg best forankrer muren i sålen. Jeg kommer til å bruke Lecablokk av den nye typen med "lettingshull" i. Jeg vurderer derfor å bore inn armeringsjern i sålen som får stikke opp i hullene i blokkene.
Deretter fyller jeg hullene med mørtel (eller noe annet passende).
Den mørtel som anbefales med Lecablokkene er Flexoheft M5, men den klarer en maksimal fugetykkelse på 8mm. Det virker derfor ikke passende å bruke. Har noen andre tips om hva man skal bruke for å støpe fast armeringen i de borede hullene i sålen og i Lecahullene. Betong? Ekspanderbetong?
Og er det passende å bruke Flexoheft mellom blokkene og sålen, eller skal man legge en mørtelstreng med en annen type mørtel?
Kamanker til sålen, og vanlig sement/betong til hullene i blokkene.
Skal det bli en høy støttemur? Kan bli store krefter i bakken.
Man kan støpe inn 12mm armeringsjern som bøyes i store buer på innsiden i bakken etter hvert som du etterfyller.
Som ankere
Takk for svarene!
Hadde aldri hørt om kemankare før, men det ser ut til å være riktig produkt.
Muren blir ca 1.2m høy. Jeg har planlagt å følge Webers anvisninger med innovergående "snedstag" av rustfritt bistål. Se bilde.
I denne anvisningen bygges muren direkte på velkomprimert pukk, men jeg har som sagt støpt en såle for å få maksimal stabilitet.
Kjemankre er bortkastede penger. Bor hull og fest armeringsjernene med en slurry laget av mørtel og vann. En støttemur skal helst skråne innover ca 12 grader. I den indre vinkelen mellom såle og mur fyller du opp med mørtel til en høyde på ca 1,5 steiner.
80kr for 150ml og 129kr for 280ml på biltema. Ikke så farlig dyrt synes jeg.
Kjemisk anker er en fantastisk ting, og ikke spesielt dyrt når det er berettiget.
Men her snakker vi en cirka 20 meter lang støttemur, som altså skal ha et større antall festepunkter, da er det ikke så billig lenger. Jeg ville brukt korte biter av armeringsjern, og store hull og støpt dem fast med litt mørtel.
Hvis man skal feste f.eks. 8mm eller 10mm armeringsjern, hvor stor diameter på hullet må det bores? Jeg boret en gang 10 eller 12mm hull, fylte med litt raskherdende masse, men så var det helt umulig å få ned en 6mm gjengestang! Så jeg har funnet ut at hullet må være betydelig mye større enn det som skal støpes fast der.
Jeg er ingen murer, men for meg høres det ut som "overkill" med kjemiske ankre! Vi snakker om skjøten mellom støpt fundament og det første laget med lecablokker, i prinsippet alt trykk fra bakken vil jo påvirke muren i sideveis retning. Jeg ville i så fall bekymret meg mer for skjøtene mellom resten av lagene i muren, som jo bare sitter sammen med mørtel.
Hadde jeg laget den samme muren, ville jeg gjort omtrent som Stickan56 foreslår; støpe fast bolter for det første laget, lute muren 10-12 grader innover, og gjerne komplettere med avstivere ifølge Webers bilde.
qvist har de nye lecablokkene fra weber
(Jeg har vært der og kikket)
Vi delte noen tanker om hvordan man best dubber dem, og vi tenkte at det kanskje er best å sette dubben i sulen slik at den kommer opp i et av hulrommene i Leca-blokken.
Og så øse ned en skuffe med mørtel/betong i hulrommet som altså danner en kake som omslutter armeringsdubben, og kaken blir i sin tur omsluttet av hulrommet i blokken.
Det burde vel fungere?
Så er det jo spørsmålet om dubben i det hele tatt trenger å støpes fast, om han borer 8mm hull og slår ned en 8mm jernstang så må det vel være nok?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.