Står foran to valg. Skal legge gulvvarme i underetasjen. I kjøkken, deler av gangen og stuen legger jeg sporede sponplater. De skal skrus og limes oppå en eksisterende 22 mm sponplate, så det blir doble lag. Huset har bjelkelag med cc60 gulvbjelker.

I gangen skal det legges fliser 60x60. Enten så dropper jeg det ekstra gulvsponet der og legger armering og flytesparkler 22 mm, eller så legger jeg samme sporede plater og har deretter 14 mm minus flisene å spille med. Finnes det et godt alternativ til å flytesparkle? Tenker om det går an å sette en gipsplate og så lime flisene med noe?

Den tidligere eieren hadde fliser oppå gips, og de har sittet i ti år inntil vi fjernet dem i det minste.

Hmm ingen som vet hva som blir best..

Det kommer til å bli en nivåforskjell, best er nok å sparkle (flyt+nät) noe som gir ca 26mm byggehøyde, neste alternativ er gips som gir samme høyde. Skal det kobles mot 14 mm parkett blir det 12mm forskjell.

26 mm skulle bety bety knapt ti mm over slangen som er 16 pluss armering.

Hadde jo ønsket å komme ned til totalt 37-38 mm.

Det er vel egentlig ikke helt ok å flyte på sponplate som bare er bjelker cc60 heller.

Ok vi tar det en gang til det skal være ca 13 mm sparkel over slangen så med klinker blir det 26mm byggehøyde da havner du 12mm over parketten.
Grunnen til at man flyter så tykt er at man trenger å stive opp gulvet når det er trebjelkelag

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ok vi tar det en gang til det skal være ca 13 mm sparkel over slangen så med flis blir det 26mm byggehøyde da havner du 12mm over parketten.
Grunnen til at man flyter så tykt er at man trenger å stive opp gulvet når det er trebjelkelag
Jo jeg vet hva du skrev så det trenger du ikke ta en gang til. Jeg vet også at ingen av de andre variantene er optimale.

13 mm over slangen vil jo riktignok være litt avhengig av hvilket fabrikat av flytsparkel man bruker.

Japp det er nok avhengig av leverandør tror dog ikke det blir noen større forskjell på byggehøyde

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.