Har begynt å få litt funderinger på å rive en innervegg. Er helt novise på dette med styrke og konstruksjon av hus så jeg tenkte begynne med å spørre her.
Legger ved to bilder av tegningene jeg har tilgang til, det er den rødmarkerte veggen som skal bort helt. Huset er bygget i 1944. Mellom disse to veggene finnes det i dag innebygde garderober, som skal bort og den gjenstående veggen skal rives igjen. Er det risiko for at den markerte veggen er bærende eller er det bare å ta bort?
Det var knotete! Det er to parallelle vegger som står der hvor det vanligvis er den bærende hjertemuren. Takstolen ser ut som den trenger en bærende vegg i midten. Det kan være slik at dine begge vegger sammen fyller den funksjonen. Selv om veggen det er snakk om ikke står over en kjellermur kan den fortsatt være nødvendig.
En idé ville være å forsterke den veggen du ikke vil rive, slik at den kan ta opp større last ovenfra og føre den ned til kjellermuren. Sjekk også på loftet om det finnes en skjøt i den nederste bjelken i takstolen (den som går tvers fra yttervegg til yttervegg).
Det var tricky! Det er to parallelle vegger som står der hvor det vanligvis finnes den bærende hjertevegg. Takstolen ser ut til at den trenger en bærende vegg i midten. Det kan være sånn at dine begge vegger sammen fyller den funksjonen. Selv om veggen det er snakk om ikke står over en kjellervegg, kan den likevel være nødvendig.
En idé kunne være å forsterke den veggen du ikke vil rive slik at den kan ta opp større last ovenfra og lede den ned til kjellerveggen. Sjekk også på loftet om det finnes en skjøt i nederste bjelke i takstolen (den som går tvers fra yttervegg til yttervegg).
Raskt svar
Jeg har som sagt svært dårlig peiling på dette med huskonstruksjoner og hvordan laster skal fordeles, og det blir ikke bedre av at det er bygget -44 slik man bygde da. Før jeg så tegningene, mistenkte jeg at den veggen som skal bli igjen ville være bærende siden den virket å gå midt i huset samt over hjertevegg i kjelleren. Men ifølge tegningen er den jo ikke helt sentrert i huset, så jeg kom litt inn på samme spor som deg at muligens begge veggene trengs.
Skal opp på loftet og grave litt i sagflisen for å se hvordan det ser ut. Takk for tipset.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.