Beklager den millionte "er veggen bærende"-tråden :/
Har en garasje som er en påbygging/utvidelse av en carport med bod, der garasjen har et "rom" som jeg gjerne vil fjerne:
Originaltegning (der rommet ikke er med):
Rommet i rødt:
Takkonstruksjonen:
Jeg vet vel egentlig at veggene til det "røde" rommet ikke er bærende med tanke på konstruksjonen, men lurer litt på om de kan ha blitt litt "hjelpsomt bærende" med årene, så å si. Det er bygget i 1983, og man kan se at taket ser litt "hengende" ut. Risikerer jeg at taket blir enda mer hengende om jeg fjerner rommet, tror dere?
Nei, de er ikke bærende i konstruksjonen fordi de ikke er med på tegningen. Dessuten taler spennvidde og takstolkonstruksjon imot at de skulle være det.
Om taket henger, bør du nok vurdere å utbedre det på riktig måte uten å stole på noen innervegger som ikke er konstruert for formålet . Det er ikke slik at det oppbevares tunge ting på takstolene?
Uansett så burde det ikke være noen større bekymringer å rette opp, forutsatt at ikke hele bygningen har satt seg.
Takk for svaret. Da tror jeg at jeg våger å gå løs med tigersagen i helgen. Rette taket er vel passende å gjøre når man bytter tak, det begynner jo å bli på tide. Hvordan pleier man å gjøre det når man retter tak? "Domkraft" og så applisere forsterkning?
En W-takstol av denne typen er frittbærende mellom ytterveggene. Synes du at den føles «henget» kan man alltid kontrollere dimensjonene i forhold til spennvidde og snøsone. Det er fremfor alt overramme og underramme som er interessante. Så må man ikke oppbevare for mye skrot på underrammen. Den pleier å være dimensjonert for maks 50 kg/kvm.
Taklinjen ser ikke bra ut til venstre på bildet. Hva er dimensjonene på over- og underrammene? Er det W-takstoler hele veien? I hvilken snøsone ligger garasjen?
Verdt å nevne også kanskje er at den venstre delen, bygget i 1973 hadde/har "flatt" tak frem til 1983 da man bygget til og la saltak på hele, på den venstre delen har man lagt saltaket på det gamle flate taket direkte, klatrer man opp på loftet så går man på takpappen (gamle taket), så å si.
Litt svake dimensjoner med hensyn til snøsone og spennvidde i overrammene, men det kan nok ikke forklare svikten i mønet. Jeg mistenker at årsaken finnes lenger ned i konstruksjonen.