I alternativ A nedenfor er stolpen og overliggeren avfaset slik at de har samme helling som taket.

I alternativ B er i stedet stolpen og øvre bjelke rette, men takbjelken er uthult ("birdsmouth" på engelsk, hva heter det på norsk?).

Alternativ A viser en avfaset stolpe og overligger, alternativ B har rett stolpe og urgrøpt takbjælke. Sammenligning av pergoladesign.
To pergolaalternativer: A viser avfaset stolpe og overligger, B viser rett stolpe med "birdsmouth"-kutt på takbjelke.

Alternativ A gir fordelen for pergola at vannet ikke blir stående på bjelken og stolpen. Dog blir det jo en kraft som går innover på stolpene og ikke rett ned. Tenker spesielt hvis jeg legger på takplast i fremtiden så det kan bli litt tyngde. Taket heller ca. 10 grader.

Er B da å foretrekke, eller blir det så lite forskjell at det blir det samme?

Legger du på tak så blir det ingen vann stående på alternativ A.
Jeg ville gått for alternativ A fordi det er lettere å sage til riktig vinkel enn å få utfreste og få en tett passform.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Du gjør en tankefeil angående kraften du snakker om. Du tenker ut fra at delene ikke er festet til hverandre, men at de kan gli. Men rimeligvis skal de vel skrus/spikres sammen. Det blir samme krefter i begge tilfeller, bortsett fra i selve skjøten, og den er rimeligvis ikke det svake punktet.

maah maah skrev:
Legger du på tak så blir det ikke noe vann stående på alternativ A.
Jeg ville gått for alternativ A fordi det er lettere å sage til riktig vinkel enn å lage utsparinger og få tight passform.
Ja, men det er ikke sikkert at det blir tak på i fremtiden. Bra da at alternativ A med faset helling på bjelken er en rimelig løsning. 🙂

B Bigfoot skrev:
Du gjør en tankefeil angående kraften du snakker om. Du tenker ut fra at delene ikke er festet ved hverandre, men at de kan gli. Men de skal vel skrus/spikres sammen. Det blir samme kreftene i begge tilfellene, bortsett fra i selve skjøten og den er vanligvis ikke det svake punktet.
Hadde på følelsen at det kanskje var slik, men følte meg ikke sikker.

Ikke direkte knyttet til hovedspørsmålet, men hvordan går man frem hvis man vil spikre fast takbjelkene i overliggeren skjult?

J
Dolt skulle jeg ikke gjort du har en del løftekapasitet i konstruksjonen..
Sett byggvinkler med ankarskruv som du maler inn i konstruksjonen..

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Dolt skulle jeg ikke gjort du har en del løftekraft i konstruksjonen..
Sett byggvinkler med ankarskrue som du maler inn i konstruksjonen..
Løftekraft i en pergola??

F fribygg skrev:
Løftekraft i en pergola??
Ja, om han setter på et tak som han nevnte.
/W

Allerede før et eventuelt tak har jeg nok tenkt å sette markise i pergolaen, så en del løftekrefter kan det kanskje bli nesten fra start.

Omtrent sånn her med det rødfargede vinkelbeslaget? Det får jo da en vinkel noe større enn 90 grader, men de kanskje flekser litt?

Pergolafeste med rødfarget vinkelbeslag som får en vinkel litt over 90 grader, sett i enkel tegning, muligens for markiseinstallasjon.

J
P Peter321 skrev:
Selv før eventuell tak har jeg nok tenkt å sette markise i pergolaen så en del løftekrefter kan det kanskje bli nesten fra start.

Omtrent slik med det rødfargede vinkelbeslaget? Det får jo da en vinkel noe større enn 90 grader men de kanskje flekser litt?

[bilde]
Tenkte en oppå så blir den mindre synlig, på siden av takbjelken ned i stolpen og bjelken..

• Liker
Peter321
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tenkte en oppå så blir den mindre synlig, på siden av takbjelken ned i stolpen og bærbjelken..
Omtrent så her da. Som en ekstra bonus blir vinkelen 90 grader.
Diagram som viser en 90-graders vinkel mellom to bjelker med en rød vinkelstøtte.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Omtrent slik da. Som en ekstra bonus blir vinkelen 90 grader.
[bilde]
Fordelaktig om du velger litt større beslag så du får i noen flere skruer

• Liker
Peter321
  • Laddar…
Nå er det byggetid og snekkeren foreslår at han skrukker takbjelkene inn i overliggeren i stedet. Føles det som en ok løsning eller bør jeg be ham bruke vinklete beslag som skissert her i tråden?

Absolutt ingen stygge vinkelbeslag på en pergola der alt er synlig

Matti_75 Matti_75 skrev:
Absolutt ingen stygge vinkelbeslag på en pergola der alt er synlig
Så skrusnekring er å foretrekke da, eller finnes det en annen bedre måte?

• Liker
senkomat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.