Vanskelig å tenke seg hvordan man skal resonnere rundt det. Har det ikke blitt problemer på 50 år, burde man jo kunne anta at det ikke er et problem akkurat på det stedet? Har selv bekjente som har en helt uisolert plate fra 50-tallet på et hus, så brant huset ned og de bygde det nye huset på den gamle platen.

nizzehult
hscn hscn skrev:
Kan naturligvis fungere men risikoen for skader er høyere, derfor risikokonstruksjon.
Kan du utdype det? Jeg forstår at hvis isopor er støpt inn i betongen så utgjør den absolutt ingen risiko med hensyn til fuktvandring, men hva ville forskjellen være å legge den på betongen? Den suger jo heller ikke fukt. Visste forresten ikke at man bygde slik en gang i tiden, trodde alltid at isopor ble støpt inn.

nizzehult nizzehult skrev:
Kan du utvikle det? Jeg forstår at om frigoliten er støpt inn i betongen så utgjør den absolutt ingen risiko med tanke på fuktvandring men hva ville forskjellen vært om man la den på betongen? Den suger jo heller ikke fukt. Visste forresten ikke at man bygde slik en gang i tiden, trodde alltid at frigolit ble støpt inn.
Jeg er ingen ekspert men har lært meg den harde veien gjennom egen erfaring. Det er sannsynligvis mindre risiko om man legger styrenplast oppå platen i stedet for mineralull (som jeg har opplevd). Men man kan risikere å skape et godt miljø for mikrobiell aktivitet under celleplasten mot betongen. Betongen blir kaldere og damp kan kondensere hvis betongen ikke er isolert nedenfra. Særlig risikabelt om det også finnes organiske byggrester på platen.
Så er det sikkert slik at har det fungert i mange år er det ingen stor fare. Heller ikke med den varianten jeg opplevde. Men som potensiell huskjøper har man jo ofte ingen anelse om hvor mye selgeren formidler. Jeg anbefaler en befaring.
Fant en beskrivelse av de forskjellige typene av plate på mark som ved en rask gjennomlesning virker fornuftig.
https://www.polygongroup.com/global...r-man-fuktskador-med-betongplatta-pa-mark.pdf

nizzehult
Ja det er nok mye avhengig av hvilke jordforhold man har som avgjør og om dreneringen rundt huset fungerer bra.
Derimot er jeg tvilsom til at en besiktigelsesmann bokstavelig talt ville bore seg ned i grunnen for å utrede dette. Jeg har en forestilling om at de måler fukt med sin fuktmåler, bruker nesen og sitt omdømme og erfaring og bare i forekommende tilfeller river bort panel eller list om man mistenker noe fuffens bak. Og dessuten bare på ett eller noen få rom. En riktig besiktigelse burde gjøres med fiberoptikk og kamera anser jeg.

nizzehult nizzehult skrev:
Fikk svar fra produsenten og joda, de sier at disse husene hadde en 70mm isolasjon på betongplaten og 18mm sponplate. På betongplaten ble det lagt en sylltetting og en syll 21x95mm. Dette stemmer nesten med kommunens byggetegninger, der står det 60mm isolasjon. Så det ser ut til å være riktig gjort uten fuktrisiko.

Jeg spurte eiendomsmegleren om dette med hvitevarene og hun sa at det var slik, men fantes det virkelig keramisk koketopp i 1987?
Ja det fantes! Vi hadde det fra 1981!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.