Litt vanskelig å forklare dette:

langsiden på huset er ca 5+5 m der 5 m ligger ca 1 m lenger ut (altså en liten vinkel)
Hvis jeg skal flytte ut veggen slik at veggen ikke har noen vinkel (jeg bygger ut med 1x5 m) hvordan blir det med "bæreevnen". kan man forlenge takbjelker og takstol slik at den nye veggen blir bærende eller setter man en limtresøyle ved den gamle ytterveggen og lar tilbyggelsen bli en "frittstående" konstruksjon?

takknemlig for svar

Det senere alternativet ville jeg tippe på, men ansett en byggekonstruktør. Så omfattende vekslinger skal man ikke begi seg ut på med kun "Äntligen hemma" og masse mot i bagasjen ;)

Men jeg har jo en del proffsmaskiner? da burde det vel gå? ;)

spøk til side, var bare interessert i å vite hvordan man løser det, så får jo noen utdannede mennesker ta hånd om selve dimensjoneringen og konstruksjonen.
Men om man har en korrekt tegning burde man vel kunne fikse det uten håndverker om man er nøye?

fein skrev:
Men jeg har jo en del proffsmaskiner? da burde det vel gå? ;)

spøk til side, var bare interessert i å vite hvordan man løser det så får jo noen utdannede mennesker ta hånd om selve dimensjoneringen og konstruksjonen. Men om man har en korrekt tegning burde man vel kunne fikse det uten håndverker om man er nøye?
Ja, det fikser du nok selv/med litt hjelp. En byggkonstruktør gir deg en tegning med alt du trenger å vite. Så noen støtter og litt sunn fornuft, og forutsatt at tommelen ikke sitter på feil sted så går det sikkert fint. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.