Hei alle sammen,

Er på jakt etter et hus og samboeren har falt for et ganske hyggelig 1,5-plans hus fra rundt 2000.

Under visningen oppdaget jeg flekker som ifølge selger er en kombinasjon av setninger og tapetklister (det gule). Setningene kjøper jeg, men ikke det gule, spesielt der det har boblet opp og sprukket.

Flekkene er høyt oppe i hjørnet på innerveggen mot fasaden. Over er det loft uten inspeksjonsluker, noe takstmannen påpekte, at man bør opprette dette.

Har vært i kontakt med takstmannen og han kunne ikke huske disse flekkene, men sa at han kunne fuktmåle.

Min bekymring er at det kanskje kommer ved visse spesifikke værforhold, for eksempel kraftig vind og regn i kombinasjon. Det skjedde med en venn av meg, man fuktmålte og alt så greit ut, men det viste seg at alt bak hadde råtnet når han åpnet opp etter den første kraftige regnen da vannet dryppet fra veggen.

Hva synes dere, holder man seg til en fuktmåling på grunn av disse flekkene eller bør det granskes bedre? Hvordan gjør man det best i slike tilfeller?

Megleren har ikke vært særlig behjelpelig for at vi skal føle oss trygge. Snarere tvert imot og stiller spørsmål, ganske aggressivt, om hvorfor disse flekkene stopper oss hvis vi liker huset ellers.
 
  • Sprekker og misfarget flekk høyt opp i hjørnet på en innvendig vegg, med delvis rosa, beige og gul bakgrunn.
Det går altså ikke å komme inn på loftet? Ikke utenfra heller?
 
Jeg er enig, det ser ut som en skade fra regnvann. Har du bilder fra utsiden? Om dere kjøper bør du ha med en besiktelsesklausul i avtalen.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Med tanke på hvor ekstremt dårlig tapetet er skåret så virker det sannsynligvis å være gammelt tapetlim. Du kan jo enkelt skrape litt på det bare? Er det bare overfladisk er det limet.

At det har løsnet og boblet seg, slik pleier setningsskader å se ut.
 
S Settis009 skrev:
Hei alle sammen,

Er på jakt etter et hus og samboeren har falt for et ganske hyggelig 1.5 plans hus fra rundt 2000.

Under visningen oppdaget jeg flekker som ifølge selger er en kombinasjon av setninger og tapetklister (det gule). Setningene kjøper jeg, men ikke det gule, spesielt der det har boblet opp og sprukket.

Flekkene er høyt opp i hjørnet på innervegg mot fasade. Ovenfor er det loft uten inspeksjonsluker, som takstmannen påpekte, at man bør opprette dette.

Har vært i kontakt med takstmannen og han kunne ikke huske disse flekkene men sa at han kunne fuktmåle.

Min bekymring er at det kanskje kommer ved visse spesifikke værforhold, f.eks. kraftig vind og regn i kombinasjon. Det skjedde en venn av meg, man fuktmålte og alt så OK ut men det viste seg at alt bak hadde råtnet når han åpnet opp etter første kraftige regnet når vann dryppet fra veggen.

Hva synes dere, nøyer man seg med en fuktmåling på grunn av disse flekkene eller bør det granskes bedre? Hvordan gjør man det best i slike tilfeller?

Megleren har ikke vært særlig behjelpelig for at vi skal føle oss trygge. Snarere tvert imot og stiller spørsmål, temmelig aggressivt, hvorfor disse flekkene stopper oss om vi liker huset for øvrig.
Litt dumt at det ikke går an å besiktige, kanskje kan dere få selger til å åpne for en luke, evt. bekoste det selv (burde ikke koste så mye), som en del av besiktningsklausulen.

Eller så får dere ta høyde for det og legge et noe lavere bud, bero vel iofs på om det finnes andre budgivere også?
Finnes det noen selgerbesiktning med andre merknader på huset som indikerer dårlig byggkvalitet/slitasje, eller er dette det eneste?
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det går alltså inte komme inn på loftet? Ikke utenfra heller?
Nei dessverre, verken ute eller innenfra. Loftet skal ha inspeksjonsluke men den hadde man ikke heller åpnet da det var overtapetsert. Den hjelper dog ikke i dette tilfellet hvor flekkene er mot taket.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jeg er enig, det virker som en skade fra regnvann. Har du bilder fra utsiden? Hvis dere kjøper skal du ha med en besiktigelsesklausul i avtalen.
Ikke fra i dag, men utenfra ser det OK ut.
Her er et bilde fra Streetview, pilen viser omtrent hvor skaden synes innenfra.
Fasade på hus med rødt tak, hvit vegg og delvis synlig vindu. Rød pil peker på et punkt på veggen. Klart blå himmel i bakgrunnen.
L Lechuza skrev:
Med tanke på hvor ekstremt dårlig tapeten er skåret så virker det sannsynligvis være gammelt tapetlimet. Du kan jo enkelt skrape litt på det bare? Er det bare overfladisk er det limet.

At det har sluppet og boblet seg, se pleier setninger se ut
Takk for tipset, vi dro aldri dit for ytterligere en visning men om vi beslutter oss for å gå videre skal jeg be om en ny visning og gjøre dette.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Litt dumt at det ikke går å besiktige, kanskje kan dere få selgeren til å ta opp for en luke, evt. bekoste det selv (bør ikke koste så mye), som en del av besiktigelsesklausulen.

Eller så får dere ta høyde for det og legge et noe lavere bud, kommer vel i og for seg an på om det finnes andre budgivere også?
Finnes det noen selgerbesiktigelse med andre merknader på huset som indikerer dårlig byggkvalitet/slitasje, eller er dette det eneste?
Så det er inspeksjonsluke som er den sikre måten å undersøke skaden på og man skal ikke bare klare seg med fuktmåling?

Det finnes for øyeblikket ingen andre budgivere hva vi vet. Det var en som la et bud ca 5% under utgangspris men dette budet ble trukket tilbake. Megleren ringte oss noen dager senere og spurte om vi var interessert i å legge bud i samme herred, for det kunne selgeren kanskje godta nå.

Det har blitt gjort en selgerbesiktigelse og ingen større ting ble oppdaget, mest kosmetisk og slitasje. Huset er tross alt fra tidlig 2000-tall hvor kjøkken og bad er renovert 2014-2017 samt fasade med to-trinns puss 2014. For øvrig originalt, så en del slitasje. Faktum er at vi kjenner familien som bodde der før nåværende eier, de solgte huset i 2022. De hadde ingen bekymringer med huset ellers og kjente ikke igjen disse flekkene på veggen.
 
Kan det ha stått en høy møbel i hjørnet som har forårsaket "skaden"?
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det høres veldig merkelig ut at man ikke kan komme opp på loftet og sjekke. Det vil man absolutt kunne gjøre for å se status der uansett flekkene.

Det er jo ikke uvanlig med mangelfull ventilasjon på loft, og det er jo der man enklest oppdager problemer med takbelegg, feil i dampsperre osv.
 
  • Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
Er ikke dette et hus med den beryktede enstegstettede fasaden? Det kan være nok med små sprekker i fasaden fra f.eks. en stige for at det skal suges inn fukt som deretter har vanskelig for å tørke ut. Krev å få undersøke nærmere er mitt råd.

https://www.boverket.se/sv/byggande.../fasadmaterial-ytskikt/risker-enstegstatning/

Det kunne også være en effekt av for dårlig ventilasjon som har kondensert mot yttervegg. Hva slags ventilasjon har huset? Avtrekksvarmepumpe? Er tilluftsventilene som vises på bildet åpne?
 
  • Trist
  • Liker
Jonatan79 og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det ha stått noen høy møbel i hjørnet som har forårsaket "skaden"?
Fantes ingen møbler ved visningen og heller ikke ved fotograferingen av huset, og intet som selgeren heller har påpekt når vi har spurt om flekkene.
G g.kraft skrev:
Det høres veldig merkelig ut at man ikke kan komme opp på loftet og sjekke. Det vil man absolutt kunne gjøre for å se status der uansett flekkene.

Det er jo ikke uvanlig med mangelfull ventilasjon på loftet, og det er jo der man enklest oppdager problemer med takbelegg, feil i dampsperre osv.
Slik skriver besiktigelsesmannen, man kanskje skal presse på dette og få selgeren til å løse en sånn sak?

Iakttagelser
Loftsrom er ikke tilgjengelige for besiktigelse pga. mangel på luker. Ingen skadesignaler eller tegn som tyder på pågående lekkasje ble notert i himling eller vegger. For en bedre vurdering av utførelse og status kreves det installasjon av inspeksjonsluker. Luken til sidevinden var fastmalt.

ylven ylven skrev:
Er ikke dette et hus med den beryktede enstegs tettede fasaden? Det kan holde med små sprekker i fasaden fra f.eks. en stige for at det skal suges inn fukt som siden har vanskelig for å tørke ut. Krev å få undersøke nøye er mitt råd.

[lenke]

Det kunne også være effekt av for dårlig ventilasjon som har kondensert mot yttervegg. Hva er det for ventilasjon i huset? Avtrekksvarmepumpe? Er tilluftsventilene som vises på bildet åpne?
Huset ble bygd med enstegstettet fasade, men er senere (2013-2014) gjort om til to-stegs.
Avtrekksvarmepumpe stemmer (original fra 2002, vi har budsjettert for bytte om vi går videre), og en liten luft-luft i stuen.

Det er et godt spørsmål angående tilluftsventilene. Jeg stiller meg noe spørsmål til husets energisertifikat. Det hevder et primærenergitall på 60kWh/m2/år og har energiklasse B, noe jeg ikke skjønner hvordan med en FVP og ventilasjon i henhold til reglene. Kanskje har man hatt ventilene lukket, vet ikke hvor mye det påvirker.
 
Om de har gjort om fasaden så burde det ikke være en pågående fuktskade av den gamle fasaden iallfall. Finnes det dokumentasjon på hvordan de gjorde jobben?

Noe annet som slår meg med det første bildet er at det ser liksom skittent ut ved taklisten og så videre. Enten mye luftforurensning eller mugg på grunn av fuktig inneluft som resultat av eventuelt blokkerte tilluftsventiler.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.