Hei,
Jeg holder på å innrede min overetasje og tenkte sette gips i taket på eksisterende gles c/c 300. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man får gipsskjøten mellom taket og skråtaket til å bli bra? Det er jo ikke en rett vinkel...

Bør man sette en list eller kan man sparkle det og få det pent? Hvordan pleier man å gjøre det? :-/

P
Jeg skulle ha kjøpt bøybart plåtband og montert dette horisontalt i skjøten, halvparten ned på veggen og halvparten opp i taket. Da får man en skjøt som ikke burde bevege seg altfor mye. Deretter ville jeg fase sammen platene ved monteringen, og med litt flaks og mye dyktighet så burde det så klare seg med en latexfog i skjøten.

Ok, bra tips. Det skal jeg gjøre et prøveskudd med. Men det var jo det her med flaks  :o ... dyktigheten har jeg allerede  ;)

Ja, oi, så stilig! For meg hvis farsa ikke er plåtis - har du noen tips om hvilke plåtprofiler man kan bruke? Vikbart plåtband...hmm.. hvor får man tak i det? Fantes ikke på byggmax iallfall... :D

P
Järfälla Byggmarknad har i alle fall med det i sin katalog, VBA-100, 50 meters rull á 1163:-.
Ofte pleier man dog å kunne kjøpe plåtband per meter på trelastforretningene, og det skal vel tilføyes at denne prislisten ikke er den humanaste..

Takk, litt flaks har man allt ;)

Min blikkenslager gjorde som sagt en plåtis av samme sort som han bøyer vindusbeslag med. Kostet ikke en krone men det tok han vel ut på andre jobber... Så om du har noen blikkenslagerfirma i nærheten så stikk innom og snakk med "guttene", det burde kunne fikses enkelt/billig. Funker ikke dette får du høre med en "ekte" trelastlager etter foldbare plåtband!

Takk. En fundering bare. Jeg har jo to stk gles som møter hverandre akkurat i vinkelen. Dere tror ikke at det holder med f.eks. en streng setlim mellom glesen for å redusere bevegelsen (og dermed også evt. sprekkdannelse?)

Herman skrev:
Dere tror ikke at det er nok med f.eks. en streng sättlim mellom glesen for å redusere bevegelsen (og dermed også eventuell sprekkdannelse?)
8-) Garder med en latexfug så blir det bra. :)

Ja, fundere kan man jo alltid....

1. Plåt har vi jo allerede nevnt!
2. Klart du kan bruke festelim, kan bli litt klumpete/klissete/buler bare....
3. Har du vurdert type microlit i tak/vegg?
4. Latex er jo allerede gitt før sluttstrykning ;)
5. List, klart men det er jo et (lite) nederlag ;)

Fundér også over hvor viktig sluttresultatet er for deg/andre? Hvis det er viktig så hadde jeg personlig gått for en plåtvinkel av en eller annen sort - det funker beviselig 8-)

Ja, det blir microlit i tak og skråtak, dvs også over skjøten...

Her skal det ikke bli noen nederlag ;D

Dåså, metallvinkel + microlit får det bli!
Jeg må jo anbefale det samme som jeg har gjort... ;)

Litt "inspirasjonsbilder":

Her gipses det for fullt:
tak_1.jpg

Nå skal det sparkles/slipes, sparkles/slipes, sparkles/slipes før microliten skal opp:
tak_2.jpg

1 / 90 spotter på øvre plan monteres:
tak_3.jpg

Hehe...jo, jeg trenger virkelig litt inspirasjon... har kjørt for lenge i strekk så jeg nesten begynner å bli lei.

Men nå skal jeg gå opp igjen :-)

Takk for alle svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.