Jeg har en bjelke som går rett gjennom kjøkkenet, der det tidligere har vært en innervegg. Jeg vurderer om det går an å få bort den på en eller annen måte, enten ved å sette en ny på loftet og henge bjelkelaget fra den, eller ved å bygge om takstolene, så de klarer den større spennvidden.
Huset er fra 1947 og jeg synes spontant at dimensjoneringen ser litt spinkel ut, så det er kanskje ikke engang mulig. Spesielt ikke om det skal bli godkjent i henhold til nåværende normer. Det er isolert med sagflis og loftet brukes kun for kontroll av lekkasjer, ventilasjon og skorstein.
De tre forskjellige alternativene jeg har vurdert er:
1. En limtrebjelke oppå underrammen. F.eks. 56x225. Denne får imidlertid 4 m mellom støttepunktene, mot 3,4 m for den nåværende bjelken. Hvis dette er et godt alternativ, hvilke beslag kan man bruke for å henge bjelkelaget? Takåsfeste er kanskje ikke helt rett ting?
2. Sette støtteben på takstolene et eller annet sted, som gulvbjelkelaget kan henge i, med eller uten langsgående bjelke (se træguidens eksempel). Men de har kraftigere dimensjoner på overramme og underramme.
3. Bygge om takstolene til W-modell.
Det er trangt på loftet, så det hadde vært fint å slippe hanebjelke om mulig.
Noen som har gjort noe lignende, eller har noen ideer?
PS, mod kan gjerne flytte denne til Bygningsfysikk.
Alternativ 1 er enklest og best. Med den begrensede spennvidden på loftsbjelkene, deres solide dimensjoner og den beskjedne lasten på loftsbjelkelaget, er det nær at du ikke trenger noen forsterkning i det hele tatt. En 56x225 mm limtrebjelke på loftsbjelkenes overside. Beste innfestningen er flatstål som festes med gjennomgående bolt.
Det er ikke alltid så lett å vurdere denne typen spørsmål på frihånd. Det er for mange parametre. Jeg tør aldri svare uten å først gjøre et overslag. Deretter kan man regne med en høy virkes kvalitet i et hus fra 1947.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.