Hei,
Vi vurderer hvordan vi skal få en pen avslutning av vår takpanel mot vegger (av ulike materialer).
Blir det fint (holdbart i lengden med bevegelser) å avslutte med panelet ca 5mm fra veggen, eller ser det rotete ut?
Er det noen vits i å bruke mykfuge om det ovenstående ikke blir pent?
Vi har en murt teglsteinsvegg som panelet vil ligge både langsmed og støte mot med endene, den er jo ikke helt jevn som en gipsvegg, hvordan pleier man å avslutte der?
Lister ser vi som en siste utvei hvis ingenting annet blir bra, vi er ikke så veldig begeistret for lister, derav spørsmålene.
Har du trepanel i taket? Den kan du jo ikke montere tett mot veggen, selv der veggen er glatt. Du må ha bevegelsesrom akkurat som med gulv.
En liten rektangulær list kommer ikke til å ødelegge sluttresultatet. Overflatebehandle på samme måte som taket så forsvinner den.
Vi skal sette opp panel, og lurer på hvordan vi best (penest) løser avslutningene. Ja, jeg forstår at treverk beveger seg, mer i bredden enn i lengden. Hvis man ikke setter lister, hva er vanlig avslutning?
Ser man på produsentenes inspirasjonsbilder så har de for eksempel gått ganske nærme med panelet, i mønet?
Nå bryr kanskje ikke produsentene seg om det praktiske i sine inspirasjonsbilder, men vi har aldri hatt panel i tak før så vi har ingen erfaring med HVOR mye det virkelig beveger seg. Vi vil for eksempel ikke etterlate 5mm, som er rett ved oppsett men etter noen år har ender som er forskjøvet mot hverandre.
Jeg tror at takpanelet i møtet med veggpanelet ”forsvinner ned bak” veggpanelet.
Det kanskje de gjør, jeg synes (på alle tre bildene) at taket avsluttes mot veggen, dvs at ikke veggpanelet skjuler taket. Men får man ikke samme effekt uansett hva som skjuler hva? Veggpanelet beveger seg vel like mye som taket?
Vi har trepanel i taket med både pussede, gipsede og panel på vegger.
Vi satte all panel i innertaket før innerveggene ble bygd og sparte deretter 4mm glippe mot taket når vi monterte platene.
edit: Når vi monterte panel på vegg dro vi dikt an mot taket.
Siden hver planke er spikret så beveger den liggende panelen på veggen seg knapt noe i det hele tatt mot taket. Og om panelen i taket beveger seg, synes det ikke heller siden det er under vegger.
[bilde]
Vi har trepanel i tak med både pussede, gipsede og panel på vegger.
Vi satte all panel i innertaket før innerveggene ble bygget og deretter sparte 4mm glippe mot taket når vi monterte plater.
edit: Når vi monterte panel på vegg dro vi tett mot taket.
Ettersom hver planke er spikret, beveger den liggende panelen på veggen seg knapt noe i det hele tatt mot taket. Og beveger panelet i taket seg, synes det heller ikke siden det er under vegger.
[bilde]
Takk for bildene, jeg måtte forstørre det første bildet for å se at det var panel, så ut som gips først
Setter man taket/gulvet først hadde jeg nok ikke sett det som et problem, men vi vil sette det sist for ikke å skitne til det. Da får vi ikke den muligheten å skjule på samme måte.
Gulvet kan dere vel likevel legge til slutt? Bare at dere setter taket før veggene. Og taket blir jo ikke spesielt skittent under byggingen, bare å kjøre med støvsugeren før innflytting.
Vi har betongplaten som gulv så vi kunne ikke vente og legge gulvet sist. Så vi måtte dekke gulvet/betongen nøye når veggene ble malt og pusset. Betongen suger ganske bra så ikke noe man vil søle på
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.