Står foran to valg. Skal legge gulvvarme i underetasjen. I kjøkken, deler av gangen og stuen legger jeg sporede sponplater. De skal skrus og limes oppå en eksisterende 22 mm sponplate, så det blir doble lag. Huset har bjelkelag med cc60 gulvbjelker.
I gangen skal det legges fliser 60x60. Enten så dropper jeg det ekstra gulvsponet der og legger armering og flytesparkler 22 mm, eller så legger jeg samme sporede plater og har deretter 14 mm minus flisene å spille med. Finnes det et godt alternativ til å flytesparkle? Tenker om det går an å sette en gipsplate og så lime flisene med noe?
Den tidligere eieren hadde fliser oppå gips, og de har sittet i ti år inntil vi fjernet dem i det minste.
I gangen skal det legges fliser 60x60. Enten så dropper jeg det ekstra gulvsponet der og legger armering og flytesparkler 22 mm, eller så legger jeg samme sporede plater og har deretter 14 mm minus flisene å spille med. Finnes det et godt alternativ til å flytesparkle? Tenker om det går an å sette en gipsplate og så lime flisene med noe?
Den tidligere eieren hadde fliser oppå gips, og de har sittet i ti år inntil vi fjernet dem i det minste.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Det kommer til å bli en nivåforskjell, best er nok å sparkle (flyt+nät) noe som gir ca 26mm byggehøyde, neste alternativ er gips som gir samme høyde. Skal det kobles mot 14 mm parkett blir det 12mm forskjell.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Ok vi tar det en gang til det skal være ca 13 mm sparkel over slangen så med klinker blir det 26mm byggehøyde da havner du 12mm over parketten.
Grunnen til at man flyter så tykt er at man trenger å stive opp gulvet når det er trebjelkelag
Grunnen til at man flyter så tykt er at man trenger å stive opp gulvet når det er trebjelkelag
Jo jeg vet hva du skrev så det trenger du ikke ta en gang til. Jeg vet også at ingen av de andre variantene er optimale.Andreas_kalmar skrev:
13 mm over slangen vil jo riktignok være litt avhengig av hvilket fabrikat av flytsparkel man bruker.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Japp det er nok avhengig av leverandør tror dog ikke det blir noen større forskjell på byggehøyde
Klikk her for å svare