Hei!

Har innredet loftet og skal med hjelp av en kompis bygge trapp opp av modellen floating stairs, altså at trinnene kommer ut fra veggen. Jeg skal uansett rive veggen der trinnene skal monteres så har bra sjanse til å bygge opp konstruksjonen for hvordan trinnene skal festes. Men vet dog ikke hvordan det bør bygges. Noen som har gjort et slikt prosjekt og vil dele? Mest interessert i hvordan man bygger opp bak veggen med lekter etc for at det skal holde for trinnene. Veggen er en innervegg mot et annet rom så vet ikke hvor mye bærende lekter det finnes bak, men det kan man kanskje komplettere med??:S

Takknemlig for alle tips!

• Flytende trappetrinn som kommer ut fra en hvit vegg, med et lys som skinner på trappen. Sofa i beige står ved siden av trappen på grønt gulv.
Har ingen svar dessverre, men er også nysgjerrig på dette. Siden det finnes slike trapper med trinn i glass, gjetter jeg at det er en slags metallkonstruksjon med "fack" som man skyver inn trinnene i, i hvert fall i de tilfellene. F.eks:
http://www.snickarlaget.se/swe/nyheter/furniture2009.html
Det kan vel neppe være bygget i materialer som beveger seg og utvides det minste. Men noen på forumet vet forhåpentligvis hvordan det ligger til.

Egentlig en ganske simpel konstruksjon da det ligger en jernbjelke inne i veggen luttende opp mot overetasjen, ut fra den bjelken går trinnene som er fastsveiset i bjelken.. De er i sin tur kun kledd med tre så det skal se ut som at tretrinnene stikker ut av veggen :) Så bjelken gjemmes helt inne i veggen når alt er klart...

I programserien "Grand Design" fra England så finnes det en episode der man får følge en familie som bygger et hus med en slik trapp i glass. Jeg kan huske at de diskuterte konstruksjonen litt. Kanskje det kan være inspirasjon i hvert fall? Episoden heter "The Loch House" og er første episode fra sjette serien.

Tenk på at det blir heftige vridkrefter på bjelken i veggen, veggreglene kan bøye seg utover om det vil seg ille.

Sørg derfor for at reglene er ordentlig overdimensjonerte.

Alko skrev:
Her er et par bilder fra: [lenke]

/A
Bra eksempel på innfestningen der, 5 st 2" reglar ved bjelkens nedre feste. Stivt og bra.

ullberg
Får man bygge sånn i Sverige? Jeg nesten antok at det fantes en socialstyrelse eller noe lignende som skulle blande seg inn i dette og hevde at det er en dødsfelle uten rekkverk osv. osv.

Pent er det uansett!

/U

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.