42.970 lest ·
27 svar
43k lest
27 svar
Flislegge direkte på sponplate?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
i Cascos brosjyre: "I tørre rom går det bra å sette fliser og klinker med Casco Kakellim
3461 direkte på sponplater."
3461 direkte på sponplater."
Jeg hadde satt 6mm renoveringsgips med forskjøvne skjøter og deretter primet og flislagt på den i stedet. Personlig tror jeg at det bare er et tidsspørsmål før fugene sprekker hvis man flislegger direkte på sponplater. Spesielt hvis en fuge havner i linje med en plateskjøt.
Mine foreldres hus fra -73 har sponplater i veggene, og fliser over kjøkkenbenken. Finnes meg bekjent ingen sprekker. De har også klinker i gangen direkte på gulvsponet. Ingen problemer der heller. Har altså holdt i >40 år nå. Så åpenbart går det an å legge fliser og klinker direkte på spon med godt og holdbart resultat. Jeg var dog ikke så gammel på den tiden og kan dessverre ikke redegjøre for hvordan det er gjort.
Skal det ikke være først sponplater og så gips? Det har man sett i hvert eneste byggprogram som finnes, og så har jeg bygget når vi renoverte her hjemme. Da får man dødt materiale å tapetsere, flislegge på og sponplaten bak for å enkelt kunne henge opp tunge skap, bilder etc uten å måtte trikse med molly osv. Hvorfor bare spon, føles veldig dumsnålt? Eller har de glemt gipsen?
/S
/S
Jeg hadde aldri gjort, det er å jobbe mot naturlovene da sagflis ikke er et dødt materiale. Men hvordan gjør du så med resten av huset? Jeg har sagflis i mine vegger og nesten alle skjøtene sprekker, jeg setter gips i alle rommene jeg pusser opp.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Men noen rader fliser over vasken vil aldri bli belastet av annet enn en oppvaskklut nå og da. Det finnes fleksibelt lim/flislim og fug for de som er redd for at det skal bevege seg. Jeg ville gipse hvis jeg også skulle gjøre veggene, men hvis det allerede er sponplater så virker det unødvendig å bygge ut ytterligere og redusere benkeplassen.
I mitt forrige hus satt det fliser på sponplater på en vegg. Der sprakk fugen hele tiden på akkurat 1 sted, det var fra kanten av et vindu og nedover. Jeg antar at sponplaten under var skjøtet der. Jeg fuget nok om akkurat den lille biten 3-4 ganger gjennom årene.
Jeg hengte store fliser på plywood, men brukte monteringslim (pl400) og fugte med våtromssilikon da jeg var redd for at treverket skulle bevege seg i forhold til de stive flisene og sprekke festemassen og fugen. Det ser bra ut 12 år senere, ingen skader.
Det ser ut til å være to leire... for og imot.... Mange av de som er for har det fungert for... Min gjetning er at det kommer til å fungere. Man kan teste å stramme sponplaten litt til... så den blir så stiv som mulig....Så flislegge. Jeg tror ikke det kommer til å bevege seg så mye at det sprekker. Men jeg gjetter bare. Derimot ville jeg nok ikke lagt fliser direkte mot en sponplate... Men der blir det litt annerledes....
Ja bauhaus har jo rykte for å ha kompetent personale...237 skrev:
En venn ville ha overmalingsbar malerfug og ble påsolgt silikon som "skulle funke like bra". Moro da når malingen flasset av overalt det var fuget...

