Hei! Jeg har et toetasjes teglhus fra 20-tallet med kjeller og vil åpne opp litt i første etasje i henhold til bilden. Lurer på hvordan man bærer opp med bjelker det veggen bar tidligere. Har tenkt å bruke en IPE160 som horisontal bjelke, men lurer på hvordan man best bærer opp denne vertikalt. Har VKR 120x60x5 som forslag på begge sider, men vet ikke om dette normalt er tilstrekkelig. Eller om man lar bjelken bare hvile på teglveggen og ikke bruker en vertikal bjelke i det hele tatt. Årsaken til at jeg gjerne vil ha den vertikale bjelken er at den trolig blir smalere enn å la en liten del av den gamle teglveggen bære bjelken. Noen tips om hvordan man egner seg å gjøre i en situasjon som denne?
Før:

Etter:

Bjelker:

/Magnus

Jeg har fundert litt på det ovenstående også. Jeg åpnet opp i vårt kjøkken slik at 2 rom ble ett, der var det enkelt fordi det gikk an å støtte opp mellomgulvet med stempel på begge sider av veggen, gulvbjelkene bar opp overliggende vegg via stempelet. om du forstår. men om man har en teglvegg som skal fjernes som ikke har et mellomgulv festet gjennom seg, blir det nok mer komplisert kan jeg tenke meg.

i mitt tilfelle dro jeg nytte av at mellombjelkene gikk gjennom teglveggen. men du skal jo åpne opp i 2 vegger, så minst en av veggene har ingen bjelker gjennom seg. om man nå har trebjelkelag.

kan tenke meg at man må bore gjennom masse bjelker med stempel på tvers som støtter opp tyngden fra veggen på plan 2 er min gjetning.

ingen direkte svar, men ville mest analysere og undre med deg :-)

Vet ikke helt hva stämp er, men tror det er den vertikale bæreren, ikke sant? Kan legge til at teglveggene er gjennomgående fra kjelleren hele veien opp til andre etasje, så slik jeg ser det er de bærende i seg selv. Etasje 1 bæres av jernbaneskinner og etasje 2 bæres av trebjelkelag. Så den vertikale bjelken (stämpen?) vil da stå på kjellerens teglsteinsvegg. Min fundering er om dette går og i så fall hva passende dimensjon på denne vertikale avlasteren kan være?

Stempler er midlertidige støtter under byggetiden.
Det du kaller vertikal bjelke heter søyle.
Navnet avhenger av funksjonen, dvs. horisontalt blir det bjelke, vertikalt søyle.

da forstår jeg Meckis kommentar bedre. Ja, den ene teglveggen bærer bjelker mens den andre ikke gjør det kan man mistenke. Antar at gulvplankene på andre etasje avslører retningen på bjelkene. Vil sette stålrør som stempel på hver side av veggen som løfter en planke mot taket mens jeg fjerner veggen og ikke har bjelken på plass. Spørsmålet er hva man best velger som søyle? U-bjelke, firkantprofil eller I-bjelke?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.