Hei,

Vi har en garasje som er gravd ut fra skråningen og deretter støpt. Taket er en betongrektangel som det også er satt et mindre uthus oppå. Når det regner, renner ikke vannet av taket, men samler seg i diverse mindre daler og forsenkninger. De dreneringskanalene som finnes er dessuten smått uintelligente da de er dypest i midten.

Trenger vel ikke si at vi har et fuktproblem i garasjen. ;-)

Hva kan jeg gjøre? Min tanke er å først jevne ut taket med en avrettingsmasse og deretter som en flytsparkling legge et fall fra midten og utover. Tips/tanker?

Mvh

B Bosegosen skrev:
Hei,

Vi har en garasje som er gravd ut fra skråningen og deretter støpt. Taket er en betongrektangel som det også er satt et mindre uthus oppå. Når det regner renner ikke vannet av taket, men samler seg i diverse mindre daler og fordypninger. De avløpskanalene som finnes er dessuten smått lavintelligente da de er dypest i midten.

Trenger vel ikke å si at vi har et fuktproblem i garasjen. ;-)

Hva kan jeg gjøre? Min tanke er å først jevne ut taket med en avrettingsmasse og deretter lignende en flytsparkel legge et fall fra midten utover. Tips/tanker?

Mvh
Hva slags tettesjikt er det på taket?
At det ligger igjen vann spiller vel ingen rolle så lenge det er tett.

Vet ikke. Det er bygget på midten av 70-tallet og tegningene er mangelfulle når det gjelder informasjon. Hva jeg kan se utenfra er betong og innenfra (taket) slik isolasjon som minner om tagliatelle (pasta) som er blitt malt på. Jeg vet, verdens dårligste forklaring men et forsøk iallfall. :)

Jeg ville tro at det ikke er helt tett.

Slik ser det ut når det har regnet litt.

• En asfaltert overflate med vannpytter etter regnvær, omgitt av et hvitt gjerde og en blålig husvegg.
Et alternativ er å sparkle opp et fall og tette.

Ellers går det vel an å legge opp et tak med fall. Type plåt, kanalplast etc.

Hva slags sparkel? Jeg er litt av en nybegynner her.

Tanken er at vi skal ha en sofagruppe eller lignende der oppe etterhvert. Det står allerede en liten hytte (som man ser på bildet) og så finnes det et stakitt.

Sparkel kan du legge tynnere enn betong. Det finnes mange forskjellige typer, og jeg er ikke rett person til å si hvilken type. 1cm/fall og noe å tette med.

B Bosegosen skrev:
Såhär ser det ut da det har regnet litt.
Hvis du kan feste opp en gummiduk i EPDM på en god måte, så holder den minst 30 år.
Spiller ingen rolle for duken om det ligger vann oppå.
https://www.bauhaus.se/gummimatta-firestone

Rickard.
Er egentlig ganske pessimistisk mot epdm-takene som er rettet mot privatpersoner da de blander fabriksvulkede skjøter (100% tette og utrolig sterke) og skjøter foget på omtrent samme måte som undertak, noe som blir litt latterlig.

Men i ditt tilfelle synes jeg det er en virkelig god løsning, bestill et stort nok stykke duk som dekker hele taket og litt til, og alle oppbrett og avslutningene limes med kontaktlim. På det kan du bygge en terrasse hvis du vil bruke området.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.