I alternativ A nedenfor er stolpen og overliggeren avfaset slik at de har samme helling som taket.
I alternativ B er i stedet stolpen og øvre bjelke rette, men takbjelken er uthult ("birdsmouth" på engelsk, hva heter det på norsk?).
Alternativ A gir fordelen for pergola at vannet ikke blir stående på bjelken og stolpen. Dog blir det jo en kraft som går innover på stolpene og ikke rett ned. Tenker spesielt hvis jeg legger på takplast i fremtiden så det kan bli litt tyngde. Taket heller ca. 10 grader.
Er B da å foretrekke, eller blir det så lite forskjell at det blir det samme?
Legger du på tak så blir det ingen vann stående på alternativ A.
Jeg ville gått for alternativ A fordi det er lettere å sage til riktig vinkel enn å få utfreste og få en tett passform.
Du gjør en tankefeil angående kraften du snakker om. Du tenker ut fra at delene ikke er festet til hverandre, men at de kan gli. Men rimeligvis skal de vel skrus/spikres sammen. Det blir samme krefter i begge tilfeller, bortsett fra i selve skjøten, og den er rimeligvis ikke det svake punktet.
Legger du på tak så blir det ikke noe vann stående på alternativ A.
Jeg ville gått for alternativ A fordi det er lettere å sage til riktig vinkel enn å lage utsparinger og få tight passform.
Ja, men det er ikke sikkert at det blir tak på i fremtiden. Bra da at alternativ A med faset helling på bjelken er en rimelig løsning. 🙂
Du gjør en tankefeil angående kraften du snakker om. Du tenker ut fra at delene ikke er festet ved hverandre, men at de kan gli. Men de skal vel skrus/spikres sammen. Det blir samme kreftene i begge tilfellene, bortsett fra i selve skjøten og den er vanligvis ikke det svake punktet.
Hadde på følelsen at det kanskje var slik, men følte meg ikke sikker.
Ikke direkte knyttet til hovedspørsmålet, men hvordan går man frem hvis man vil spikre fast takbjelkene i overliggeren skjult?
Nå er det byggetid og snekkeren foreslår at han skrukker takbjelkene inn i overliggeren i stedet. Føles det som en ok løsning eller bør jeg be ham bruke vinklete beslag som skissert her i tråden?