Hei

Vi har bygget om kjøkkenet og blant annet fjernet overskapene der vi hadde fliser under før. Disse flisene var festet direkte på sponplate og det har ikke vært noen problemer med dette. Nå når vi skal gjøre om kjøkkenet skal det flislegges på samme sted igjen, men helt opp til taket.
Kan man flislegge direkte på sponplate som det var før renoveringen?

Mvh Nicke

nei ikke på sponplate, gips skal det være, alle døde materialer er ok.
går sikkert med spon om man fester flisene med en myk festemasse/og fug men hvorfor gjøre det komplisert?

Mikael_L
Sponplate kan funke. Men vil man være sikker legger man gips oppå eller bytter til gips.

Velkommen til forumet.

Takk for svarene deres.

Jeg må ta meg en fundering, men det heller mot at jeg setter opp 6 mm gips, for å være sikker.

Mvh Nicke

Man skal jo ikke flislegge på organiske materialer, det er flere grunner til at man ikke gjør det også. Så er det en annen sak at en stor del av nødløsningene og småjuks man har holdt på med gjennom årene viser seg å holde/være på plass i mange år, så det fungerer sikkert, det gamle satt jo der det satt. Men jeg ville ikke renovere et kjøkken til noe nytt som er så bra (og dyrt) som vi klarer for så å jukse med flisleggingen, det er ikke noe stort, vanskelig arbeid å sette opp litt gips der før du flislegger. Så ville jeg tenke :)

Jeg fortsetter med et annet spørsmål på samme tråd.
Når man skal flislegge svart mosaikk med svart fugemasse som møter hvit flis. Hvordan gjør man når man fuger og svart fugemasse møter en hvit fugemasse?

Mvh Nicke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.