4.562 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Fjerne en ikke-bærende vegg. Trengs stolpe/bjelke??
Medlem
· västra götaland
· 10 innlegg
Hei!
Jeg skal fjerne en ikke-bærende vegg (ifølge vaktmesteren) av tegl og puss i en borettslagsleilighet. Veggen går mellom kjøkken og stue og gang som en L. Det nye rommet vil dermed bli ca 9x4 m i spennvidde. Taket er av betong, vet ikke hvor tykt. Altså, vil dette bære uten søyler/bjelker, og hvordan gjør man i så fall dette på beste måte?
Mvh John
Jeg skal fjerne en ikke-bærende vegg (ifølge vaktmesteren) av tegl og puss i en borettslagsleilighet. Veggen går mellom kjøkken og stue og gang som en L. Det nye rommet vil dermed bli ca 9x4 m i spennvidde. Taket er av betong, vet ikke hvor tykt. Altså, vil dette bære uten søyler/bjelker, og hvordan gjør man i så fall dette på beste måte?
Mvh John
Tja, er den ikke bærende så er den ikke bærende, og da trenger du ikke ha noen bjelke eller annet bærende når du fjerner den.
Men jeg ville aldri noen gang våge å fjerne en murvegg sånn uten videre. Murvegger er ofte bærende, og du bør sjekke med borettslaget og dobbeltsjekke med en bygningsingeniør som ser på stedet.
Hvordan vet vaktmesteren at veggen ikke er bærende? Har han gransket konstruksjonstegningen?
Mvh
Men jeg ville aldri noen gang våge å fjerne en murvegg sånn uten videre. Murvegger er ofte bærende, og du bør sjekke med borettslaget og dobbeltsjekke med en bygningsingeniør som ser på stedet.
Hvordan vet vaktmesteren at veggen ikke er bærende? Har han gransket konstruksjonstegningen?
Mvh
Medlem
· västra götaland
· 10 innlegg
Takk for ditt svar. Har dobbeltsjekket med foreningen og vaktmesteren. Men vaktmesteren mente jeg skulle spare en del av veggen for sikkerhets skyld. Han er jo dog ingen fagmann og jeg vil helst fjerne hele greia.. skal rådføre meg med en nyutdannet ingeniør. Spørsmålet er vel hvor mye taket veier, hvordan det er armert mm og om det klarer 9m lengde uten bjelke? Finnes det noen formel for hvordan man regner?
Mvh John
Mvh John
Spar for sikkerhets skyld ?
Er han usikker ?
Er det ikke bærende så er det ikke bærende.
Er man usikker lar man være.
Finnes ingen lett formel å overslagsberegne da du ikke vet hvor bærende vegger befinner seg og hva det er for betong over.
Mvh
Er han usikker ?
Er det ikke bærende så er det ikke bærende.
Er man usikker lar man være.
Finnes ingen lett formel å overslagsberegne da du ikke vet hvor bærende vegger befinner seg og hva det er for betong over.
Mvh
Klikk her for å svare