Vi skal legge nytt flytende gulv. I dag finnes det et laminatgulv som jeg tror (?) ligger direkte på sponten, eventuelt kan det finnes et dårligere isolert mellomgulv. Antagelig finnes det en type underlagsfoam. Under gulvet er det krypkjeller med relativt høy fuktighet som håndteres gjennom undertrykksventilasjon og styrt avfuktning. Gulvet vi har tenkt å legge er et tregulv. Det jeg lurer på er om det har noen "bygningsteknisk" betydning om jeg tar bort det gamle gulvet eller ikke? Er det eventuelt til og med bedre (?) å la det ligge igjen? Finnes det noen aspekt angående fukt? Angående "tetthet" mot krypkjelleren? Det nye gulvet bygger selvfølgelig en del så det avhenger også av om det går an å løse med terskler etc.

Troligvis ikke. Tenk på at det kan knirke og knake hvis dere legger det nye gulvet direkte på det gamle.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligivis ikke. Tenk på at det kan knirke og knake hvis dere legger det nye gulvet direkte på det gamle.
det ser ut så her under…og om jeg ikke fjerner det gamle blir det store høydeforskjeller mot f.eks Stein foran peisen..

Treverk grenser til svart og hvit marmoraktig flis med skitt og støv langs kanten, potensiell høydeforskjell problematisk for renovering. En gulvflate med treplanker ved siden av mørke fliser. En gummihammer og et verktøy ligger på et stykke hvitt underlag.

Laminatgulvet isolerer sannsynligvis også litt…

Hva holder krypkjelleren for temperatur? Jeg skulle fjerne laminatene og bruke underlagsfoam som passer det nye gulvet.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Ja krypkjeller trenger isolasjon og er i dag uoppvarmet. Tenker at det "nye" gulvet oppå originalgulvet faktisk gjør en forskjell på isolasjonen. Litt fristende kan det dog være å slipe originalet...

Nei, regn ikke med at nytt gulv vil påvirke temperaturen mye. Vet du om isolasjonen i gulvbjelkelaget er dårlig eller av hvilken type?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, räkna ikke med at nytt gulv gjør mye med temperaturen. Vet du om isolasjonen i gulvbjelkelaget er dårlig eller av hva slags type?
ja den er dårlig. Ser ut som steinull. Kommer nok til å komplettere med isopor nedenfra

Sjekket og det er 15C i krypkjelleren så alt i alt ganske varmt…

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.