Hei!

Vi har nettopp fått nytt hus, og nå har jeg begynt å fjerne veggpanel og tregulv nede i kjelleren. Jeg skal dele av et ganske stort rom, der gulvet trenger å flytesparkles (heller en del) med en murt vegg.

Nå lurer jeg på om det fungerer å bare flytesparkle et av de nye rommene og deretter mure veggen og flytesparkle det andre rommet senere?

Eller om det kanskje til og med går an å flytesparkle en sokkel der den oppmurte veggen skal stå og deretter flytesparkle de to rommene hver for seg?

Beste svar

Hvorfor flytte en sokkel? Mur veggen direkte, så flytter du.

• Liker
surris og 2 andre
  • Laddar…
Det er klart at det går å flytesparkle en sokkel. Kan være en sikker måte for amatøren å skape underlag til å mure en mur i vater.
Jeg gjorde det da jeg skulle bygge badstue. Fløt en sokkel der jeg skulle plassere veggene.

• Liker
Jonny Hylander
  • Laddar…
Gulvet heller, og det differ ca 6cm fra den ene enden av den planlagte veggen til den andre. Jeg tenkte at det var enklest å ha gulvet i vater før muringen.

Det er ingen problem å mure det i vater. Klarer man å mure en vegg kan man også fikse det i vater.

surris
Hvorfor flyter du ikke hele gulvet? Og så murer veggen.

Da kjører vi på det. Takk for svarene! (y)

Noen siste tips på veien for hvordan man best får opp muren i vater? (har aldri murt noe før, men hvor vanskelig kan det være ;) )

surris mattias1jonsson skrev:
Hvorfor flyter du ikke hele gulvet? Og så murer veggen.
Kommer mest av tidsmangel. Et av rommene trenger vi før vi flytter inn, og det andre vil få stå urørt en stund.

Slå fast en planke på hver vegg med et par avstandsstykker så kan du spenne snor imellom og få det rett. Armering og dubber i vegg.

Mine funderinger var på hvordan jeg fysisk får blokkene i vater. F.eks. å legge litt mer mørtel i den ene enden av veggen og på den måten få opp veggen i vater, eller kanskje legge og armere det første skiftet på betongen og deretter sage til kiler av blokkene som "spiser opp" nivåforskjellen?

Litt ekstra i den ene enden og ta det ut på noen skift.

• Liker
Tuffkotte
  • Laddar…
Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg formet en liten sokkel, dubbet og støpt fra ca 4-10 cm med grovbetong for å ta opp høydeforskjellen. Mye lettere å på den måten få en god start på muringen. Så hadde jeg satt en list i lodd i hver ende av veggen og markert opp hvert murskift. På den måten får du veggen både vannrett og loddrett. Så hadde jeg avrettingsmasset hvert rom for seg. Mye lettere å avrette mindre flater om gangen når man blander for hånd.

• Liker
1
  • Laddar…
P
Nå vet jeg ikke hvor stort rommet er men om det skal flytes minst 6cm tykt i den ene enden blir det en hel del sparkel å blande + flytsparkel er ikke billig :D

Takk for alle svar! Nå er veggen oppe. Jeg gjorde som @Stefan N skrev og murte direkte på det skrånende gulvet. Etter tre skift var alt i vater (y)

• Liker
javahelena og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.