42.983 lest ·
27 svar
43k lest
27 svar
Flislegge direkte på sponplate?
Deres kompetanse ser ut til å variere med været.... Moro at det fungerte det som bauhaus anbefalte.... Selv om det nok var mer flaks enn dyktighet...MaxPax skrev:
For det som MaxPax skriver føles mer som det bauhaus jeg har hørt om....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg har to omganger fliser som har løsnet, så tredje gangen byttet jeg bort sponplaten og satte inn gips.
Protte
Protte
Jeg har snakket med min kontrollansvarlige nå. Han sa at det ikke var noen problemer. Bare man bruker flexfix eller lignende. Gips er å foretrekke, men siden det nå allerede er sponplater så hadde han aldri satt opp gips i tillegg. Det kommer til å fungere bra uansett.
Det må være bedre å sette gips utenpå sponplaten, dels fordi det er et dødt materiale og skulle du i fremtiden ønske å bytte fliser så er det enklere for deg å fjerne det.
Bedre å bryte bort gips og fliser ved renovering enn å forsøke å rette opp sponplate med flislim.
Bedre å bryte bort gips og fliser ved renovering enn å forsøke å rette opp sponplate med flislim.
Hvorfor skulle det bli dyrt å bytte fliser på sponet???
Bryte løs, rense, sparkle, sette på nytt.
Primer, flexfix, fugemasse. Det fungerer bra på spon som sitter innendørs med relativt konstant klima.
Bryte løs, rense, sparkle, sette på nytt.
Primer, flexfix, fugemasse. Det fungerer bra på spon som sitter innendørs med relativt konstant klima.
Sponplate har da aldri fungert bra i mine hus og heller ikke den masonite boarden som sitter i mitt nåværende hus. Det er bare så at det ikke er dødt mtrl. og beveger seg hele tiden og det er jo dumt å legge ned jobb på dette og måtte gjøre det om igjen i fremtiden.
Når foreldrene mine pusset opp kjøkkenet på 70-tallet, satte de sponplate under flisene. Det satt uten problemer til det ble gjort om for noen år siden, nå med gips under, så det kan absolutt fungere med "levende" materialer.
for fikset sitter skikkelig på sponet. så man kan få en stor krater (eller hull.) når man river bort flisene. = mer å sparkle.largab skrev:
på gips, fjern flisene. gjøre rent. prime, fiks deretter fliser.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Fliser sitter ordentlig på gips også kan jeg opplyse om. Jeg forstår ikke hvorfor man er så redd for "levende" materiale bak noen fliser. Med fleksibel fix og fugemasse så skal sponplater nesten danse omkring før det sprekker. Og hvorfor skal man bry seg om den som eventuelt skal bytte fliser i fremtiden. Det er vel dennes bekymring.SBH skrev:
alt er avhengig av hvor bra man er på å rive det.imported_Benno skrev:Fliser sitter ordentlig på gips også kan jeg opplyse om. Jeg forstår ikke hvorfor man er så redd for "levende" materiale bak noen fliser. Med fleksibel lim og fug så skal sponplatene nesten danse omkring før det sprekker. Og hvorfor skal man bry seg om den som eventuelt skal bytte fliser i fremtiden. Det er vel deres bekymring.
jo da, det kan holde. det er veldig forskjellig, det kan fungere bra hos deg men ikke hos naboen.
"Det er vel deres bekymring" så skal man aldri tenke. hva man enn gjør.
Klikk her for å svare