Hei,

Beklager den millionte "er veggen bærende"-tråden :/

Har en garasje som er en påbygging/utvidelse av en carport med bod, der garasjen har et "rom" som jeg gjerne vil fjerne:

Originaltegning (der rommet ikke er med):

Plantegning som viser biloppstillingsplass, bod og foreslått tilbygg. Skisserer eksisterende og nye veggseksjoner. Betegnelsen "Garage + Förråd" og målinger.

Rommet i rødt:

Originaltegning av garasje, carport og bod med et markert rom i rødt som ønskes fjernet. Tegningen viser mål og foreslått tilbygg.

Takkonstruksjonen:

Illustrasjon av tverrsnitt av en garasje/förråd konstruksjon med detaljer om takvinkler, materialer og målinger. Skala 1:25, datert 1983.

Jeg vet vel egentlig at veggene til det "røde" rommet ikke er bærende med tanke på konstruksjonen, men lurer litt på om de kan ha blitt litt "hjelpsomt bærende" med årene, så å si. Det er bygget i 1983, og man kan se at taket ser litt "hengende" ut. Risikerer jeg at taket blir enda mer hengende om jeg fjerner rommet, tror dere?

MVH
Andreas
 
Nei, de er ikke bærende i konstruksjonen fordi de ikke er med på tegningen. Dessuten taler spennvidde og takstolkonstruksjon imot at de skulle være det.

Om taket henger, bør du nok vurdere å utbedre det på riktig måte uten å stole på noen innervegger som ikke er konstruert for formålet ;). Det er ikke slik at det oppbevares tunge ting på takstolene?

Uansett så burde det ikke være noen større bekymringer å rette opp, forutsatt at ikke hele bygningen har satt seg.
 
Takk for svaret. Da tror jeg at jeg våger å gå løs med tigersagen i helgen. Rette taket er vel passende å gjøre når man bytter tak, det begynner jo å bli på tide. Hvordan pleier man å gjøre det når man retter tak? "Domkraft" og så applisere forsterkning?
 
En W-takstol av denne typen er frittbærende mellom ytterveggene. Synes du at den føles «henget» kan man alltid kontrollere dimensjonene i forhold til spennvidde og snøsone. Det er fremfor alt overramme og underramme som er interessante. Så må man ikke oppbevare for mye skrot på underrammen. Den pleier å være dimensjonert for maks 50 kg/kvm.
 
Slik ser takkanten ut. Vet ikke hvor akutt/alvorlig det er. Det ligger ikke masse skrot på loftet.

En fasade med svart panel og rødt tegltak, med garasjeutsikt og tre foran.
 
Taklinjen ser ikke bra ut til venstre på bildet. Hva er dimensjonene på over- og underrammene? Er det W-takstoler hele veien? I hvilken snøsone ligger garasjen?
 
Ja, det er samme takstoler over hele, skal måle dimensjonene etter jobben. Snøson 2.
 
Om ikke bildet lurer, er det også en fordypning på høyre side - om enn betydelig mindre?
 
Ja, det stemmer. Det er daler på begge sider.
 
Er bjelkene over portene rette? Ser ut som den svikter på hvert fall venstre side?
 
Verdt å nevne også kanskje er at den venstre delen, bygget i 1973 hadde/har "flatt" tak frem til 1983 da man bygget til og la saltak på hele, på den venstre delen har man lagt saltaket på det gamle flate taket direkte, klatrer man opp på loftet så går man på takpappen (gamle taket), så å si.
 
Trebjelker i et loft med skrått tak, synlige planker og isolasjonsmaterialer langs gulvet. Noen plater står lent mot veggen. Loft med trestruktur, lagret brädor og en grønn slede i forgrunnen. Takbjelker i tre av varierende tykkelse og noen esker oppbevares også. Loftet har trekanter av treverk, en lyspære, og noen planker som ligger på gulvet. Det er litt rot med esker og diverse bygningsmateriale.

Litt greier var det på loftet men ikke så ille. Jeg kanskje skal rydde bort litt bord og sånt for sikkerhets skyld.

Nedre og øvre skrå bjelkene er 13x5 cm. De doble støttende er 10x2,5 cm.
 
Litt svake dimensjoner med hensyn til snøsone og spennvidde i overrammene, men det kan nok ikke forklare svikten i mønet. Jeg mistenker at årsaken finnes lenger ned i konstruksjonen.
 
Nå ryker veggene i alle fall. Kan noen tipse meg som uerfaren river om hvordan jeg gjør ved taket og veggene?

Sånn ser det ut akkurat nå:
Riving av oransje vegger, med stiger, avrevet gips og verktøy spredt i et rotete rom. Sykkel delvis synlig i hjørnet.

Ved taket:
Før rivning: En gul trekonstruksjon eksponert ved siden av en hvit vegg, viser lagene bak gipsveggen.

Ved veggen:
Veggen før riving, viser hvit gipsplate mot en gul trevegg, synlig overgang og kant på rammen. Gul malt trevegg med ujevn skjæring mot hvitt gipsplatepanel.

Veggen ble bygget før det ble gipset, så hvordan gjør jeg for minimal arbeidsinnsats?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.