Noe i den retningen er planen at det skal bli, dog vil våre trinn følge samme linje...
Vi vil ha ulik lengde på trinnene, øverst mot huset ca. 2 meter (altså en plate som er 2x2 meter) og så minker lengden på trinnene gradvis og det siste trinnet blir 45 cm langt. Det blir totalt 6 trinn i høyden og trinnhøyden blir 15 cm.
Jeg har allerede begynt å bygge støpeformer og de ligger "overlappende" med ca. 15 cm over hverandre der jeg har tenkt å bøye armeringsnett "lengst inne" i trinnet på ca. 5 cm der betong får fylle på og så ca. 10 cm for "flytende" delen.
Formene fylles så av pumpebil.
SIDESYN på støpeform
Siden trappetrinnene blir 2 meter brede har jeg litt funderinger på den røde boksen på bildet. Først tenkte jeg at jeg legger en 95x45 regel der bare, men jeg er usikker på om jeg får den bort senere...?
"Forstøpe" har jeg vurdert, men er redd for at det ikke blir pent i overgangen mellom "min" betong som er hjemmeblandet og betongen fra stasjonen...?
Ved utsparinger pleier man å bruke en frigolittplate som fjernes etter støpingen, men å få den til å sitte på plass når det ikke finnes en bunn å ligge på kan være vanskelig (den vil henge liksom i luften).
Men det blir en masse søppel på betongen i hullet, men det synes jo ikke, (bare skrape ut til siste flis), på undersiden av forkanten kan det bli stygt, kanskje en liten trekantlist limt på frigolitten for å få en overgang inn i hullet.
Ingen garantier med frigolitten, men kanskje en idé som brukes.
Jeg får følelsen av at det der er lettest å lage løse plater og løfte på plass. Eller muligens støpe et trinn om gangen slik at det går an å legge en avstand. Men i det første tilfellet kreves det jo kranbil, og i det andre mange turer med betongbilen hvis man ikke blander selv.
Ja, jeg vurderte også løse trinn, men med 2,3–2,4 kg/liter betong ville en plate på 2*2 meter veie nesten et tonn ved 10 cm tykkelse. Det krever som sagt en form for kran om man ikke skal risikere liv og lem på alle vennene sine.
Men det er nok slik de har gjort på bildet, og har man plass til å støpe alle platene samtidig, kan man jo løfte dem på plass med kran når de har herdet ferdig.