Jeg skal fikse opp kjøkkenet i hytta og tenkte å legge fliser. Er det enklest å bruke renoveringsgips eller kan jeg unngå det? Hvis jeg bruker renoveringsgips, vil det bygge cirka 15mm ut over kjøkkenbenken (inkludert flis). Da kan jeg jo sette en tykkere stripe med mykfug mot benken.
Finnes det et tynnere alternativ altså? Materialene som er der nå er kryssfiner, masonitt og noen fæle fiberplater fra 60-tallet som jeg sikkert vil rive ut.
takk for svar
/Thomas
Finnes det et tynnere alternativ altså? Materialene som er der nå er kryssfiner, masonitt og noen fæle fiberplater fra 60-tallet som jeg sikkert vil rive ut.
takk for svar
/Thomas
Om du ikke vil gipse for å få stumt underlag, så kan du velge for eksempel en veggplate fra Ikea som Lysekil. Eller kanskje en tynnere plate hardvokset valchromat om du synes det er penere. Det er viktig med riktig underarbeid til fliser, det er en viss risiko for at fugene sprekker på bevegelig underlag. Heldigvis finnes det alternativer!
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Fibo Trespo har en masse varianter som ser ut som fliser.
En ting til, om du bestemmer deg for å flislegge til tross for at det bygger for mye. Renoveringsgips er tynt. Det er viktig at det er festet ordentlig mot underlaget for flislegging. Lim gjerne. Om det kan bevege seg, så kan fugene sprekke.
Jeg sagde ut masoniten og la i renoveringsgips, så bygde de bare typ 2 mm ekstra
takk for svarene! Jeg har en del å tenke på neste gang jeg skal ut dit
Klikk her for å svare