Finnes det noen bra tips på hvordan man sager utvendig listverk til en døråpning som vender mot pussede lecavegger?
Siden mot dørkarmen blir jo rett, men mot pussen "differ" det noen centimeter på ulike steder.
Prøvde å måle hver tiende centimeter, merket deretter ut målene på listen (22x95) og brukte til slutt stikksag. Resultatet ble imidlertid ikke bra.
Kan man på noen måte lage en mal for å få nogenlunde myke kurver mot de ujevne sidene?
Vet ikke om det blir så pent å fuge såpass mye mellom list og puss.
Og hvem vet om det fester ordentlig.
Siden mot dørkarmen blir jo rett, men mot pussen "differ" det noen centimeter på ulike steder.
Prøvde å måle hver tiende centimeter, merket deretter ut målene på listen (22x95) og brukte til slutt stikksag. Resultatet ble imidlertid ikke bra.
Kan man på noen måte lage en mal for å få nogenlunde myke kurver mot de ujevne sidene?
Vet ikke om det blir så pent å fuge såpass mye mellom list og puss.
Og hvem vet om det fester ordentlig.
Hvis du holder fôret der det skal sitte, loddrett, men slik at det er forskjøvet litt inn på karmen, kan du deretter bruke en blyant og en kloss av passende tykkelse for å følge den pussede veggen. Du tegner altså av veggens profil nøyaktig på fôret, ved å dra blyanten og klossen langs veggen. Det er viktig at klossen er akkurat passe tykk (og/eller at fôret er passe mye forskjøvet inn på karmen) for at målet skal bli riktig. Man kan også bruke en tommestokk som man klemmer fast blyanten mot, men det kan være litt vanskeligere å få den til å holde seg på riktig plass hele veien.
Håper du forstår hva jeg mener, det var ikke helt lett å forklare i tekst.
Takk! Akkurat hva jeg trengte.jon_h skrev:Hvis du holder fôringen der den skal sitte, i lodd, men sånn at den er forskjøvet et stykke inn på karmen, kan du deretter bruke en blyant og en kloss av passende tykkelse for å følge den pussede veggen. Du tegner altså av veggens profil nøyaktig på fôringen, ved å dra blyanten og klossen mot veggen. Det er selvfølgelig viktig at klossen er akkurat passe tykk (og/eller at fôringen er passe mye skjøvet inn på karmen) for at målet skal bli riktig. Man kan også bruke en tommestokk som man klyper blyanten mot, men det kan være litt vanskeligere å få den til å holde seg på riktig plass hele veien.
I prinsippet må det enkleste bli om jeg for eksempel har en 21*44 list som jeg setter på to forskjellige steder mot veggen på en slik måte at om jeg setter fôringen mot disse to listbitene så sitter fôringen loddrett og stødig. Hvis jeg nå kapper til en liten bit av en 21*44 list, for eksempel to centimeter, og holder blyanten mot kanten og fører langs veggen, vil blyanten være 21 millimeter ut fra listen, samtidig som fôringen er de samme 21 millimeter ut, og jeg tegner veggens kontur på fôringen.
Har du anbefalinger på klossens mål (for smal så er den ikke rett, for høy så blir den ustabil)
--- Mats ---
Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal forklare på annet vis.. Men tenk deg at du forskyver kledningen for eksempel 20 mm lenger inn mot dørens midt enn hva det egentlig skal sitte, og kanskje midlertidig fester det med et par dykkert. Så tar du en trebit, 20 mm bred, og drar den sammen med en blyant (som du holder så den tegner på kledningen) langs med den pussede overflaten. Da vil en linje tegnes på kledningen, og denne linjen vil følge den pussede overflatens kontur. Er du nøye kan du deretter sage akkurat etter linjen og kledningen vil sitte som støpt når du setter den på plass.Mikke skrev:
Om du forskyver kledningen like mye som det er bredt kan du bruke en avkappet bit fra samme bit kledning som distansekloss.
Mats: Det ville ikke riktig fungere som du tenkte, for det er jo ikke sikkert at kledningen er forskjøvet akkurat 21 mm ut fra sin endelige plass, bare fordi klossene er 21 mm. Det avkappede kledningen kan jo være mye bredere enn hva det endelig skal bli, det der fungerer bare om kledningen allerede er akkurat så bred som det skal være..
Jo det er riktig jon_h, det er ikke lett å forklare.....................men hvorfor i hele verden... blir det slik.
Hadde det ikke vært enklere, at fra begynnelsen, den som pusser, tar og fester opp et par lister der fôret kommer til å havne, og pusser fram til disse. Da får man et fôr som er rett, liksom dørkarmen, får man forutsette.
Hadde det ikke vært enklere, at fra begynnelsen, den som pusser, tar og fester opp et par lister der fôret kommer til å havne, og pusser fram til disse. Da får man et fôr som er rett, liksom dørkarmen, får man forutsette.
Klikk her for å svare