Jeg skal snart sette i gang med å bygge et gjerde. Vi har for tiden bygningsarbeidere som ordner en ny oppkjørsel for meg og noen støttemurer. De støper ned 95x95 staver i støttemuren slik at de sitter stabilt. Jeg vil dermed skjære ut stolpene etterpå når de er på plass. Jeg vil gjøre som på bildet nedenfor. Hvordan gjør man det enklest? Med tigersag?
Jeg ville ha tatt stikksagen fordi den er lettere å holde mot og få en rett kapping. Du må kjøre fra to sider for at bladet ikke rekker.
Så ta det som blir igjen med stemjern.
har akkurat laget et langt gjerde hvor jeg har hakket ut 95x95-stolper (det ble mange!). Jeg brukte stikksag med et langt blad - fungerer kjempebra.
Edit: Er det ikke så mange, eller om man liker håndarbeid, går det utmerket med håndsag. Hvis man ikke er en mester på å sage med håndsag: spenn fast to rette trebiter på hver side av stolpen, legg håndsagbladet på plankene som støtte og sag.
Jeg ville heller feste en planke med tving som anlegg og bruke en overfres. Finnes en del billigere brukte å få tak i. Dog kan fresestålene koste en del, men resultatet blir bra!
Jeg hadde alltid brukt sirkelsagen så mye raskere og enklere å få det rett. For å enkelt bli kvitt skrapet legger man snitt med ≈2cm mellomrom, så kan man banke bort bitene enkelt. Litt finjustering med stemjern så er det klart.
Hadde så klart vært enklere å forberede før, så man slipper å jobbe vertikalt.
Jeg stemmer også på sirkelsagen og lage et sett parallelle snitt. Man kan bryte bort bitene og også gjøre finpussen av bunnen med sirkelsagen hvis man er stødig på hånden...
Jeg stemmer også for sirkelsagen og trekke et par parallelle snitt. Man kan bryte bort bitene og også gjøre finpussen av bunnen med sirkelsagen hvis man er stødig på hånden...
Fremfor alt, hvis man kan stille inn dybden på sirkelsagen, så får man nøyaktig riktig dybde hele tiden og ikke 28mm på den ene siden og 30mm på den andre siden fordi stikksagen pendler eller tilfeldigvis vippet litt. Så pleier stikksagbladet å bøye seg litt avhengig av hvordan årringene i treet er. Fungerer fint i tynne materialer men kappe en grovere regel med knaster så er snittet ALDRI rett!
6:40 inn viser han hele metoden som useless foreslo. Jeg bruker den noen ganger men resultatet blir bedre, penere og det er tryggere om man tilbringer 2 minutter med en stemjern i stedet. Siden man hele tiden har sirkelsagmerkene å gå etter går det raskt og enkelt.