8.684 lest ·
12 svar
9k lest
12 svar
Flytesparkel + Epoksymaling i verkstedet
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Jeg har spurt litt om dette før, men nå skal jeg forsøke å få klarhet i dette.
For det første, den enkleste måten for en privatperson å få epoxygulv virker å være å kjøpe biltemas epoksymaling og male et par lag av dette.
Gulvet mitt i verkstedet er betong, men ganske ujevnt/ru, så mitt håp fra starten var å helle ut epoxy og bruke det som flytsparkel, men det virker ikke være (enkelt) tilgjengelig i Sverige.
Så da burde jeg begynne med et tynt lag flytsparkel i verkstedet, for eksempel dette (?), og deretter male det med epoksymaling, eller hva? Poster dette her slik at eventuelt noen som vet mer om dette kan hoppe inn og si at det er enklere på en annen måte eller jeg tenker feil eller lignende
For det første, den enkleste måten for en privatperson å få epoxygulv virker å være å kjøpe biltemas epoksymaling og male et par lag av dette.
Gulvet mitt i verkstedet er betong, men ganske ujevnt/ru, så mitt håp fra starten var å helle ut epoxy og bruke det som flytsparkel, men det virker ikke være (enkelt) tilgjengelig i Sverige.
Så da burde jeg begynne med et tynt lag flytsparkel i verkstedet, for eksempel dette (?), og deretter male det med epoksymaling, eller hva? Poster dette her slik at eventuelt noen som vet mer om dette kan hoppe inn og si at det er enklere på en annen måte eller jeg tenker feil eller lignende
Du sier verksted, hva finnes på gulvet, oljesøl, skitt, e.tc. kan bli vanskelig å få noe å feste i betongen uten å gjøre det helt rent med noe, syre eller annet.
Hva belaster du gulvet med, tungt, flytsparkel skal ha en viss tykkelse for å ikke krakelere og sprekke ved belastning.
Hva belaster du gulvet med, tungt, flytsparkel skal ha en viss tykkelse for å ikke krakelere og sprekke ved belastning.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Gulvet er relativt rent, det er et lagerrom som nå fungerer som verksted, tenkte å begynne med en primer på gulvet for å sørge for at avrettingsmassen fester ordentlig.
På gulvet vil det stå en 5-600 kg tung sag som vil stå på en rulleskive med omtrent 6 stykker transporthjul (gummi) så du har altså vekten fordelt på 6 punkter, = 100 kg per punkt. Så spørsmålet er jo selvfølgelig om flytsparkel + epoksy risikerer å sprekke under disse forholdene?
På gulvet vil det stå en 5-600 kg tung sag som vil stå på en rulleskive med omtrent 6 stykker transporthjul (gummi) så du har altså vekten fordelt på 6 punkter, = 100 kg per punkt. Så spørsmålet er jo selvfølgelig om flytsparkel + epoksy risikerer å sprekke under disse forholdene?
Gulvet må være absolutt rent, og støvfritt, epoksy fester nok bra med primer, og krakelerer eller sprekker ikke, det finnes ulike typer epoksy, sjekk rundt og se hva de ulike tåler, bedre å betale litt mer for noe som er bra enn å gjøre om, det med flyt var litt av en tanke, da jeg har hørt om en viss tykkelse på det for å ikke sprekke ved dellast, ikke av egen erfaring.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Snakker flyt, finnes for eksempel denne på Bauhaus. https://www.bauhaus.se/cm-industri-...xSar_FEF4_hVkv7w6o6jZibEj-xqhrtAaAk0fEALw_wcB
Samt https://www.bauhaus.se/cm-940-indus...xX3FQ9r56WwtimMfGX-q756blRD93eVIaAhnsEALw_wcB
Samt https://www.bauhaus.se/cm-940-indus...xX3FQ9r56WwtimMfGX-q756blRD93eVIaAhnsEALw_wcB
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Takk for lenkene, de har et materialforbruk på 1,6 kg/m2/mm, og verkstedet mitt er 23 kvm, så hvis jeg vil ha fem mm tykkelse, så er det 1,6 * 23 * 5 = 184 kg, det vil si 10 poser = 2 790 kr, pluss primer så klart. Kan funke - takk!Stefan N skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 795 innlegg
Når det gjelder epoxy kjøpte jeg fra Nils Malmgren og deres butikk epoxibutiken.
Smidige og hyggelige å ha å gjøre med.
Smidige og hyggelige å ha å gjøre med.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Tack för tipset, men när jag kollar på deras hemsida så ser jag bara epoxifärg för golv, det vill säga färg man målar på golvet med roller till exempel. Anledningen till att jag vill använda flytspackel är för att jag inte tycks kunna få tag på epoxi menat att hällas ut över golvet och få en jämn yta, utan den måste målas på en redan jämn yta.13th Marine skrev:
Och då är ju frågan hur epoxibutikens epoxifärg skiljer sig från Biiltemas?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 795 innlegg
Det var tenkt som et alternativ til biltemas, tror det ble billigere inkludert frakten, samt fantes i flere kulører.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Klikk her for å svare