Vi vil fjerne veggen mellom kjøkken og et soverom i huset vårt og i stedet sette opp en ny vegg slik at kjøkkenet blir større og soverommet blir mindre. Men på tegningene så finnes det en merkelig "søyle" som høres ganske hul ut når man banker på den.
Den følger ikke veggen, og jeg vet ikke om den er "bærende" eller om den er der for at overetasjen kan innredes, og de hadde tenkt at et fremtidig avløp skal ned i kjelleren derigjennom. Hvis man ser på tegningen, er den rett over et sted i kjelleren hvor det finnes et avløpsrør som ikke brukes.
Tror dere den "søyle" er unødvendig for husets struktur siden vi ikke har planer om å ha et bad der oppe uansett?
Den følger ikke veggen, og jeg vet ikke om den er "bærende" eller om den er der for at overetasjen kan innredes, og de hadde tenkt at et fremtidig avløp skal ned i kjelleren derigjennom. Hvis man ser på tegningen, er den rett over et sted i kjelleren hvor det finnes et avløpsrør som ikke brukes.
Tror dere den "søyle" er unødvendig for husets struktur siden vi ikke har planer om å ha et bad der oppe uansett?
Jeg tror ikke det, det finnes en avtrekksventil i kjelleren også, men jeg kan se at den går rett inn i skorsteinen, og på loftet så kommer ikke "søylen" opp, uten på loftet ser jeg kun en skorstein. Så vidt jeg vet går all ventilasjon i skorsteinen om det i det hele tatt er mulig..BirgitS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
"Pelaren" er nok en sjakt for vann og avløp fra et tenkt bad på overetasjen. Noen bærende funksjon har den ikke. Det er imidlertid klokt å åpne sjakten forsiktig før dere begynner å rive. Ventilasjonen fra kjøkkenet ligger nok i tilknytning til komfyren.
Vet du i hvilken retning elementene i bjelkelaget mellom inngangsplanet og overetasjen ligger rett over kjøkkenet? Hvis du har tilgang til kott kan det være mulig å se der.
Klikk her for å svare